Gå til innhold

Søke om ks pga angst på Riksen, Ullevål eller Ahus?

Anbefalte innlegg

Jeg har reell angst for å føde og dette er ikke et emne som skal omhandle for/imot ks!

Jeg bor øst for Oslo og både Riksen, Ullevål og Ahus er aktuelle sykehus å velge. Ahus er nærmest, men det er jo ikke all verden avstand fra Ahus til Riksen eller Ullevål.

Riksen og Ullevål(?) skal jo være relativt greie til å gi ks (tvinger ingen til å føde), men hvordan er det med Ahus?

Mener å ha lest at du må være tidlig ute hvis du vil ha plass på Riksen og er derfor redd for å evt "kaste bort" tid på Ahus hvis det ender med et nei og jeg på prøve Riksen eller Ullevål senere. Kom med deres erfaringer om å søke om ks på disse tre stedene :)

Fortsetter under...

Hei,

Rikshospitalet har vel sagt at de ikke lar det gå prestisje i å få noen til å føde vaginalt, men tror egentlig alle de nevnte sykehusene er "humane" på dette området. Rikshospitalet har imidlertid som rutine at du ikke får legesamtale før i uke 34, dvs at du normalt ikke får noen avgjørelse før dette tidspunktet. Da vil det i de fleste tilfeller være for sent å bytte sykehus. På Ahus vil du kunne få legesamtale på et tidligere tidspunkt hvis begrunnelsen er god nok. Nå er det imidlertid slik at det er en del mulige uheldige konsekvenser ved KS, ikke minst for barnet. Det er ikke til å komme fra at sjangsen for utvikling av astma og trolig også diabetes øker for barn tatt ved KS. Dette bør jo telle noe for de med fødselsangst også... Dersom du har reell fødselsangst og ikke bare bruker det som en unskyldning for en tilsynelatende "enkel utvei" bør du kanskje også fokusere på hvilket sykehus som kan tilby best oppfølging i forhold til fødselsangsten. Det viser seg at svært mange skifter ønske fra KS til vaginal fødsel når de får god oppfølging i forkant. Ikke sikkert at du gjør det, men for de som ikke har vikarierende motiver bør vel dette (i tillegg til muligheten for KS når alt kommer til alt) bety noe også eller?!? Kanskje noen her kan tipse deg om et sykehus som både har en folkelig politikk på dette med KS, samtidig som de kan tilby god hjelp og oppfølging før den endelige avgjørelsen blir tatt?

Med forbehold i at dette er kun tilfeller jeg kjenner til -

Jeg har aldri hørt at noen har fått avslag på Rikshospitalet, men man må være tidlig ute med å søke. Jeg vet om 2 mødre som på Rikshospitalet møtte leger/ evt. andre personale der som virkelig ville ha dem til å føde vaginalt. Men det var HELDIGVIS IKKE de legene som hadde noe å si i avgjørelsen om keisersnitt. De legene skulle tilse pasientene for andre ting (vekstestimering, ekstra oppfølging pga. overvekt), og de blandet seg inn simpelthen. Mens de som skulle avgjøre keisersnitt var greie.

Ullevål er visst generelt liberale med keisersnitt de også, og her må man visst også være tidlig ute. Men der har noen fått avslag, dessverre - helt avhengig av hvilken lege man får. En gråt aldri så mye uten at det hjalp. Vet ikke hvordan det er å prøve å få byttet lege hvis man er så uheldig. Den Ullevål-legen som fortalte en/flere pasienter at "her tvinger vi ingen til å føde vaginalt" (og som er blitt sitert på dette forum mange ganger) var godhjertet og velvillig, men jeg tror han var en del naiv angående hva enkelte av kollegaene hans foretar seg.

Har ikke hørt så mye om AHUS, men jeg har et godt inntrykk av AHUS når det gjelder forståelse for den som ønsker planlagt keisersnitt. Hørte en annen historie som jeg ikke likte, men det var ikke om søkeprosessen for planlagt keisersnitt. Det var en langvarig fødsel, og noen syntes de burde ha grepet inn med keisersnitt før. Men du skal jo ikke føde uansett!

Synes også jeg hørte en del positivt om Bærum sykehus (som egentlig heter Sykehuset Asker og Bærum HF, Bærum sykehus - blir da kanskje lettere å finne i telefonkatalogen).

Hadde det vært meg ...

---------------------------------

...så tror jeg at jeg ville ha søkt Rikshospitalet med en gang, hoppet over Ullevål, hatt AHUS/ Bærum sykehus som backup.

Jeg er har fulgt Keisersnitt-, Fødselsangst- og Fødselsforum i over et år. Fødte selv på Ullevål, men det var en god del år siden. Hvis jeg får tid skal jeg prøve å finne noen av de aktuelle historiene og angi linkene.

Lykke til!

En liten tilføyelse. (Innlegg kl. 05.27 samme innleggskriver) -

Jeg håper flere kommer med sine erfaringer/observasjoner. Som jeg var inne på innledningsvis, så har jeg ikke den totale oversikten. Slik kan flere være med på å danne et totalbilde.

Jeg tok KS i juni på Ahus p.g.a fødselsangst (fødte vaginalt med førstemann)

Var ikke noe problem å få det innvilget. Møtte en super hyggelig mann på samtalen.

Overlegen som jeg pratet med sa at dette bestemte jeg da selvfølgelig selv ( jeg fikk jo helt sjokk der jeg satt, hadde jo fått høre stikk motsatt). Han fortalte videre at Jormødrene ofte hadde en tendens til å være så kritiske til KS, og at de fortalte alle at det ikke er selvbestemt KS i Norge o.s.v.

Så jeg har bare positivt å si om Ahus. KS'et gikk strålende og det var sååå fantastisk :) Kommer garantert til å velge KS igjen, hvis vi skal ha flere barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...