Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjære og jeg er ikke enige om valg av etternavn på poden.

Dvs vi er enige om at vi skal bruke begge, men vi vil begge to ha eget etternavn til slutt.

Hans etternavn er et vanlig -sen navn, mens mitt er det kun min slekt som har. Mitt navn er også kort, så jeg er redd for at det bare "forsvinner" om det blir brukt som mellomnavn.

Er også klar over de nye navnreglene hvor man kan benytte seg av doble etternavn, men ønsker i utgangspunktet ikke dette.

Noen andre som har samme problemstilling?

Hvordan løste dere dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gav ungene mitt etternavn da det bare er min familie som heter det i Norge. Men så giftet vi oss nå i sommer og da byttet vi plass på alle etternavnene, slik at hans er sist og midt er før der. Så lenge det er med er jeg fornøyd, for da føler jeg navnet blir ført videre om de ønsker det.

Skrevet

Både jeg og samboer har spesielle etternavn, kun vår familie som har de navnene.. Jeg har to etternavn, det etter min mor som kun vår slekt har, og min fars etternavn sist... Så nå når vi skulle velge til lillegutt så visste jeg at det etternavne som er etter min mor er det mest spesielle og valgte og videreføre det. Min sønn har også det som mellomnavn og min samboers etternavn, så får han selv velge når han blir stor :-) Og han skal nok få vite hvor spesiell navnene er :-)

Skrevet

Vil dere noen gang gifte dere? Og kommer dere til å velge samme etternavn da? Er han helt imot å ta ditt navn da også?

Må si at jeg støtter deg. Synes ikke at det er noen selvfølge at det skal være ditt etternavn som er mellomnavn bare fordi han er mann - og det er tradisjon. Jeg hadde stått på mitt dersom jeg hadde det mest unike etternavnet og tilknytningen var større enn min samboer hadde til sitt etternavn. I vårt tilfelle var det motsatt - og jeg gav meg med at navnet mitt ble mellomnavn. Men det var ingen selvfølge. Har du noe å Annet å forhandle med? Kan han få bestemme/ veto fornavn? Eller har dere andre store beslutninger som skal tas? Er det et alternativ å sette bindestrek mellom navnene deres? Håper dere finner ut av det. Lykke til! Og klem

Skrevet

Barn kan ha bare et etternavn....

Hvorfor ikke ta ditt navn først, så bindestrek til mannens navn.. Da er det ditt etternavn som gjelder.... også blir det bare ett navn ettersom man bruker bindestrek..

Skrevet

VI har valgt å sette navnene sammen med en bindestrek, da er det likestillt med 1 etternavn, ingen mellomnavn. VI har begge spesielle etternavn, min manns er visst fredet, og mitt er det bare jeg, pappa, onkel og mine 2 søskenbarn som har.. også barna mine da.

selv om vi er gift så har jeg valgt å beholde mitt navn, istedenfor å ta hans, så da ble bindestrek en naturlig løsning for oss:)

Skrevet

Jo, dobbelt etternavn er et alternativ. Her tror jeg ikke han helt har skjønt at hvis mitt står først, da altså i midten, så blir det min forbokstav etternavnet står på. :)

Så det er absolutt et alternativ hvis det er helt låst uten bindestrek.

Skrevet

Det viktigste er jo at dere er fornøyde begge to :)

Skrevet

Vi kommer nok til å gifte oss, men vil nok begge beholde egne navn - ihvertfall pr dags dato.

Synes jo egentlig det er litt trist å ikke ha helt likt etternavn som barna våre, men jeg ønsker virkelig ikke hans vanlige -sen navn når mitt er så spesielt.

Ihvertfall ikke hvis mitt navn blir "degradert" til mellomnavn.

Hvis vi ikke blir enige og faller på en dobbelt-etternavn løsning, så kanskje...

Hyggelig å høre at noen støtter meg og ikke mener mannens navn automatisk skal bli slektsnavn kun fordi han er mann.

Føler jeg altfor ofte må forsvare min mening her.

Jeg har dessverre ikke så mye annet å forhandle med, da vi stort sett er enige om det meste.

Takk igjen :)

Skrevet

Så dere har beholdt hvert deres slektsnavn og gitt barna dobbelt etternavn (med bindestrek)?

Av ren nysgjerrighet, hvor havnet da ditt? Først eller sist?

Takk for svar.

Skrevet

cakes - hvis det er så få som har etternavnet ditt betyr det at også ditt etternavn er fredet. Hvis noen andre vil ta det etternavnet (uten å giftes inn eller fødes inn i familien) er jeg ganske sikker på at de må ha samtykke fra alle som pr i dag heter det..

Skrevet

Ja, det stemmer jo... Men det er ikke noe problem :)

Skrevet

vi har mitt etternavn til slutt, pga det er meget få om ikke bare min familie som heter det her i norge, han har to etternavn et vanlig -sen navn og et mer spesielt, der det kun er 2 familier i hele norge som heter det. så vi valgte hans spesielle som mellomnavn og mitt som siste. Det hadde mye med hvor lett navnet fløt når vi sa det ;o)

vi har giftet oss og vi har valgt å ha to forskjellige enn så lenge om ikke så blir det mest til at han tar mitt og jeg påfører hans som mellom nett som førstefødte og kommende lillesøster skal ha=)

Skrevet

Hvis man er et noenlunde moderne menneske, må regelen være at det mest sjeldne etternavnet "vinner"!

Fy til mannen til HI som mener et vanlig -sen navn skal gå foran et spesielt navn. Ikke la dere avspise med å få mellomnavnet, damer! Om noen år er dere redusert til en bokstav..:)

Her har mannen mest sjeldent etternavn, så da blir det det. Surt for meg, som også har et ganske sjeldent navn, men det er det mest logiske systemet syns jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...