Gå til innhold

Morkakesvikt 1. gang - redd for graviditet 2. gang..

Anbefalte innlegg

Noen som har hatt morkakesvikt flere ganger? Og er det større sannsynlighet for å få det, dersom man allerede har opplevd det èn gang?

Lang historie kort: Trodde vannet gikk, det hadde det ikke (bare tisset litt på meg). Grunnet meget lav puls på babyen ble jeg sendt til keisersnitt med èn gang. Alt i alt gikk det bra, men redselen henger over meg, da jeg "tilfeldig" var innom sykehuset i uke 40.. Fikk beskjed om at hvis en fødsel hadde startet, hadde ikke lillegutt tålt riene, og dermed hadde vi sittet her barneløs..

Takk Gud, for at alt gikk bra, og at vi fikk den vesle hjerteknuseren vår.. 50 cm, lang og 3330 kg. Desember 2009 var den beste måneden noensinne.

Planlegger neste graviditet høsten 2011, men er livredd... Redd for at dette skal skje igjen.. Takknemlig for alle svar. Og please vær ærlige. Vurderer å trumfe igjennom KS, slik at jeg ikke trenger bekymre meg like mye.. Men vet jo at morkakesvikten kan starte tideligere, og da er det ingen håp.. Hjelp.

Fortsetter under...

Jeg har (heldigvis) ikke erfaring med dette selv, men jeg synes du bør ta opp dette med gynekolog! Det går an å få henvisning for å snakke om slike ting også før man blir gravid, hvis man er veldig redd/bekymret. Skjønner godt at du tenker mye på dette, noe annet hadde kanskje vært rart?

Jeg tar det som en selvfølge at du vil få tettere oppfølging mot slutten mtp din forhistorie, uansett om det er snakk om planlagt ks eller vaginal fødsel.

Takk :) Har også lest at de ofte setter fødselen i gang 3 uker før. Skal undersøke dette nærmere. Å planlegge å sette et liv til verden skal være en fryd, men jammen viser det seg å være litt redselsfullt i mitt tilfelle. Men hva gjør man ikke for å få disse barna ;) Takk for tipset, skal få ordnet meg time hos gynekolog. De har nok en litt større peil enn vanlig lege(?).

• 3 uker senere...

Eg opplevde det samma når eg fekk min sønn i 2008. Hadde rier (mens murringer) heile natta17 dager før termin,reiste til sykehuset for skjekk,der fant di ut at eg hadde svangerskapsforgiftning og morkake svikt.Blei akutt ks pga dårlig hjertelyd. Han var 2115g og 45cm da han kom til verden.Fekk beskjed av legen at det bare va snakk om timer.

Nå er eg gravid igjen (ca 6 veker) og e ganske urolig og redd for det samme skal skje igjen...Har så lysst å få oppleva det di fleste får når di blir foreldre. Å få babyen opp på brystet med det samma det er født.

Fant ut av graviditeten nå i går,så i mårå ska eg ringa legen for å få time :-)

Regne med da går fint med deg,meg og alle andre så har hatt problemer med sin første fødsel,ingen svangerskap og fødsler er like :-)

Masse lykke til til høsten :-)))

Tror ikke du har større risio enn andre for å få morkakesvikt igjen - med mindre du hadde svangerskapsforgiftning, eller noe unormalt med blodforsyningen til livmoren. Under alle omstendigheter bør de vel kontrollere fostervekst og sirkulasjon i navlesnoren mot slutten av svangerskapet neste gang. Jeg ville foreslå at du gikk til gynekolog til kontroller neste gang, og evt. ber om et snitt :-)

• 2 uker senere...

Hei. Jeg hadde ganske alvorlig morkakesvikt som ble oppdaget i uke 30, fordi symfyse-fundusmålet hadde flatet ut. Jeg hadde ikke svangerskapsforgiftning eller noe. De fulgte meg som smeder de siste ukene, og ville beholde gutten min der inne så lenge som mulig. Da han sluttet helt å vokse, ble jeg lagt inn, og fikk fødselen satt i gang. Jeg er glad det ble en naturlig fødsel. Han ble født en knapp måned før tiden, og veide 1665 da han ble født. Han pustet og spiste selv (av puppen), og var merkelig nok helt stabil og frisk. Vi fikk ham hjem ti dager senere, da han veide 1715 gram. Han er en helt frisk og normal gutt på to år i dag.

For min del er dette arvelig, tror jeg. Min mor hadde morkakesvikt med min (store)bror, men ikke med meg. Så jeg tror ikke nødvendigvis det vil gjenta seg. Jeg prøver nå å bli gravid igjen, og er egentlig ikke særlig bekymret. De følger jo så godt med, og det gikk jo bra!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...