Gå til innhold

Mer enn EN glukosebelastningstest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å ta denne testen mer enn en gang i løpet av svangerskapet? Jeg har tatt den en gang (for noen uker siden) og den var helt fin. Men nå mener legen jeg skal ta den en gang til. Det er ingenting som tilsier at noe skal være galt. Jeg er svært overvektig, men det skal vel ikke trenge å bety at jeg har diabetes?

Jeg føler nesten at de ble "skuffet" over resultatet sist og vil ta den en gang til for å se om utfallet blir annerledes.

Teit å klage. Jeg skal sikkert bare være glad de vil teste og sjekke i ale Bauer og kanter. Men jeg opplever all denne testingen som slitsomt. De to timene jeg måtte vente mellom første og andre prøve sist var dødslange. Å sitte på en trestol opp og ned der i to timer var ille sist, og nå som bekkenløsningen har blitt verre tror jeg ikke det blir noe mer behagelig. Hadde de bare hatt et sted man kunne lagt seg ned så lenge... Men det har de ikke. Sist var i allefall venteværelset det beste de hadde å tilby.

Kan jeg nekte å ta denne prøven på nytt?

Er det i såfall veldig dumt av meg?

Jeg føler meg bare så sikker på at det ikke har noe for seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Hvis legen anbefaler ny test, ville jeg hørt på han. Men jeg tror du kan nekte ja...

Jeg har svsk dia, og er veldig glad for at dette ble oppdaget tidlig, slik at jeg kunne gjøre endringer som måtte til.

Kjenner du noen som har dia? Som du kan måle blodsukker hos?

Hvis det er helt fint der, kan du jo si det til legen.

Hvordan er langtidsblodsukkeret ditt da?

Skrevet

Jada. Samboer'n har diabetes.

Derfor føler jeg at jeg har ganske god kontroll.

Det er bare 4 uker siden forrige test. Tror ingenting har forandrer seg.

Jeg er forresten 33 uker nå.

Skrevet

da vet du jo alt som bør vites innen dette....

Sukker klisset er jo ikke noe å trakte etter.

Men om det skulle være noe.... så kan det jo være kjekt å vite om det....

lykke til uansett

Skrevet

Jeg har også tatt testen og fått beskjed om at jeg ikke trenger å ta den flere ganger om det ikke skulle dukke opp noe. Det er ingen som kan tvinge deg til noe som helst så hvis du ikke vil ta den igjen så trenger du ikke det. Er enig med deg at de to timene var grusomme:S

Skrevet

Ja, for det er egentlig det jeg reagerer mest på. Etter at svaret kom på forrige test fikk jeg beskjed om at ny test ikke var nødvendig. Og nå mener de plutselig at jeg skal ta en ny. Det er greit det, men da mener jeg at de må forklare meg hvorfor. Hvis de bare begrunner det med høy BMI så synes jeg det er bare tull. Men hvis de har funnet noe i urinen eller har andre grunner til å tro at noe er galt vil jeg selvsagt sjekke det. Men da mener jeg at de må kunne fortelle meg det.

Skrevet

Jeg fikk også kjempeflott resultat på første test, men min lege ønsket å teste flere ganger fordi jeg er 40 år og venter tvillinger. I steden for full test foreslo hun en annen variant. Hun foreslo at jeg på de neste to timene (1 måned mellom hver) skulle møte fastende. Så gjorde vi en måling fastende og var den bra kunne jeg spise med en gang.

Jeg likte godt den løsningen. passet på å få første time om morningen, så da var ikke fastingen noe problem:) Er jo ofte verst det å sitte stille i to timer på legekontoret før test to ...

Skrevet

heia :)

jeg opplevde akkurat det samme som deg :) testet en gang (med bra resultat) å fikk beskjed om at det var nok... men så gik det noen uker så ville jordmor at jeg skulle teste på nytt!!

jeg hadde ikke noe sukker i urinen eller andre ting som tilsa at jeg hadde svangerskaps diabetes, men siden hun ville teste på nytt så gjore vi det.

(jeg er også overvektig, men ikke ekstremt overvektig)

å denne gangen så var resultatet for høyt å jeg fikk konstantert svang.diabetes..

nå får jeg oppfølging, ukentlige kontroller med registrering på sykehuset, og UL med jevne mellomrom for å følge med veksten til babyen i magen..

eg gla jeg tok testen på nytt å fant ut om diabetesen sånn at jeg fikk den oppfølginga jeg skal ha, å fikk lagt om kostholdet...

svangerskaps diabetes kan være farlig om det ikke oppdages..

Skrevet

Smurf-i-magen:

hvor mange uker var du på vei da du tok testen for andre gang?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...