Gå til innhold

Trenger råd angående amming/ melkemengde...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen min er én uke i dag og jeg har fram til i dag hatt godt med melk og kun ammet hele tiden. Har hatt ganske mye lekkasje (spesielt på det andre brystet når jeg ammer han på det ene), men i dag (spesielt i ettermiddag/ kveld) har det plutselig stoppet opp! De 2 siste gangene jeg har ammet han (på begge brystene begge gangene) har han ikke "drukket"... Han suger iherdig, men svelger veldig få ganger. Merket også at det har vært null lekkasje slik jeg har vært vant til hele uken...

Noen som vet om dette er normalt? Blir så lei meg, føler at melken forsvinner (?)

Nå har jeg akkurat ammet igjen, han har sluppet taket selv på begge puppene, men "kaver" nå etter (mer) mat der han ligger i kurven sin.

Hva gjør jeg???? Er jeg i ferd med å miste melken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er helt normalt at man ikke lekker så mye/ingenting etterhvert. jeg tenker at sønnen din har økedager jeg. legg han til når han krever det om det så er en gang i halvtimen. det er med på å øke produksjonen. dersom han alldeles ikke blir fornøyd i det hele tatt, trenger en dupp og du trenger en hvil så gi han bitte litt mme på kopp for å stagge den værste sulten. men prøv helst å amme han ofte. kan hende du er litt stresset nå også om du tror melka er i ferd med å forsvinne og det kan virke inn.

prøv evn. å pump litt.

Skrevet

For meg hørest det ut som om melke mengden den har stabillisert seg etter barnets behov. Å som hun andre nevner, det kan være økedager. Sønnen min var 1,5uke når han hadde sine første økedager:D

Skrevet

Signerer de andre her mht økedager :-) Jeg har følt det samme som deg og vært like bekymret, særlig med førstemann. Det har føltes helt tomt i brystene, men melken kan visstnok ikke bare forsvinne over natten. Det tar i så fall mange dager. Bare gi mat så ofte barnet gir uttrykk for å suge, så skal du se at drikkelyden kommer tilbake etterhvert.

Hvis du er litt stresset også, påvirker det oxytocinet som gir utdrivingsrefleksen. Eller hvis du er sliten, f.eks. på ettermiddagen, kan det føles som man har mindre melk. Det er helt normalt. Sønnen min er 5 uker gammel og vi har hatt økedager ca 3 ganger hittil. Den ene gangen varte det i 2 dager, han ville ha pupp hele tiden.

Vil også nevne at det hjelper å pumpe i tillegg, jeg holder på å spare opp melk til barnevakt i august og merket at det økte melkemengden da jeg pumpet i et par dager. Avents elektriske pumpe er helt genial :-)

Skrevet

HEHE høres ganske kjent ut ja. Det er synd at jordmor ikke informerer bedre om økedager, hva det går ut på og ca hvor ofte de kommer. Da jenta mi var en uke gammel hang hun på puppen fra 16 til 23. Jeg hadde kun do pauser og en liten halvtimes pause. Jeg ble kjempe fortvilet for jeg skjønte ikke hva dette var. Vi fant ikke roen i sofaen så vi la oss inn på et svalt rom hvor jeg satte på litt rolig musikk og hun fikk suge så mye hun ville. Da ble jeg mye roligere og jeg merket at hun koste seg også.

Du kommer nok til å oppleve en del lekkasje igjen fra det brystet du ikke ammer så kjøp deg oppsamlingskopp som du kan ha over brystet! Denne melken kan du fryse ned og gi på flaske senere evt blande inn i grøten når babyen begynner med grøt.

Gjest JuniGull2010
Skrevet

Jeg har lagt merke til at sønnen min noen ganger samler opp melk i munnen før han svelger.. Han har ofte bare ligget der og jeg har lurt på om han var ferdig. Når jeg tok han vekk fra puppen rant det plutselig masse melk ut av munnen hans.. Han har en tendens til å gjøre dette når det er mange spennende lyder i rommet eller om han begynner å bli litt sløv.. Glemmer å svelge liksom..

Ellers har jeg blitt fortalt at hvis de suger tre ganger og ikke svelger etter tredje suget, skal puppen være "tom" for melk.. Vet ikke jeg. Har ikke merket dette selv. Men puppene forandrer seg hele tiden, etter min erfaring! Mine er mye mykere om kvelden og de kjennes tomme, men det er de altså ikke.. Ikke gi opp! :-) Lykke til videre med ammingen!

Skrevet

Hei. Tusen takk for mange fine og betryggende svar :) Ville bare meddele at i natt og på dagen i dag har melken vært på plass igjen, gitt :-)

Skrevet

En annen ting er at hvis du har stresset mye en dag, så kan du få mindre melk på kvelden. Da kan det være lurt å legge seg nedpå en halv time på ettermiddagen. Eller legge seg å amme. Etterhvert i ammingen blir det gjerne færre lekasjer. Gutten min er ca 2,5 mnd og jeg lekker sjeldent nå.

På øke dager anbefaler jeg å ikke gi mme, øke dagene er for å øke melke produksjonen. Ellers vil du bare måtte ta økedagene over lengre tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...