Gå til innhold

Gravid med tvillinger, har hatt 2 spontanaborter, blir 38 to mnd etter termin. Mulighet for duotest??

mama73 m/tre søte små

Anbefalte innlegg

Noen som vet om jeg har sjanse til å få dette offentlig selv om jeg blir to måneder for ung i følge norsk regelverk?

Er bare ca 7 uker på vei, så mye kan dessverre gå galt ennå, men må jo starte litt planlegging allikevel. Kjenner at jeg gjerne skulle hatt en duo test mtp mine to tidligere aborter + alder.

Noen som evt. har noen å anbefale i utlandet?

Takk for svar!

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Hei, jeg mangler også noen måneder på å bli 38, ved termin, men ble henvist til duotest alikevel, av gyn. MEN det viste seg at jeg venter tvillinger, og da kan ikke duotesten brukes. Jeg fikk ultralydudersøkelse, og da det ikke var forstørret nakkefold på fostrene, valgte jeg å slå meg til ro med det. Alternativet til blodbrøvene som blir brukt ved duotesten, var morkakeprøve. Og det ville jeg ikke ta sjansen på. Hadde nok vurdert det, hvis nakkefoldmålene ikke hadde vært så gode.

Hei!

Regner med at du ikke blir avvist i det offentlige pga. de to månedene. I verste fall må du dekke utgiften til analysene selv - men det er ikke mye penger. Be legen om en henvisning ! Hvis man venter tvillinger gjør de vanlig ultralyd/nakkefold/nesebenscanning - og så tar men en trippeltest istedenfor en duotest - så morkakebiopsi/prøve er ikke nødvendig :-)

Jeg ville tro at det ikke skulle være noe problem med de to månedene i forhold til en tidlig ultralyd. Det er jo en del høyere risiko for at det er noe galt med tvillinger også.

Ellers har de nå kommet til at også trippeltest er verdiløst i forhold til tvillingsvangerskap. Jeg er litt eldre enn dere (41 1/2 ved termin) og sånn sett automatisk aktuell for tidlig screening. I forbindelse med at jeg holdt på med det før sommeren var det veldig mye frem og tilbake rundt hvorvidt de skulle ta trippeltest. Til slutt har Ullevål besluttet at dette ikke har verdi (men fikk tilbud om slik blodprøve iom at jeg opprinnelig var satt opp for det, men sa nei, ikke noe vits i å få et resultat de mener er verdiløst og som kan føre til mye stress hvis det er dårlig)

Jeg fikk tilbud om fostervannsprøve også. Hadde en risiko for hver tvilling som lå over grensen, men aggregert for svangerskapet var risikoen innenfor. Valgte å takke nei til det. Høyere risiko for abort ved fostervannsprøve på tvillinger. Tror heller aldri jeg hadde klart å forsone meg med at de skulle satt en giftsprøyte i et av barna hvis noe var galt, og da kan jeg like godt la være. (iom at mine ant er toeggete vil det jo evt bare være noe galt med en av dem) Men er veldig glad for at ultralyden så bra ut. Hadde den ikke gjort det ville jeg nok gått videre, i alle fall hvis de hadde vært genetisk like.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...