Limuna Skrevet 23. juli 2010 #1 Del Skrevet 23. juli 2010 Nå har fastlegen min tatt ferie, så jeg har blitt overført til ei annen så lenge. Det var ei dame godt oppi åra, og jeg kom overhode ikke overens med henne. I dag var jeg der bare for å måle blodtrykk og sjekke for proteiner i urinen. Pga misstanke om svangerskapsforgiftning må dette gjøres minst en gang i uka. Det første hun begynte å mase om var størrelsen min. Ja, jeg VETjeg er stor, men det erveldig sårt for meg, og jeg har ikke behov for å bli minnet på det hele tiden. Så målte hun blodtrykket, og kommenterte at hun måtte bruke den STORE mansjetten. De andre jeg har vært hos tidligere (lege og jordmor) har bare funnet frem den store uten å kommentere det. Så spurte hun om jeg kjente mye liv. Jeg sa som sant var at siden onsdag har jeg kjent vesentlig mindre enn tidligere. Og at dette har bekymret meg litt. Hun mente det var null grunn til bekymring. (og der hadde hun nok rett, for i kveld har jeg kjent masse liv) men likevell synes jeg ikke en lege skal kjimse av det når vi sier vi har kjent lite liv. Så spurte hun hvilken vei barnet lå. Jeg svarte "det vet jeg ikke, og jeg hadde tenkt å spørre deg om det, for det har jeg i grunn lurt på". Da klarte hun å svare at på så store damer var det vanskelig å kjenne leiet, så det ville hun ikke begi seg utpå. Men de fleste damer har jo en viss formening selv om hvilken vei barnet ligger. Jeg har ingen formening. Jeg er førstegangs og føler meg svært usikker på det meste. Nå føler jeg også at jeg er "dårlig" som ikke en gang vet hvilken vei barnet mitt ligger. Blodtrykket mitt var forøvrig høyere i dag enn for en uke siden. Hun ringte sykehuset for å konferere med en gynekolog der inne. Minst 4 ganger i løpet av samtalen hørte jeg henne understreke at jeg er svært stor. Hun sa også at det var umulig å anslå eventuelle ødemer, dette også pga størrelsen min. Jeg fikk ny time hos henne for oppfølging om5 dager. Har null lyst til å dra. Det er helt greit altså. Jeg er stor og jeg tåler å høre det. Men det holder med EN gang. Jeg trenger ikke høre det 20 ganger på et kvarter. Det sårer. Så nå sitter jeg her trist og lei. Vil bare at ungen skal komme ut sånn at bekkenplagene går over og jeg kan begynne å trene igjen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142121620-ukoselig-legedame-idag/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2010 #2 Del Skrevet 24. juli 2010 Fy søren for en drittlege. Enkelte kan bare faget sitt, og vet lite om hvordan de skal behandle mennesker. Selvfølgelig vet man selv hvordan man ser ut, de fleste har både speil og vekt hjemme. Utrolig dårlig å snakke til deg på den måten. Hvis jeg hadde vært deg, hadde jeg tatt det opp med henne neste gang, og rett og slett sagt at du vet at du er stor, men at du ikke behøver kommentarer om det hele tiden. Det er nok tøft å klare å si det, men det kan hende det vipper henne litt av pinnen. Skulle ikke gått an, blir helt oppgitt her jeg sitter. Håper snart den vanlige legen din er tilbake, og at du får et fint svangerskap! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142121620-ukoselig-legedame-idag/#findComment-142123108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limuna Skrevet 24. juli 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 24. juli 2010 Legen min har ferie i 3 uker til, men jeg vurderer seriøst å kontakte legesenteret å be om en annen vikar. Jeg tar timen på onsdag, men hvis hun så mye som antyder overvekten kommer jeg trolig til å bli sint. Merker at jeg har litt kort lunte på det området akkurat nå. Og da akter jeg nok å be om en annen lege ved neste kontroll igjen altså. Men jeg får vel gi henne en sjanse til. Kan jo være at hun hadde en dårlig dag. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142121620-ukoselig-legedame-idag/#findComment-142123120 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limuna Skrevet 24. juli 2010 Forfatter #4 Del Skrevet 24. juli 2010 Hun har faktisk ikke skrevet noe i helsekortet mitt heller. Det synes jeg kanskje de bør gjøre når grunnen til at jeg der er at jeg har for høyt blodtrykk. Da bør vel blodtrykket skrives inn slik at man kan følge utviklingen? Jeg vet ikke om det var riktig av meg, men jeg skrev det nå inn selv. Hun fortalte meg jo hva det lå på. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142121620-ukoselig-legedame-idag/#findComment-142123125 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bella1980 Skrevet 24. juli 2010 #5 Del Skrevet 24. juli 2010 Uff, så utrolig idiotisk folk kan oppføre seg overfor oss som er større enn gjennomsnittet. Til og med leger... At hun ikke kunne kjenne på deg hvordan ungen ligger er bare tull. Jeg veier selv 110 kilo nå og legen greide likevel fint å fastsette leie (både den vanlige legen og ferievikaren som jeg var hos nå i uka faktisk). Det hele minner meg om en opplevelse søster'n hadde med en kvinnelig lege (hvem vet, kanskje den samme?) som påsto at det ikke var mulig å underlivsundersøke søster'n ordentlig, sånn innvendig mens man klemmer imot på livmoren utvendig, fordi søster'n var for tjukk. Hun var da noen og 80 kilo, så det var jo selvfølgelig bare tull. Når det gjelder det med å kjenne hvordan ungen ligger, så har ikke jeg greid det heller, og jeg er andregangsfødende. Men nå som legen har sagt at han ligger sånn og slik så skjønner jeg at det stemmer og skjønner hva som er bein, armer, rumpe og hode når babygutten min herjer rundt der inne. Ikke la en så stusselig person som den kjerringa gi deg dårlig følelse for deg selv. Det er hun som er idioten, ikke du. Dessverre er det nok en ganske vanlig feilvurdering det der med å anta at er man overvektig er man også idiot. Jeg har i hvert fall møtt den holdningen flere ganger. I tillegg til at vi da må være ganske svaksynte og ignorante i forhold til vår egen kropp for ikke å skjønne at vi har noen kilo ekstra å dra på. Det er jo rett og slett snakk om fordommer. Holder med hun som skrev før her at jeg skulle ønske du var tøff nok til å si til henne at du vil ha deg frabedt slik behandling, men jeg tror ikke jeg hadde turt å si det selv heller. I tillegg når man blir behandlet sånn der og da, så blir man jo liksom så satt ut av folks frekkhet at man liksom mangler munn og mæle aldeles. Håper i hvert fall det går bra med deg og at det ikke blir noe svangerskapsforgiftning eller sånt på deg. Du sa at blodtrykket ditt hadde steget den siste uken og at hun måtte konferere med en gynekolog? Hvorfor var det så stort poeng for henne å få med ørti ganger at du er en stor dame egentlig? Størrelsen din har vel vært stor hele svangerskapet, mens blodtrykket ditt tidligere har vært lavere. Hun må jo vurdere blodtrykket i forhold til det som er din normal, og ikke prøve å avskrive det med en sånn "det er sikkert på grunn av vekten holdning". Uff kjenner jeg blir irritert jeg altså. Håper jeg greier å overføre litt irritasjon til deg også, slik at du heller kan være irritert enn lei deg Lykke til i uka som kommer! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142121620-ukoselig-legedame-idag/#findComment-142123260 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limuna Skrevet 24. juli 2010 Forfatter #6 Del Skrevet 24. juli 2010 Ja, der tror jeg faktisk at du klarte! Det er godt å lese at det ikke er bare jeg som reagerer litt på dette. Tror jeg kommer til å be om å få en annen vikar. Det verste var egentlig at mens jeg satt der tenkte jeg ikke så mye over det. Men etter at jeg kom hjem og begynte å tenke igjennom alt som ble sagt satt jeg bare og gråt. Jeg kommer til å fortelle fastlegen min om dette i etterkant. Han er medeier på legesenteret der og kjenner meg godt. Han vet at jeg har legeskrekk, og han vet at jeg har store komplekser med vekten min. Nå er han bare i halv stilling pga noe prosjektarbeid, så under graviditeten er det ei annen jeg har gått hos. Men det er tydelig at de to har snakket sammen, for hun visste mye om meg allerede første gang jeg var der. Men det jeg tenker er at jeg bør si ifra om denne kontrollen, for hvis hun legedama hadde treft feil pasient kunne faktisk hennes ordlegging fort utløst en spiseforstyrrelse hos pasienten. Nå er ikke det noen fare hos meg, men det kan da virkelig ikke hun vite!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142121620-ukoselig-legedame-idag/#findComment-142123696 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*NordNorge* Skrevet 25. juli 2010 #7 Del Skrevet 25. juli 2010 Hvorfor går du ikke til jordmor ??? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142121620-ukoselig-legedame-idag/#findComment-142126127 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limuna Skrevet 26. juli 2010 Forfatter #8 Del Skrevet 26. juli 2010 Fordi jordmor har vært sykmeldt lenge. Og nå som hun endelig er tilbake har hun ferie. Håpløs situasjon. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142121620-ukoselig-legedame-idag/#findComment-142128977 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snart5barn Skrevet 27. juli 2010 #9 Del Skrevet 27. juli 2010 Fy for ei ekkel dame;( Ta med deg en venn neste gang, som kan sette legen på plass??? Ikke missforstå. Du klarer nok selv å sette hu på plass. Men hu får nok øynene opp når en venn reagerer., Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142121620-ukoselig-legedame-idag/#findComment-142130374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Brumm Skrevet 28. juli 2010 #10 Del Skrevet 28. juli 2010 Hvis jeg var deg ville jeg nektet å gå tilbake til den samme dama, og gjort det veldig klart overfor henne hvorfor du ikke vil til henne. Hun har ingen rett til å si alt dette til deg selv om hun er lege. Når du er tilbake hos fastlegen din, ville jeg lagt fram saken for ham/henne og sagt til vedkommende at du ikke godtar å bli behandlet på den måten. Hvis nødvendig kan du ta med deg pappaen eller ei venninne/søster/mor med bein i nesa. Jeg har heldigvis ikke vært utsatt for slikt under svangerskapene mine, men jeg har slitt med ei helsesøster som ikke klarte å se at ungene mine ikke er meg når det gjelder vekt. Tilslutt grep mannen min inn og snakket ganske hardt til dama, etter at jeg for ente gang kom fra kontroll med tårer i øynene. Lykke til med alt sammen!!!!!!!! Ikke la deg tråkke på!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142121620-ukoselig-legedame-idag/#findComment-142135961 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå