Gå til innhold

Til dere som gir babyen mme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei på 10 uker nå og skal begynne å gi mme hele døgnet da jeg ikke har nok næring i min melk.... MEN...... må komme inn i en slags rytme og på kvelden gir jeg henne flaske sånn mellom 21-22 og så sover hun hele natten og våkner sånn ca mellom 05-06... men hva gjør dere da?? står dere opp å så lager flaske?? hun blir nemlig veldig sulten og gråter fordi hun vil ha mat.... hva gjør dere?? hvor lenge bør det gå mellom hver flaske??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg stod opp og laget flaske. Eller kokte opp vann på dagen og hadde på termos og varmet vannet igjen (om det hadde blitt kaldt) i microen før jeg hadde i pulveret.

Gav henne mat hver gang hun hadde lyst på.

Ca hver 3 time. Gikk gjerne 6 timer om natta.

Skrevet

Jeg gir når han er sulten, dvs. hver 2-3 time hele døgnet, om natta også. Da står jeg opp og lager flaske. Men min er bare fire uker da. Håper han også sover like lenge som din når han blir litt større! :)

Går fort å lage flaske da, har kokt kaldt vann stående, tar litt av det i mikroen, tilsetter pulver (bruker hipp og det skal blandes i i høy temperatur), og så tilsetter resten med det kalde vannet.

Skrevet

På NAN-pakken står det vel at de skal ha flaske 6 ganger i døgnet i den alderen. Siden minker det til 5.

Er det ikke ca 90 ml hver gang ved 10 uker?

Jenta mi kunne drukket mye mer virker det som, men jeg har holdt meg til de mengdene som står på pakka. Tror hun ville blitt ganske overvektig hvis hun alltid fikk drikke så mye hun ville.

Skrevet

Jeg står opp å lager flaske.. :) Har heldigvis noen minutter før han blir skikkelig gråtesulten. I begynnelsen når jeg gikk fra mm til mme, så grein han, og jeg våknet.. :s Men etterhvert begynte jeg å våkne litt før han.. Gikk av seg selv. :) Tar med meg han, setter flaska i microen og han i vippestol, så blander jeg pulver i, og han får mat, så legger vi oss igjen. Han legger seg rundt 8-9, og våkner 4-6.

Hvor lang tid mellom hver flaske er individuelt, noen sier at det bør gå 2 timer, eller mer.. Andre sier at det ikke har noe å si.. Tror det kommer helt an på babyen, og dere kommer inn i deres egen rytme etterhvert. Jeg har merket her at om han spiser 60ml, så er han sulten om 2 timer, og da skal han ha mat, umulig å dra ut. Drikker han mer, så kan det gå 3timer.. :P Man kommer inn i det etterhvert, heldigvis.

Det som står på nanpakken er bare et forslag, ikke noe man MÅ holde, babyen styrer inntak helt fint selv. Men man bør ikke overstige mer en 1liter mme i døgnet over tid pga nyrene, da er det bedre å begynne med grøt\velling. :)

Skrevet

Ok=) tusen takk for svar=) tror jeg bare må prøve å stå opp litt før henne... og lage ferdig nan da... det går jo fort som dere sier.... men det er dumt hvis hun vekker hele huset fordi at hun er sulten, men det går nok greit.. må bare komme inn i en rytme....

Skrevet

Jeg har vann på termos, og fyller flasken med pulver før jeg legger meg.

Når lillegutt våkner i 6-tiden er det bare å fylle på rett mengde vann og riste litt. Veldig mye greiere enn å stå opp og gå ned på kjøkkenet.

Jeg investerte også i en flaskevarmer (Avent IQ), men synes den er tungvint og vanskelig å få rett temperatur på.

Skrevet

Mini er snart 4 mnd. Han har siden han var 2,5mnd ikke spist på natta.

Han spiser ca 07-08 på morgenen. Så spiser han igjen kl 1130-1230. Så spiser han igjen 1530-1630. Og igjen da kl 1930-2000. Så er det natta:)

Da sover han som regel fra 21(han ligger å prater i en halvtime-times tid før han sovner etter han er lagt i senga si) til 07-08 dager etterpå:)

Herlig:) Rytmen funker veldig fint her iallefall:)

Han får kun mme.

200ml frokost

160ml+grøt lunsj

200ml+fruktpure eller grønnsakspure middag

160ml+grøt kvelds

Det er hva mini spiser nå. Skal prøve å få han over på en helt måltid grøt på formiddagen etterhvert. Og kutte ut mme til det måltidet.

Begynte litt tidligere med grøt etter prat med HS, fordi mini spiste150-200ml hver annen time! han var oppe i altfor mye mme i døgnet!

Skrevet

Forresten,jeg står selvfølgelig opp å lager flaske til han på morgenen. Vi starter dagen da, sånn i 7-8 tida:)

Men han sover en dupp på 1-2 timer en times tid etter frokost, og da hender det at jeg også dupper litt av på sofaen;)

Skrevet

Jeg brukte mme fra lillegutt var ca 7.5 mnd.

Det jeg gjorde da, etter råd herifra, var å bruke blandemetoden.

Jeg visste hvor mye mme han skulle ha på morgenen, og lagde klart kvelden før.

Altså: (hvis jeg husker riktig, er allerede 7.5 mnd siden han var så liten... )

165 ml ferdig nan:

Vi tok 85 ml kaldt vann på tåteflaska om kvelden.

Målte opp riktig mengde pulver som vi hadde på dispenser.

Kokte opp vann og hadde på termos.

Alt dette hadde jeg stående på nattbordet.

Når lillegutt da våknet sånn ca kl 5 om morgenen så var det bare å helle oppi varmt vann til 150 ml, ha i pulver og blande. Da var det omtrent drikkeklart. Litt varmt, men kjølte seg fort ned hvir jeg ikke skrudde på korken med en gang.

Mye lettere enn å måtte stå opp og gå på kjøkkenet

Sjekk ut forumet "flaskemelk" på venstre siden her, den hjalp meg mye :)

Skrevet

jeg har laget i stand flasker kvelden i forveien,så er det bare å stå opp å varme flasken.

Tror ikke du skal se så nøye på hvor mye ett barn i den alderen skal spise,du gir barnet det det orker,må jo få bli mett =)

Skrevet

Jeg har ikke gitt mi jente så mye hun ville ha, og nå er hun 4 mnd og nærmer seg 7 kilo. Tør ikke tenke på hvor mye hun hadde veid hvis jeg alltid hadde gitt henne så mye hun ville.

Skrevet

Min er 4 måneder og 8 kg... (og har fått det han ville ha). Jeg slanker ikke babyer.

Skrevet

Mini er snart 4 mnd og 5,5kg ca:) Men nå er han liten da, var liten ved fødsel også:) og følger kurven sin godt:-)

Han får også det han vil ha, enig med Nikki 75:)

Skrevet

Jeg er også enig med Nikki 75! Gi babyen så mye mat han/hun vil ha! Begge guttene mine er flaskebarn, og med førstemann var jeg også litt nøye med å bare gi gutten så mye MME som var anbefalt på esken. Han var antageligvis ikke helt mett da, for han var mye urolig..... Men med lillebror så har jeg gjort det motsatt, bare gitt en lang f... i anbefalinger og bare gitt gutten så mye mat han vil ha. Han er veldig fornøyd og blid, og er ei god bolle på snart 7mnd og 10 kilo!

Når det kommer til rutiner, så har jeg brukt å ta en liten razzia hver kveld, og koke opp vann og målt til på flasker, og bare satt de i kjøleskapet. (Kokt vann kan stå i opp til 24 timer i kjøleskapet). Så ved hvert måltid så var det bare å varme vannet i microen (180 ml i ca 45 sek) og helle i pulveret. Fix ferdig på 1 minutt. Da slipper du at mini gråter seg helt tomat før maten er ferdig..... Har alltid syns det var greitt å stå opp og lage mat på natta/morgenen, men skjønner at noen heller vil ha med termos på soverommet. Tror det blir opp til hver enkelt.

Skrevet

Skjønner at jeg blir nedstemt her :-) Men det er ikke riktig å kalle det for slanking når jeg gir det som står på sida av NAN-pakka... Slanking er det hvis noen gir for lite i forhold til det som er anbefalt for babyens alder.

Skrevet

vi begynte med grøt etter anbefaling fra HS da mini var 3mnd. Dette fordi han var oppe i ganske mye mer enn anbefalt mme i døgnet. Etter vi startet med grøt spiser han 4 ganger i døgnet, er blid og fornøyd og ikke sutrete og sulten HELE tiden.. Det var han nemlig da vi brukte kun mme.

HS som anbefalte oss å starte med grøt og at det ikke var skadelig når han var 3 mnd..:-)

Mini tålte det godt, men ble litt hard i magen av risgrøten. Byttet til havregrøt og det funker kjempe bra:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...