abella Skrevet 25. juli 2010 #1 Skrevet 25. juli 2010 Da er dåpen unnagjort og jeg undrer meg litt over noen av gavene til Knerten. Svigerfamilien troppet opp med smykker... Kjede og armbånd... Hæ? Og jeg som ønsket at han skulle få bøker... Ja, ja Er det jeg som er gammeldags? Er dette vanlige gaver til en gutt? Og hvordan kan jeg få byttet noen av de utallige kniv/gaffel/skje settene han fikk inn i bøker?
Gjest Skrevet 25. juli 2010 #2 Skrevet 25. juli 2010 Det er veldig vanlig der jeg kommer fra. Du burde kanskje sagt ifra hva dere ønsket dere på forhånd? Vi sa at vi ikke ville ha smykker og sølv, og fikk veldig lite av det. Bare litt fra oldeforeldre som ser på det som nødvendig
BlåBlå Skrevet 25. juli 2010 #3 Skrevet 25. juli 2010 Kjede og armbånd er da helt normale gaver. Og jeg tror ikke du får byttet sølvbestikk i bøker, men du kan evt bytte det inn og få tilgodelapp - men da er du jo egentlig like langt. Vi fikk både søvbestikk og smykke/armbånd til våre gutter - og synes det var flotte gaver. Sølvbestikket er i daglig bruk. Både jeg og sambo har vårt eget søvbestikk fra vår dåp - og synes det er koselig at det bærer preg av å ha vært i bruk. Smykker blir ikke brukt så veldig ofte, men koselig å ha for det. En varig gave. Bøker kan du jo kjøpe selv. Hva med å melde han inn i en bokklubb ? For å være ærlig synes jeg du virker litt utakknemlig ovenfor svigerfamilien.
Mammaaaaaa Skrevet 25. juli 2010 #4 Skrevet 25. juli 2010 Men det er jo det som er "vanlige, gammeldagse" dåpsgaver.. Syns det er feil at du skal bytte alle dåpsgavene hans med bøker fodi DU ønsket det. Men det er min meining...
abella Skrevet 25. juli 2010 Forfatter #5 Skrevet 25. juli 2010 Jeg skrev vel ikke at jeg hadde tenkt å bytte alle gavene hans inn i bøker? Jeg tenker at gaver som kan brukes og som man har glede av i lengre tid er koselig. Jeg er ikke så glad i ting som koster masse og bare havner i en skuff. Jeg er generelt ikke så glad i forbrukskarusellen, men ser jo at unger bidrar mye til denne... At vi kommer til å bruke alle kniv/skje/gaffel settene tviler jeg på, selvsagt noen av dem, men det ble rett og slett for mange. Om han vil bruke smykker eller bare ha dem i en skuff får han nesten avgjøre selv når han blir større. For meg er det ikke naturlig å putte smykker på sønnen min. Det er vel ikke utakknemmelighet å tenke annerledes?
Gjest Skrevet 25. juli 2010 #6 Skrevet 25. juli 2010 Nei, men du burde tenkt på det på forhånd, og bedt om andre gaver.
BlåBlå Skrevet 25. juli 2010 #7 Skrevet 25. juli 2010 Nei, men siden du spesielt fremyhevet at det var svigerfamilien som kom med "feile" gaver - synes jeg det virker sånn. Er det ikke byttelapp med noe da ? Eller så kan du tenke på det på den måten , at det gutten din har fått er gjennomtenkte gaver som giver har ønsket at din sønn skal ha. Forbrukskarusellen kan du hoppe av selv, og være nøktern på den måten. Dåpen er en engangsbegivenhet i din sønns liv. Bøker kan du låne på biblioteket - om du ikke vil bidra til kjøpekarusellen.
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 25. juli 2010 #8 Skrevet 25. juli 2010 Vi sa ifra før dåpen til storebror at vi ikke ønsker smykker eller armbånd til han, og da fikk vi det ikke heller..
Gjest datatyven Skrevet 25. juli 2010 #9 Skrevet 25. juli 2010 Hos oss liker ungene sin gakke gaffel og kanin tallerken og fatet med apekatten på etc. De synest det er gøy, og da er det greit å ha litt forskjelligt for det er jo stadig noe som er i vask.
Gjest Skrevet 25. juli 2010 #10 Skrevet 25. juli 2010 "Og hvordan kan jeg få byttet noen av de utallige kniv/gaffel/skje settene han fikk inn i bøker?" Det er ikke gaver til deg, men til barnet. Dersom du hadde bestemte meninger om hva du ønsket han skulle få burde du sagt dette på forhånd. Dessuten kommer det drøssevis av bursdager og juler der han kan ønske seg bøker.
Marbella Skrevet 25. juli 2010 #11 Skrevet 25. juli 2010 Dåpsgaver er jo noe barnet skal ha glede av i lang tid fremover og som kan brukes når barnet blir eldre og kansje kan gis videre til sine barn. Datteren min skal få et gullhjert jeg fikk i dåpsgave når hun blir litt større. Bøker er for meg en forbruksting, lei dem på biblioteket! En bok som er morsom når han er 1 år vil han jo aldri like når han er to.......
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 26. juli 2010 #12 Skrevet 26. juli 2010 Hei Synet på hva som er greit på gutter og ikke i forhold til smykker etc er ulikt ser jeg. Da vår sønn ble døpt så 'plasserte' jeg ønsker rundt forbi for å få ting vi ønsket oss til ham og for å unngå masse likt. Gutten vår brukte gullarmbånd med navneplate det første drøye året. Tok det aldri av. Smykke bruker han hver dag. Tar aldri av, bytter bare på innimellom. Jeg synes det er flott på gutter. Vi fikk og en del bøker; jeg hadde ønsket diverse fra 'de store hvite' og han fikk fine eventyrbøker. Jeg skjønner at du ønsker at gutten skal ha bøker også. Men det fineste med bøkene, er hilsnene som er skrevet inni. Hver gang vi får bøker av noen så ber jeg de skrive en hilsen inni, for det er det som gjør at boka blir et varig minne også i tenårene og i voksen alder. Hvordan du kan bytte bestikk til bøker? Bytt inn bestikket du ikke skal ha og få tilgode lapper på det. Så 'kjøper' du av ham tilgode lappene og bruker de pengene og kjøper bøker. Så får du bruke tilgode lappene til julegaver eller noe sånt selv.
abella Skrevet 26. juli 2010 Forfatter #13 Skrevet 26. juli 2010 Ja det er selvfølgelig veldig lett å være etterpåklok og tenke at jeg burde sagt til flere hva vi ønsket han skulle få. Jeg hadde sagt fra til noen av de nærmeste, men jeg får meg ikke til å ringe de som er litt lenger ut i slekta og 'bestille' gaver til ham så lenge de ikke selv spør. At han skulle få smykker kom faktisk helt overraskende på meg! Det har jeg aldri sett at gutter har fått til dåpen før. Ikke vanlig i min omgangskrets i hvert fall, men ser at det er vanlig for en del andre her. Når det gjelder bøker tenker jeg selvsagt på litt finere bøker, samlede norske eventyr eller noe sånt, som varer hele livet, og med en hilsen inni som noen over her skriver. Pleier dere å gi ut gaveønsker til slektninger som ikke spør selv?
Gjest Skrevet 26. juli 2010 #14 Skrevet 26. juli 2010 Jeg forstår deg veldig godt. ikke syntes jeg du høres utakknemlig ut eller at du bare tenker på hva du vil ha heller (lol) Smykkene vi fikk til vår gutt har han aldri brukt og jeg personlig er mere for bruksgjenstander -ting de kan bruke til det blir slitt.. men så er jeg en sånn person som aldri har hatt sansen for gull og glitter heller da.. stil ja -gull og glitter nei.. Uansett! Hva med å bytte inn gavene til nettopp tilgode lapper og kanskje kjøpe de tingene du ønsker til han for beløpet? du trenger ikke kjøpe alt på en gang, men før en slags oversikt på det så det blir riktig. Og så kan du kanskje bruke tilgodelappene på fremtidige gaver til noen som liker smykker eller på deg selv om du liker det? Ingen som trenger å vite det! :-)
kitty litter Skrevet 26. juli 2010 #15 Skrevet 26. juli 2010 Syntes faktisk at det hadde vært veldig mye underligere om han hadde fått bøker i dåpsgave...det er ikke vanlig. Helt vanlig å gi smykker og bestikk, skjeer osv... Det er ting han har resten av livet, som et minne om dåpen.. Bestikkene er supergreie syntes jeg altså...de går i oppvaskmaskinen og guttungen elsker at han har sitt eget bestikk. Veldig greit å ha flere bestikk når noe f.eks. er skittent. Forstår ikke helt hvorfor du undrer deg over gavene...du er kanskje veldig ung eller?
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 26. juli 2010 #16 Skrevet 26. juli 2010 Jeg forstår deg jeg da, og jeg oppfatter deg ikke som utakknemlig - mer som letter forvirret over at gutten fikk smykker - eller den typen smykker. Helt ærlig, ville nok jeg også synes det var rart hvis jeg hadde gutt og han fikk smykker til dåpen. Selv om det var vanlig da min generasjon var små, så trodde heller ikke jeg at dette er vanlig lenger, ikke til gutter. Så jeg skjønner deg. Skjønner også at du syns det er upraktisk å ha fått så mange like gaver. Sånn følte jeg det litt også, da min vesle fikk maaange smykkeskrin. Jeg vurderte å bytte det inn, men så begynte jeg å tenke på at hun, når hun blir større, kanskje vil vite hva hun fikk av de forskjellige. Og så må jeg da si at "du fikk smykkeskrin, men du fikk så mange, så mamma og pappa byttet det inn og kjøpe noe helt annet til deg i stedet..." Det ville jeg føle ble helt feil, kjente jeg, så jeg slo tanken fra meg. Gavene hun fikk ble kjøpt med kjærlighet og omtanke, og de skal hun få lov til å se på selv, alle sammen, og selv bestemme hva hun vil gjøre med når hun blir gammel nok. Når det er sagt, vet jeg ikke om gutter er like opptatt av slike ting, som jenter er. Det er jo vanskelig å vite, for det handler jo om personlighet på tvers av kjønn også, men... Uansett er dette noe du og mannen din må finne ut av i fellesskap. Når det gjelder bøkene du hadde ønsket, så kan du jo ønske ham det til jul og bursdag? Foreløpig er han jo så liten at han ikke selv forstår noe særlig av det gavestyret allikevel ;-)
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 26. juli 2010 #17 Skrevet 26. juli 2010 Jeg har sagt i fra på forhånd at vi ønsker oss praktiske ting og ting vi kan bruke! Vet vi får lekegrind i tre fra svigers:) Får sikkert noe sølv og smykker fra oldeforeldrene:) Men har som sagt sagt i fra til svigers og mine foreldre at vi ikke vil ha smykker. Blir han som sin far vil han ikke bruke smykker uansett! Min mann bruker ikke annet enn ringen. Klokke,armbånd,kjede er uaktuelt:) Så da skal ikke jeg tvinge han;)
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 26. juli 2010 #18 Skrevet 26. juli 2010 Vet du hva, synes du skal beholde det meste av gavene ettersom det helt sikkert var plukket ut med stor omtanke fra stolte besteforeldre, tanter etc. Forstår du ikke trenger veldig mange sett med bestikk, men synse iallefall du skal beholde minst ett.. Som andre poengterer kan det være hyggelig å ha når han blir voksen. Hos oss synes iallefall ungene det er stas å få bruke sølvbestikket mamma og pappa fikk da de var babyer. Det andre kan du bytte, og som noen andre foreslo; kjøpe tilgodelappene av ham. Og så har du kannskje lært at det kan lønne seg å gi ønskelister når det er tid for jul og bursdag. Om du synes det blir rrt kan du vel få pappaen til å gi ønskelisten til sin familie. Evt levere den til svigers og be dem levere den videre til de som kan være interessert i den. Er jo ikke lett for andre å vite hva du/ dere ønsker til poden. Hva som er "normale" gaver i ulike anledninger varierer veldig, så her bør man ikke ta noe for gitt..
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 26. juli 2010 #19 Skrevet 26. juli 2010 Det er helt i orden at vi får smykker fra oldeforeldre altså! Det er bare koselig, men vi har gitt beskjed til svigers og mine foreldre at de kan kjøpe ting vi trenger:) Så vi ikke ender opp med masse smykker:) Litt vil man alltids få,og det er helt greit for min del:-) Foreldrene våre er helt enig i våre valg mht gaver,så for de ble det ikke rart at vi ga beskjed til dem. Da kan heller de gi hint videre om hva vi ønsker oss:)
nati, knotten & lille karamell Skrevet 26. juli 2010 #20 Skrevet 26. juli 2010 Jeg ønsket meg også bøker i dåpsgave til guttene våre. Jeg bruker aldri smykker og armbånd selv og det ville være veldig unaturlig for meg å putte slikt på mine barn. Spesielt da jeg synes det er forferdelig stygt. Det er alltid noen som ikke vil høre og velger å kjøpe slikt alikevel og det er litt synd, for nå ligger det i skapet. Forhåpentligvis så tar mine barn med seg disse dåpsgavene når det flytter ut en gang. Mine dåpsgaver ligger forøvrig på loftet til mine foreldre, men bøkene jeg fikk har har jeg tatt med meg og leser til mine barn:)
MillaCamilla Skrevet 26. juli 2010 #21 Skrevet 26. juli 2010 Hei Du kan jo evt bytte noe av barne-sølvbestikket (såfremt det ikke er gravert på) til vanlig sølvbestikk/bunadsølv til en evt voksenbunad, så har sønnen deres flotte verdier til han selv blir voksen. Forøvrig synes jeg barnebestikk i sølv er en meget verdifull og en flott gave som kan benyttes hver dag mens barna er små. Sønnen vår fikk sølvkopp samt sølvbestikk i dåpsgave og vi gleder oss til å ta det i bruk. Er mer usikker på hvor ofte eggeglasset i sølv blir benyttet, men en flott gave det også forøvrig.
Draculababy Skrevet 26. juli 2010 #22 Skrevet 26. juli 2010 Jeg syns faktisk det var veldig merkelig da sønnen min fikk to bøker til dåpen sin. Må ærlig innrømme at jeg syns det var en litt simpel gave for alle andre kom jo med fotorammer, album, dåpsskje, armbånd, men ingen smykker og det skulle jeg ønske han fikk! Ikke misforstå, vi er veldig gla i bøker, har to eldre barn og huset er stappfullt av bøker i alle varianter. Men for meg er bøker en bursdags og julegave, ikke en dåpsgave. Selv om du syns gavene sønnen din fikk ikke er noe særlig kjekke, så kan det jo hende at sønnen din setter pris på de likevel, spesielt som voksen når han får barn selv og har noe å gi videre til de, noe fra sin egen dåp. Bare en tanke altså!
solstråle69 Skrevet 26. juli 2010 #23 Skrevet 26. juli 2010 Det er blitt en utakknemlig verden... Gaver er noe man FÅR - ikke noe man krever. Det synes jeg mange glemmer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå