Gå til innhold

Har du tips for å få kjøttkaker og brun saus skikkelig god???

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Krydder og fløte i sausen. Salt pepper og most løk i kjøttkakene:)

Skrevet

Jeg bruker posebrunsaus (toro terninger. Absolutt best) og i kjøttkakene, som er akkurat som mammas og dermed verdens beste, har jeg: karbonadedeig, 1 egg og 1 løk pr 5-600 gram, salt, pepper, muskatnøtt og en liten dæsj med melk.

Serverer med kålstuing og poteter (selvsagt:) )

Skrevet

lur inn litt tacokrydder i kjøttkakene...

Skrevet

Knus litt sprøstekt løk i kjøttkakene, da smaker de fantastisk, men er helt fri for løkbiter.

Skrevet

Her er min kjøttkakeoppskrift, er en skikkellig høydare når jeg severer denne:

•500 g kjøttdeig

•500 g medisterdeig

•3 ts salt

•1 stk egg

•3 loffskiver

•1,5 dl melk

•pepper

•1 ts allehånde

•1 stk stor, gul løk

•smør/olje til steking

FREMGANGSMÅTE

Finhakk løken. Pisk egget lett. Ha det i en stor bolle.

Skjær bort skorpene på loffskivene og skjær brødet i biter. Ha i bollen med melk, kjøttdeig, allehånde, medisterdeig, salt og pepper. Bland godt.

Fyll et glass med kaldt vann og sett en spiseskje oppi. Form frikadeller ved hjelp av skjeen og din hånd (som du også kan væte, så går det enklere).

Stek dem gylne i smør og olje, ca 4 minutter på hver side.

Brun saus

( kok ut pannen du har stekt kjøttkakene i, bruk dette til å spe med.)

Smør,

hvmel, brunes i sammen

spes med kjøttbuljong til passe tykk saus

Kok opp,

Ha i brunost, setter ekstra god smak

Annonse

Skrevet

Tacokrydder i kjøttkakene???!!? Ææææææsj!!!!

Skrevet

I brun saus er det godt med litt av saften fra tyttebærsyltetøy eller et par skiver brunost.

I kjøttkakene bruker jeg litt paprikakrydder, løk, hvitløkspepper.

Skrevet

Jeg finhakket alltid ca en halv gul løk som jeg surrer i smøret først. Så bruker jeg et par spiseskjeer speltmel (blir mye bedre enn hvetemel) også bruner jeg sausen selv så lenge som mulig. Da blir det best smak. Heller over vann, evt. litt buljong alt ettersom. Har i salt, pepper, gressløk og litt løpstikke som jeg har ferdig småklipt i fryseren. Også litt fløte. En enkel saus med rene smaker.

Hender jeg har i brunost/ ketchup /ripsgele /tyttebær også.

Skrevet

Hei, hei, hei! Det viktigste i kjøttkakene er INGEFÆR og MUSKATNØTT!

Jeg bruker i tillegg egg, havregryn, havrefløte, salt, pepper, most løk, hvitløk, litt most gulrot og paprika.

Det viktigste i sausen er ORDENTLIG KRAFT.

Skrevet

Slik:

500g karbonadedeig

2 ss potetmel

salt

pepper

spe med vann til passe løs deig ( den skal ha omtrent samme konsistens som risgrøt)

Stek kjøttkakene pent brune, men de trenger ikke være gjennomstekt. Legg dem rett over i en kjele med vann og et par terninger maggi klar kjøttbuljong. Kok ut av panna for hver gang og ha det i kjelen. Stek 1-2 løk og ha i kjelen sammen med kakene. La det trekke en 20 min tid. Smak på sausen og ha evt i mer buljong. Rist opp jevning av mel og vann, eller jevn med maizenna. Tada! knallgode kjøttkaker!

Skrevet

Mannen her i huset bruker bl.a. Hatviks krydderblanding i kjøttkakene. Det gjør at de får en ekstra god smak. men han putter sikkert andre ting oppi også, som jeg ikke har peiling på.

Skrevet

Men en god erstatter for ordentlig hjemmekokt kjøttkraft, er feks Buljong av kalv.

23.50

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...