Gå til innhold

Hvordan er deres 1 mnd gamle babyer i våken tilstand?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurte tidligere på matinntak i forbindelse med amming, da lillegutt sliter litt med magen (takk for svar forresten).

Nå lurer jeg da på hvordan dere med 1 mnd gamle babyer er i våken tilstand? Min gråter store deler av våkentiden, ikke hysterisk men litt sånn klagete. Så det er liksom soving, gråting, mating, bleieskift og lite bare kosing i våken tilstand fordi han er så sjelden rolig og fornøyd da.

Er dette normalt? Ei venninne hadde en baby som alltid bare var der, uten en lyd og blid som en sol allerede fra 6 ukers alder. Kanskje det heller er av det sjeldne tilfellet.. Kjenner det tar på at han gråter så mye. Min førstefødte var mye mer avslappet, men han hadde vel og merke ikke noe trøbbel med magen.

Ved kolikk er det vel ganske hysterisk gråt, og ikke bare klagete gråt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*sukk* ja, sånn kan det dessverre være... Jeg har oppplevd motsatt av deg, nemlig at førstemann gråt nesten hele tiden når han var våken:( mens andremann var stort sett våken og rolig hele tiden. Skulle ikke tro de hadde samme foreldre, så ulike har de vært.

Kolikk er jo typisk gråt som ikke lar seg tørste av noe og som gjentar seg ¨på samme tid dag etter dag... så hvis det hjelper å amme/bysse/bære så kalles det liksom ikke klassisk kolikk. Men urolig unge er superslitsomt uansett hva det kalles!!

Har hørt at uroen/magevondt typisk topper seg rundt 6 ukers alder for så å typisk roe seg. Husk å vær forsiktig med hva du spiser dersom du ammer- prøv å kutte kumelkprodukter osv.

Håper han sover mye, så det blir så lite våkentid som mulig...:) Lykke til videre, det blir jo som vi alle vet bedre:) *mager trøst..*

Skrevet

Snuppa her er ikke 1mnd ennå (blir det til uka)

Og hu er kjempe snill..

Sover hele natta,bare oppe en gang for amming..

Dagen sover hu el så er a kjempe kosesyk av seg..

Litt suttring hvis legger hu i vogna,når vi tror hu har sovnet på fanget vårt :P

Skrevet

Takk Tingeling&guttaboyz :-)

Da var det som jeg trodde og ikke kolikk ihvertfall. Trist at man ikke skal kunne nyte våkentiden som med førstemann, men men.. det går over. Han er 5 uker og det virker som det har toppet seg nå. Han roer seg heldigvis bare han får være på fanget eller lignende, men det er noe med å ha tid til det hele dagen. Har en 2 åring fra før som gjerne vil ha litt kos og oppmerksomhet også, og søskensjalusien kommer mer siden den lille er såpass krevende.

Heldigvis er han flink til å sove på natta, som oftest kun 1 nattmåltid.

Gjest JuniGull2010
Skrevet

Vår gutt var slik i starten. Han er bare 5 uker nå, men han er mye roligere! Det skjedde liksom over natten. Men han er avhengig av smokken på dagtid da. Får han den ligger han fornøyd og pludrer for seg selv, frem til han mister den riktignok! :)

Skrevet

Min har vært slik de siste dagene, mye luft i magen. Var før mer fornøyd og blid, nå veldig sutrete, trykker og presser mye når han halvsover og er våken. Han blir 6 uker mandag. Han kan også hylskrike, og vil ligge på puppen eller i armene mine hele tiden. Dette er min første, så det er litt enklere for meg å ha til til det.

Det er nok heldigvis ikke kolikk på hverken din eller min, det skal vi være glade for.

Greit å lese her at megevondten som regel bedrer seg etter 6 uker :-)

Skrevet

Stønn, vår jente på 3 uker gråter hele tiden når hun er våken.

Enten sover hun, spiser, bæsjer eller gråter. Jeg blir gal!!!!

Hun har store vansker med å roe seg etter amming og da kommer gråten. Tror hun blir overtrøtt og klarer ikke sovne.

Skrevet

Min lille gråt masse den første tiden, hjalp og gå med han og bysse han, men med en gang jeg satte meg ned så begynte han og skrike.

Prøvde og gi han NAN og da, etter ett par dager var han som en helt annen unge! Var såå deilig at har ikke ord for det. Tydeligvis så hadde jeg ikke nok melk. Var helt sikker på at jeg hadde mer enn nok, men det var det altså ikke.

Kan ikke være det som er i veien da?

Uansett, lykke til:)

Skrevet

Takk for tips LillePocahontas, men jeg var redd for nettopp det med melka og var derfor og veide han. Han hadde gått opp mye mer enn "normalt" så helsesøster sa det ikke var tvil om at jeg hadde nok melk.

Derimot kanskje han fikk for mye melk og derfor ble så stinn og ubehagelig i magen. Han har visst stort sugebehov og brukte puppen som smokk. Nå har jeg begynt å gi han smokk oftere og det ser ut til å hjelpe :-) Han ser ikke ut til å ha like vondt i magen hele tiden og har gått fra å amme omtrent hver time til ca hver annen/tredje time. Og han sov 6 timer sammenhengende inatt! Og jeg fikk et par smil på stellebordet idag morges, så nå håper jeg det holder seg sånn.

Men det med overtrøtthet tror jeg også har spilt inn tidligere, for han sov bedre på dagen igår og det gjorde han behageligere da han var våken. De må jo lære seg å sovne og han har stort sett bare sovet godt i fanget, noe jeg ikke har tid til hele dagen. Tok meg igår god tid til å få han til å sovne liggende for seg selv.

Skrevet

Min lille gutt var fryktelig slitsom de første 6 ukene. Mye vondt i magen, og sutring både natt og dag...

Jeg tror faktisk han reagerte på melken min, selv om han fikk MME etter hvert måltid (fordi jeg hadde for lite), for da jeg sluttet å amme helt, så fikk jeg en helt annen gutt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...