Gå til innhold

Denne livmoren som kommer oppover...

Anbefalte innlegg

Hei

Kan noen hjelpe meg litt, er førstegangs og derfor så usikker på det der med når livmoren kommer opp over skambenet.

Bør alle kunne kjenne den i uke 12-13? Jeg er 14+0 i dag, men kan ikke akkurat si at jeg kjenner så mye. Når jeg må på do, så kjenner jeg noe hardt ovenfor skambenet, og når jeg har vært på do kjenner jeg det mindre. Men når jeg f.eks ligger kan jeg ikke kjenne noe..

Er det forskjell på når man kan kjenne livmoren? Vet jo egentlig ikke helt hva jeg skal kjenne etter heller...

Noen som kan hjelpe litt å forklare eller komme med erfaringer?

Når man ikke har symptomer lenger og bare går å venter på at kulen skal dukke opp blir man jo litt bekymret...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142128568-denne-livmoren-som-kommer-oppover/
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja den livmora, hehe. Fant ikke min heller før jeg var hos jordmor i uke 19 + ? og da var den kommet opp til navelen! hehe. Jeg måtte få hjelp til og kjenne den :) så om/når du skal til jordmor så finner dere den sikkert :)

Jeg er 14+2 og kjente den for første gang i går!

Hadde full blære, og tydeligvis en kynner og det var som en ball der inne!

Kunne følge hele kanten rundt! Snodig!!!

Ligg på ryggen om morgenen med full blære... så presser du fra navlen og nedover. Plutselig kjenner du en kant og der begynner livmoren!

...fader, nå fikk jeg lyst på ostepopp også!

Det harde du kjenner over skambenet er nok livmoren ja. Det er en slags avrundet kant. Kan være litt vanskelig å kjenne, men du vil merke det bedre etterhvert. Det er akkurat rundt uke 13-14 at den begynner å dukke opp over skambenet, men i begge mine svangerskap har jeg følt at det har vært litt vanskelig å kjenne den.

Det stemmer at den presses lenger opp og ut hvis blæra er fylt. Etterhvert vil du kanskje oppdage at de kommer en bul opp av magen på morgenen når blæra er sitt fulleste, for så å synke og nesten ikke kjennes så fort man har tømt blæra ::)

Annonse

Gjest Lenchen J98, J08 og ny spire

Jeg venter mitt tredje barn, og er 11+5 i dag. Kan ikke kjenne noe enda, men begge forrige gangene kjente jeg livmoren i uke 14 ca. Jeg har noen kilo mer på kroppen enn jeg hadde sist, så tror kanskje det kan gjøre det mer vanskelig å kjenne hva som er hva der inne, he he. Vi får se. Gleder meg til den dukker opp, fordi jeg har ingen symptomer i det hele tatt denne gangen, så begynner nesten å lure litt he he..

Det er ikke alltid like lett å kjenne livmora selv, særlig hvis man ikke har noen til å vise detl til deg i begynnelsen. Det er jo også forskjell fra person til person (og fra svangerskap til svangerskap) på når livmora kommer langt nok opp til at man kan kjenne den.

Forrige gang kjente jeg det veldig godt, men nå har jeg et ks-arr som gjør det mye vanskeligere å kjenne - livmora kom opp så jeg kunne kjenne den på denne tiden forrige gang (uke 13), men nå aner jeg ikke hva jeg kjenner... Alt kjennes annerledes ut pga arrvev. Samboeren min (lege) finner heller ikke ut noe sikkert.

Prøv ikke å bekymre deg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...