sthans Skrevet 25. juli 2010 #1 Skrevet 25. juli 2010 Hei, Har en skjønn liten tass på snart tre uker - han er veldig flink til å spise, men det er veldig mye gulping både rett etter og mellom måltidene. Måltidene er fort unnagjort - spiser tom på begge sider på ca tjue min - men virker som det svelges mye luft underveis. Når han gulper store mengder, og det kommer ofte mye opp, blir han også fort sulten igjen. Noen gode råd for at maten skal bli i magen når den først har havnet der? Min eldste gulpet nesten aldri, så har ingen gamle triks i boka fra den gang :-)
Life is a gift Skrevet 25. juli 2010 #2 Skrevet 25. juli 2010 Har samme problem her. Go'jenta er nå fire mnd, og har store problemer med gulping. Hun legger på seg, så det er tydeligvis ikke der problemet ligger, men både hun og vi synes gulpingen er slitsom! Har vært til flere behandlinger hos osteopat, uten noe varig bedring. Vurderer å gå til legen, men vil vel bare få beskjed om å smøre meg med tolmodighet - siden hun legger på seg. Har dere noen gode tips mot gulping???? Vi er DRITLEI!!
det er berre mordi Skrevet 25. juli 2010 #3 Skrevet 25. juli 2010 Tror ikke det er så mye å gjøre med det. (Annet enn å ikke hive dem i lufta, snu dem opp-ned, osv;) Dere får bare holde ut. Noen barn gulper veldig mye.
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 25. juli 2010 #4 Skrevet 25. juli 2010 det finnes noe som kalles nestargel som du kan få kjøpt på apoteket. de har det bak disken du gir dette å det legger seg som ett slags lokk slik at de ikke skal gulpe så mye. var iallefall det hs anbefalte til noen da vi var på gruppetreff her om dagen
Life is a gift Skrevet 25. juli 2010 #5 Skrevet 25. juli 2010 Prøver Nestargel i morgen. Gir en lyd om resultatet.
Gjest Skrevet 25. juli 2010 #6 Skrevet 25. juli 2010 Dr Brown flaskene reduserer luft og gulping. Ikke legge den lille ned før det har gått 30 min. Nestargel bytte mme om du bruker det. bytte tut på flasken lengre intervall mellom måltidene Og som nevnt, noen babyer bare gulper mye
desembergutt09 + ?? 31.1.12 Skrevet 26. juli 2010 #7 Skrevet 26. juli 2010 Bare som en liten oppmuntring: det går over til slutt! Vi hadde også en skikkelig gulper, måtte bytte klær på ham og oss selv titt og ofte. Nå gulper han nesten aldri! Han sluttet da han var ca 5 måneder.
mammas skatter <3 Skrevet 26. juli 2010 #8 Skrevet 26. juli 2010 ikke la babyen ligge for flatt. tyngdekraften hjelper litt
sthans Skrevet 26. juli 2010 Forfatter #9 Skrevet 26. juli 2010 Takk for gode tips og råd! Stikker på apoteket i dag og hører med dem om nestargel. Pluss kjøpe inn ekstra ladning med vaskemidler :-)
sthans Skrevet 26. juli 2010 Forfatter #10 Skrevet 26. juli 2010 "Life is a gift": til info ser det ut til å hjelpe å sørge for at han raper underveis i måltidet. Jeg tar han opp mellom hver pupp, så det ikke samler seg for mye luft. :-)
Turbojenta og lillesøster Skrevet 27. juli 2010 #11 Skrevet 27. juli 2010 Her også hender det at det er gulping til det ekstreme. Har hatt tilfeller en del ganger med skikkelig sprutgulping og jeg får så vondt av hun. Merker at hun begynner å brekke seg, ser ut som hun har det skikkelig ille og sliter med å få opp før det kommer nesten spyaktig sprut. Har snakket med helsesøster som sier det ikke er farlig og at det heller ikke er oppkast men hater å se hun brekke seg så ekstremt. Etter jeg har blitt mer bevisst med raping etter maten har det hjulpet seg, nå SKAL jeg ha rap før jeg legger hun ned, både dag og natt. I tillegg har jeg sluttet med å gi begge bryst til ett måltid. Lille snuppa klarer rett og slett ikke kjenne sin egen begrensning og spiser seg nok langt over evne. Hun rett og slett elsker å ligge ved puppen og sutte. Etter jeg har gått inn for begge disse tingene har gulpeproblemet vært så og si fraværende. Jeg ammer hun nå heller litt oftere enn for mye på en gang.
*LillaMeg* Skrevet 27. juli 2010 #12 Skrevet 27. juli 2010 Jeg fant ut at min gulpet av kullsyre når jeg ammet.. Han gulpet ekstra mye (pleide ikke å gulpe) når jeg drakk brus. Var ikke så ofte jeg gjorde det da, men ble litt brus under besøk.. Kanskje din reagerer på noe du har spist, eller drukket.. Noe man ikek tenker over.. Ville hvertfall tenkt over hva du ahdde spist og drukket.. Og nå gulper min av for kald mme.. Er mme'en kaldere en 39g så kommer opp igjen.
January10 - Skrevet 30. juli 2010 #13 Skrevet 30. juli 2010 Mitt barn har å vært en ekstrem gulper. Hun gulpet døgnet rundt fra hun var ca 1 uke til 5,5 mndr. Var på sykehus flere gang og de fant ut at hun hadde umoden lukkemuskel (refluks). De fleste vokser det ifra seg, men det er ekstremt tungt når det står på som verst å man ikke gjør annet enn å tørke gulp og vaske klær. Vi fikk på resept en melk som heter Enfamil AR, den blir tykkere i magen slik at den ikke kommer så lett opp igjen. Den gjorde at hun ikke gulpet like store mengder, men ofte fordeom. Hun sluttet plutselig bare en dag å gulpe å er frisk som en fisk. Så det er håp, bare å holde ut.. det blir nok bedre skal du se selvom det er tungt nå.
oopsidaisy:-) Skrevet 30. juli 2010 #14 Skrevet 30. juli 2010 husker du hvor gammel hun var da hun sluttet å kaste opp/gulpe january10? her kaster frøkna opp hver dag,og gleder meg veldig til d blir slutt på d....
Elsie84 Skrevet 30. juli 2010 #15 Skrevet 30. juli 2010 Gutten min og gulper mye! er 6mnd nå og har holdt på fra ca han var et par uker.. han gulper ikke opp like mye melk nå, men mye magesyre usj.. gulper mange timer etter måltid, og det lukter surt! andre som gulper MAGESYRE? jeg har bare de rådene som er gitt: holde dem oppe minst en halvtime etter mat, rapepause i midten av måltidet osv. en tips som har hjelpet her er at jeg setter han i vippestolen sin etter mat slik at han blir sittende litt opp med ryggen.. og så legger jeg han på gulvet etter en 1/2 - time.. har han også en del på fanget etter mat..
January10 - Skrevet 30. juli 2010 #16 Skrevet 30. juli 2010 Hun sluttet å gulpe da hun var rundt 5 mndr. Hun hadde da gått en god stund på Losec mups pga refluksen og hun fikk kun Enfamil AR til drikke. Vi var også inne til PH-måling som visste 18 oppstøt på et døgn, og det var ikke syre men mat som kom opp. Tok hun av medisin og det gikk helt fint. Hun slutta bare en dag å gulpe å det er så deilig å slippe å bruke smikke på henne hele tiden å vaske klær døgnet rundt. Det er veeeeldig vanlig at barn blir født med umoden lukkemuskel, og rundt 60% er helt bra når de er rundt 18 mndr. Noen tidligere, andre senere. Hvis det virker som om barnet ditt har ubehag så ta henne til lege å be om henvisning til sykehuset for å diskutere en eventuell refluks. Det kan være lettere å få barn med refluks om du eller pappaen har hatt det selv. Faren til mitt barn er født med umoden lukkemuskel å han gulpa og gulpa hele tiden. Det er så mange år siden så de visste ikke hva det kunne være. Da han var 15 år spydde han blod fordi hele spiserøret/magesekken var ødelagt av syre, samt han fikk brokk og magesår. Han har hatt halsbrann hver dag helt frem til han ble operert for et par år siden. Så det er ikke alle som blir bra, men det er sjeldent det går så ille som med faren til ungen min, da han ikke fikk hjelp tidlig nok. Men det er viktig å huske at du vet selv hva som er normalt og ikke normalt, så hvis du føler at barnet har ubehag så skal du ikke gi deg og få kommen inn på barneavd for en enkel røngten undersøkelse av lukkemuskelen til barnet ditt. Det er bedre at de får medsiner om de har smerter enn at de skal ha det vondt.
Symbio Skrevet 31. juli 2010 #17 Skrevet 31. juli 2010 Noen mødre har også for mye formelk, å det vil også gi mye gulping. Har du mye formelk? Mine tips er å kun amme fra ett bryst til måltidet, å gi fra samme bryst om du må amme igjen innen en time. Hjelper ikke dette, kan du prøve å håndmelke ut litt melk ca 30-40 ml, ikke mer. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå