Limuna Skrevet 23. juli 2010 #1 Skrevet 23. juli 2010 Har dere tatt stilling til dette enda? Egentlig har vi nok mest lyst på dåp. Fordi vi begge er døpt i kirke selv, og fordi det er en tradisjon vi gjerne vil bringe videre. Men for å få døpe må man ha faddere, og vi har i grunn ingen vi kunne tenke oss å spørre. Så er spørsmålet mitt: trenger man faddere hvis man velger navnefest i steden? Er det noen som har vært med på navnefest og kan forklare meg litt om hvordan det foregår?
WPW Skrevet 24. juli 2010 #2 Skrevet 24. juli 2010 Nei, i navnefest er det ingen faddere. Faddernes eneste oppgave i dåpen er å oppdra barna i kristen tro. (Det var en laaang artikkel om akkurat dette i Foreldre og Barn for noen mnd siden). Vi valgte navnefest for vår første,og kommer til å velge det igjen til nummer to. Veldig flott seremoni, og ingen som trenger å stå oppe ved alteret og love at de skal oppdra barnet kristent når det ikke kommer til å skje. Vi kjenner ikke så mange kristne, og de vi kjenner som ER kristne tror jeg ikke får lov til å være faddere fordi de er medlemmer i et annet kristent trossamfunn. Jeg tenker som så at hvis han vil døpe seg senere skal jeg støtte ham. I tillegg tror jeg man kommer til himmelen uten å være medlem i statskirka dersom man bare tror:)
utflyttet stavanger dame Skrevet 24. juli 2010 #3 Skrevet 24. juli 2010 navnefest, blir helt feil for meg å stå i kirken og lyve. Hadde navnfest til gutten min og var veldig fint og høytidelig
Mammahjertet <3 Skrevet 24. juli 2010 #4 Skrevet 24. juli 2010 Vi skal ha dåp, og det er noe som betyr noe for oss begge. Og hvis dere egentlig har best lyst på kirkelig dåp, så burde dere velge det for ungen deres. Vi har også "kavd" litt med å velge hvem som skal være fadder for ungen vår. Mest fordi at de som var et mest naturlig valg på hans side ikke er medlem av statskirken(hans søsken). Vi har kommet frem til en person fra hver vår side som vi spør vil være fadder. Og så skal jeg være med frem til døpefonten, og den stolte pappaen skal bære ungen. Gleder meg til å gjøre stas på vår lille gullklump. Hvorfor er det vanskelig å velge faddere for dere? Er det fordi de som er et mest naturlig valg er litt godt voksne? Vi har ikke latt det hindre oss i hvert fall. Det å være fadder handler ikke om hvem som skal "ta over" ungen hvis vi dør. Så tanker om å velge noen ut fra det lar vi ikke bekymre oss i hvert fall. Lykke til :-)
mammaløve Skrevet 24. juli 2010 #5 Skrevet 24. juli 2010 Ingen av delene her. Ingen av oss foreldrene tilhører noen religion, og vi synes egentlig ikke det er så viktig å markere navnefestelsen. Jeg vil heller la det være åpent for min sønn å bestemme hva slags trosretning han ønsker å velge når han blir eldre. Det vi ønsker å gjøre er å inngå en avtale med vårt nærmeste vennepar, samt besteforeldrene at de kan ta ansvaret for barnet dersom noe skulle hende oss. En slags "fadderrolle" altså.
Limuna Skrevet 24. juli 2010 Forfatter #6 Skrevet 24. juli 2010 Det som gjør det vanskelig er at vi ikke har så mange venner. Det eneste venneparet som ville vært naturlig å spørre er ikke medlem i statskirken. Vi kan godt spørre min søster, og hun stiller nok gladelig opp. Jeg er fadder for hennes bar også. Men svogeren min har jeg ikke særlig sans for, så da står vi med bare EN fadder, og det er en for lite. Nevøen min er også gammel nok til at han kunne vært fadder, men han er heller ikke statskirkemedlem lenger. Barnefar er enebarn så vi har ingen søsken på den siden. Kan besteforeldre være faddere?
Checkit Skrevet 24. juli 2010 #7 Skrevet 24. juli 2010 Besteforeldre kan være faddere, så hvorfor ikke gjør det? Vi skal ha dåp,ikke fordi vi er så kristne, men for oss så går det på tradisjoner. Vært i navnedag, og syns ikke dette kan måle seg med hvor høytidelig det er i kirken. Visse ting skal være i kirken, som dåp, konf og bryllup. Akkurat det syns jeg skal være ganske tradisjonelt:)
meg83 Skrevet 24. juli 2010 #8 Skrevet 24. juli 2010 Dåp her også Besteforeldre går jo fint! Håper dere får den dagen dere ønsker dere!
Tulipan2010 Skrevet 24. juli 2010 #9 Skrevet 24. juli 2010 Ettersom verken jeg eller samboer er kristne, er det naturlig for oss å velge navnfest. Dåp eller navnfest velges jo ikke utifra barnets ønske, og da blir det for oss unaturlig å velge dåp, som jo innebærer at vi skal oppdra barnet i kristen tro. Hun kan heller velge å døpe seg senere hvishun ønsker det. Når det gjelder faddere i kirken er jo dette ment som de som skal ta vare på barnet hvis noe skjer med dere. De må også stå i kirken å love at de skal oppdra barnet i kristen tro. Jeg har verken venner eller familie som et spesielt kristne. At noen velger å døpe kristlig grunnet tradisjoner, har jeg respekt for, men det er ikke naturlig for oss. En navnfest er også en veldig hyggelig og høytidlig markering som jeg heller vil ha.
meg83 Skrevet 24. juli 2010 #10 Skrevet 24. juli 2010 Det stemmer ikke at faddere i kirken skal ta vare på barnet hvis foreldrene faller fra el.l. Det er mange som tror det, men faddernes eneste oppgave er å hjelpe foreldrene til å oppdra barnet i den kristne tro.
Limuna Skrevet 24. juli 2010 Forfatter #11 Skrevet 24. juli 2010 Ja, det der er en veldig allmenn missoppfattelse det der. Å være fadder innebærer ikke at man skal overta barnet dersom foreldrene dør. Man forplikter seg bare til å være med på å gi barna en kristen oppdragelse. Men jeg skjønner godt at det kan være vanskelig for folk å si ja til noe sånt, for i de aller fleste tilfeller blir det rett å slett å stå i kirken å lyve. Og det vil man jo helst ikke.
cakes Skrevet 24. juli 2010 #12 Skrevet 24. juli 2010 Jeg har hatt navnfest for alle mine 3 barn, rett og slett fordi jeg ikke er personlig kristen selv, og jeg da opplever det som litt feil å stå i kirken og sverge at jeg skal oppdra barna i den kristne tro, for det har jeg jo ikke tenkt til. Det var faddere i humanetisk navenfest tidligere, mitt første barn, som er 7 år, hadde faddere som en del av seremonien. Jeg vet ikke hvorfor de har valgt å kutte ut dette, men jeg har uansett valgt å ha faddere til mine andre barn for det, mye fordi eldstejenta har det. Men også fordi jeg ikke forbinder faddere med kristendommen, men som en eller flere personer som har et ekstra bånd til barnet mitt. De som er faddere for mine barn er også verger, i tilfelle noe skulle skje min mann og meg.
Virreli Skrevet 24. juli 2010 #13 Skrevet 24. juli 2010 Vi velger nok navnefest da vi ikke er kristne. Jeg kan sette pris på tradisjonen ved dåp og skjønner at folk velger dette tross at de ikke er troende, men for oss blir det feil. Man har ikke faddere ved navnefest, men kan inngå en "privat avtale" med noen du ønsker skal ha en slik funksjon. Ikke slik funksjon som den opprinnelig er ment som, å bidra til å oppdra barnet i kristen tro, men å være mer tilstede i barnets liv og ved begivenheter som bursdager/konfirmasjon osv. Det er vel det ikke-troende forbinder med faddere. Og å sitte barnevakt i ny og ne kanskje?
Bolla med 2 små <3 Skrevet 24. juli 2010 #14 Skrevet 24. juli 2010 Vi har vært litt i tvil, men har bestemt oss for dåp. Vi er døpt begge to og ønsker å føre den tradisjonen videre:)
Limuna Skrevet 24. juli 2010 Forfatter #15 Skrevet 24. juli 2010 Men dere som var vært med på navnefest før; Kan dere forklare litt om hvordan den seremonien er?
Gjest Skrevet 25. juli 2010 #16 Skrevet 25. juli 2010 Hvor mange faddere er det vanlig å ha? Vi tenker søsteren min og søsteren til barnefar... Med unntak av de så kanskje en kompis av han og en venninne av meg? Usikker.... men, at de to kommende tantene blir faddere er fastslått.... Jeg har en søster til, men hun er 10 år, og altfor ung til å være fadder... Besteforeldre som faddere føler jeg igrunn blir litt feil, jeg vil ikke at mine egne foreldre skal oppdra henne om det skulle skjedd noe på grunn av diverse, og jeg vil ikke at hans foreldre skal oppdra henne pga alder og hjerteproblemer.... Søsteren min (hun er samboer med en fyr og de har vært i lag i 8 år) eller et vennepar av oss hadde vært mest aktuelt, iom at søsteren hans nå har blitt singel og på vei til å bli alenemor... Vil ikke at det skal være noen tvil om hvem hun skal til liksom, hvis det skulle skjedd noe med oss... Men, alt går nok bra Ville aldri livet utsette henne for en oppvekst med min mor eller min stemor så bra å ha orden i sysakene
♥ Mamma Mia ♥ Skrevet 25. juli 2010 #17 Skrevet 25. juli 2010 Både jeg og barnefar er døpt i kirke, men for min del blir det helt feil å døpe ungen vår, da vi ikke tror på det. Det er hyklersk og ikke noe jeg ønsker å ta del i kun fordi det er "en fin tradisjon"... Da jeg ikke tror på Gud så blir det navnefest for vår del. Så får heller barnet vårt ta stilling til om h*n ønskes å døpes kristelig selv i forbindelse med evt. kristelig konfirmasjon. Ingen faddere, og ingen teit tradisjon, men heller noe man tror på og kan stå for
Gutt 08 Jente11 Skrevet 25. juli 2010 #19 Skrevet 25. juli 2010 Vi har døpt vårt første barn, og to av fadderene våre er IKKE medlem av statskirka, men av et annet kirkesamfunn. Dette var ikke noe problem så lenge de ikke er imot det dåpssynes som statakirka utøver. Om vi døper nestemann har vi også tenkt å velge noen som ikke er medlem av statskirka til faddere, uten at jeg tror det blir et problem. Og som noen over også skriver, så er fadderes rolle å være med å lære opp barnet i den kristne tro og be for det. IKKE å ta over som foreldre om foreldrene dør.
snøfilla - mamma til 2 Skrevet 25. juli 2010 #20 Skrevet 25. juli 2010 Navnfest! Dåp synes jeg skal forbeholdes de troende som faktisk mener noe med det og som har et kristent livssyn, og det har ikke vi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå