Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å dra til egypt i desember, og da er vesla litt over 7 mnd. En av grunnene til at vi ikke har bestemt oss helt, er pga bakteriefloraen der er så ulik her hjemme.

Hvis vi drar kommer jeg til å ta med vannkoker, grøtpulver og middagsglass fra Norge og jeg håper på at jeg fortsatt ammer litt. Er det da stor fare for at vesla blir syk da?

Er veldig interessert i å høre erfaringer og tips fra dere som har reist til egypt med små barn! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke reist til Egypt med småbarn, men flere ganger uten. Statistisk sett blir omtrent 50% av alle som reiser til Egypt magesyke i større eller mindre grad. Enn så forsiktig man er kan småen lett få i seg bakterier. I tillegg er det stor sjanse for at dere selv kan bli magesyke, ikke noe kjekt å være syk på tur med et 7 mnd gammelt barn... I tillegg ville jeg ikke risikert at mitt 7 mnd gamle barn endte på arabisk sykehus... Vil helst ikke havne der selv en gang. Vurdert Kanariøyene? Evt Kypros, Kreta eller Mallorca - komme litt an på når dere skal reise og hvor varmt dere vil ha det?

Skrevet

Det er et vennepar av oss, som har ei jente som er 4mnd eldre enn vesla, som lurte på om vi ville være med. Derfror blir det enten egypt eller ingen tur. Jeg er litt skeptisk selv til å dra dit med en så liten unge, og jeg har ikke mye lyst til å havne på arabisk sykehus nei, verken selv eller med vesla..

Lekte bare litt med tanken på en tur til varmere strøk i desember og håpet derfor på at noen kunne fortelle meg at de hadde tatt med små unger dit vellykket :P hehe. Men takk for svar!

Skrevet

Hvor i Egypt er ganske vesentlig. Luksushotellene som brukes av norske turoperatører er flinke til å vaske både inne og ute døgnet rundt for å si det slik. Det er forsåvidt ganske lukkede omeråder de har også. Sharm el sheik er f.eks"bygget for turister" og har ingenting med Egypt som helhet å gjøre.

Har personlig reist flere ganger til Egypt og aldri hatt mageproblemer. Men dette var før jeg fikk barn, og må si jeg er mer skeptisk til smittsomme sykdommer.Ved 7 mnd. har jo barnet allerede fått 2 doser vaksinasjon mot f.eks polio. (Egypt ble ikke erklært poliofri før i 2006), stivkrampe osv. Er ikke sikker på om man kan vaksinere så små mot hepatitt A, som også er anbefalt å ha før Egypt.

Det finnes også en "vaksine" som man drikker mot "turistdiarré", denne kan du jo og sjekke om er greit for mini. Er det ok å få de hadde jeg ikke vært redd for å reise.

Om du reiser så forsøk å ikke drikke kjempekalde ting når det er varmt, da det mistenkes at det og dehydrering kan være like stor årsak til diare/mageproblemer som bakterier.

Og ta med deg varme klær, når sola går ned er det iskaldt der i desember. :-)

Skrevet

Er ikke sikker på akkurat hvor det er, men det er på et typisk feriested, det vet jeg. Det med vaksinene skal jeg sjekke. Takk for tipset!

Skrevet

Vi reiste rundt i sør-øst Asia fra Knerten var 5 til han var 7 mnd. Bakteriefloraen hadde vi ingen problemer med, det kan du kontrollere ganske bra ift alle mat og drikke han får i seg, i tillegg til at de voksne må være nøye med håndhygiene. Min eneste bekymring var sykdommer som smitter via veier du ikke så lett kan kontrollere, som feks via mygg. Husk myggnetting over reisesenga så går det sikkert bra.

Barn under 1 år får forresten ingen andre vaksiner enn de som blir gitt som standard på helsestasjonen.

Alt i alt tror jeg bekymringer for å ta med små barn på tur er litt overdrevet så lenge man bruker sunn fornuft. Vi hadde ingen nevneverdige problemer. Var på sykehus én gang (lungebetennelse), i et litt avsidesliggende strøk. Ikke noe problem ift sykehuset, helt grei standard, det viktigste er jo at de snakker engelsk bra.

Jeg ville absolutt reist. Har vært i Egypt selv før jeg fikk barn og ville ikke nølt med å ta med meg Knerten dit nå.

Skrevet

Ja, håndhygiene er nok veldig viktig ja! Takk for svar! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...