Gå til innhold

Hvor tidlig begynner/begynte dere....

Anbefalte innlegg

å handle inn utstyr og ting til det kommende barnet?? Er bare 13 uker og tenker dette er altfor tidlig, men samtidig tenker jeg det er likegreit å bare begynne og heller ikke bli så sent ferdig.. Tenker spesielt fordi jeg allerede har en god bekkenløsning som jeg ikke tror akkurat blir bedre med ukene som går...

Hva tenker/gjorde/gjør dere??? :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142125812-hvor-tidlig-begynnerbegynte-dere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg er 12+2 i dag.

jeg har også tenkt å forberede meg tidlig.

mye pga at jeg rett og slett ikke har råd til å punge ut alt på en gang. på den måten tror jeg nok det er litt lettere for de som har små fra før for da er det jo ikke sikkert at de trenger å kjøpe inn alt nytt.

jeg kjøpte barnevogn når jeg var 9 uker på vei.

+ alt som trengs i vogna.

så da er jeg i allefall ferdig med det :)

selv om mange mener det betyr ulykke å handle inn tidlig tenker jeg heller at det er bedre å være godt forberedt :)

Jeg tenker som deg, men tenker samtidig vil jeg spare gleden og heller bruke mnd frem nå til å undersøke utstyr...

Hva jeg vil ha etc.

Men småting kommer jeg til å handle inn rett etter ultralyd.

Klær, vaskekluter, håndkler, sengetøy, ullundertøy, lammeskinn, etc.

Vi har kjøpt stellebord så langt. Tar det litt og litt. Vi har liten bil og handler i en butikk som er 10 mil unna, så vi får ikke tatt alt det store på en gang. Vi har bestilt inn vogna vi vil ha, og den skal komme om en uke eller to. Så har vi lagt av seng som vi henter når vi får tid. Ellers tar man det som det kommer med de små tingene. Vi har ultralyd 9 august, og om man skulle få klar beskjed om at de er brennsikre på kjønn, så tør vi kanskje å kjøpe annet enn nøytrale farger og kan begynne å kjøpe mer ting, som sengetøy og diverse... :)

Tusen takk for svar, jenter :):)

Ja, er selv student, så de store/dyre tingene venter vel til vi får engangsstønaden.. Men vurderer om vi skal rett og slett bare begynne med småtingene allerede, slik at pengene rekker hele tiden og vi ikke må ta alt på en gang. Tenker at på slutten kan jeg heller strikke babyteppe og babyklær og sånn, viss jeg måååå ha noe babyting å ordne/lage til.. Hihi!

Velger heller å se på det som å være godt forberedt i steden for ulykke ja!! :):)

Jeg er 13+3 i dag og har bare kjøpt en bamse og ett par-tre bodyer. Tror nok vi venter med de store tingene til vi har vært på ultralyd om en mnd.

Seng og voksipose skal jeg få av søsteren min, så det slipper jeg å kjøpe. Vugge skal bestefaren min lage til meg :)

Stellebord har vi ikke plass til, så det blir stellemadrass på vaskemaskinen. Så er egentlig bare bilsete og vogn som er de store tingene vi trenger.

Annonse

Vi begynte ganske tidlig egentlig. Tenker at det er bedre å spre innkjøpene og utgiftene litt. Vi har allerede det meste klart; kommode (med masse klær oppi), stellebord, seng, kurv, vogn (og voksipose), bæresele, vippestol, bilsete etc. Det vi mangle er bil ;) hihi..... Er 26 uker og 5 dager på vei....

Hei!

Jeg er 20 uker, og har ikke kjøpt en eneste ting ennå. Har fått så masse, både barnevogn, vugge og barnestol er i boks + masse klær. Tenker litt at når jeg allerede har fått så masse, vil jeg vente litt med å kjøpe ting selv.

Så heldige dere er som arver/får ting da :) Vi har ingenting selv, og ingen nære venner/familie/bekjente som har ting heller.. Så her må det ordnes selv! Har hele tiden tenkt at å begynne før ord.ul er for tidlig, men må jo tenke økonomi oppi det hele også.. Var nettopp på ul der alt så fint ut, så tenker, håper og krysser fingrene for at det fortsetter slik! Og da er det jo litt likegyldig hva tid vi begynner...

Vi får se :) Tror vi tar det litt etterhvert, og så heller de dyre/store tingene når vi får engangsstønaden som sagt..

Vi handlet inn utstyr da jeg var rundt 28 uker på vei tror jeg (mitt forrige svangerskape), og det var ifjor så det meste kan vi bruke nå igjen, så jeg trenger kanskje ikke stresse like mye denne gangen. Likevel er det snakk om to tette, så dermed må jo noe handles, som en ekstra vogn, voksipose + noe å sove i. Denne ganger stresser jeg enda mindre enn sist. Jeg tar det som det kommer. Blir sikkert å handle en eller to mnd før termin.

Får jeg vite at det er gutt på ordinær ultralyd, så kan det jo hende at jeg kjøper noen små klesplagg i blått rimelig kjapt etterpå :P Er jo så gøy å handle babyklær. Og nå er det mest rosa og lilla som ligger i skuffen :P

Du handler når det passer deg selvsagt :)

Jeg er i uke 24 og har kjøpt vippestol, vogn, bilstol og seng. Synes det er deilig å være ferdig med de dyreste innkjøp og kan kose meg med småtteri som pledd, body, sengetøy og toalettsaker de siste ukene. Tiden går jo så alt for fort og hvis jeg skal ordne slike ting de siste 10 ukene feks så blir det ikke gjort :P

Har hatt dette utstyret i 4-8 uker nå.

Annonse

jeg tenkte som deg og ville vente. Venter fortsatt, jeg :) Og GLAD er jeg for det! For jammen er det mye utstyr å vurdere, det tar tid å velge i jungelen av vogner/bilseter/stellekommoder osv.! Etter å ha ombestemt mege noen ganger har jeg endelig bestemt meg for vogn og står klar til å kjøpe den når Emmaljunga fabrikken åpner igjen etter sommerstengt. (en gang i august, jeg har termin i oktober).

Så etter min mening har du god tid når det kommer til selve handlingen, begynn heller å planlegge litt hva du skal kjøpe, vindusshopping er undervurdert :) Spør og grav i butikkene, så er du sikker på at du finner utstyret som passer for ditt/deres behov. På denne måten slipper du bomkjøp.

Når det kommer til klær, tepper osv, er ikke dette noe som tar lang tid. jeg har selv bekkenløsning, og vet at det blir lange dager som sykemeldt mot slutten. Da er det greit å kunne ta noen småturer til butikken noen dager innimellom også :)

Vi begynte ganske tidlig, men har forsøkt å holde igjen litt, slik at shoppinga blir fordelt utover. Vi fant seng brukt, og vogn til halvpris da jeg bare var 8 uker på vei, likevel kjøpte vi. Nå er jeg 26 uker på vei, og vi har handlet litt etter litt, føler vi har handlet mye, men mangler fortsatt bl.a. bilstol, lammeskinn, alt av ammeutstyr, vognpose, diverse klær, hygieneartikler mm... Så bare begynn du:) Det er jo halve moroa med å gå å glede seg er at man kan handle til den lille :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...