Bellbaby Skrevet 23. juli 2010 #1 Skrevet 23. juli 2010 Føler det er så mye godt jeg bør holde meg unna, siden lillegutt har litt vondt i magen og jeg ikke vil gjøre det verre. Men det er vanskelig... Hvordan er det f.eks. med sjokolade? Mener jeg har hørt at det kan påvirke de små, men jeg har sååå søtsug.
Hibiscrub Skrevet 23. juli 2010 #2 Skrevet 23. juli 2010 jeg holder meg unna kål, løk og colabrus, men babyen skriker like ille hver kveld uansett, om jeg kun holder meg til havregryn og vann hele dagen.. kan stille klokka etter henne, hver kveld kl 22 kommer uroen..
W29 Skrevet 23. juli 2010 #3 Skrevet 23. juli 2010 prøv å hold deg unna melkeprodukter fullstendig noen dager for å se om det har effekt, noen reagerer på det + jeg har hørt at de kan reagere på kakaopulver. min baby hadde kolikk og reagerte på det meste, men av en eller annen grunn reagerte han IKKE på cola og sjokolade i moderate mengder, men drakk jeg en halv kopp kaffe derimot så fikk jeg angre et par timer etterpå. jeg drakk også kolikkte, syns den hadde god effekt på melkeproduksjonen,men ikke effekt på ungen. sukkervann hjalp veldig på den lille når han hadde mageknip.
Bellbaby Skrevet 23. juli 2010 Forfatter #4 Skrevet 23. juli 2010 Ok, takk for tips. Men hvor mye sukker og vann?
Gjest Skrevet 23. juli 2010 #5 Skrevet 23. juli 2010 Jeg spiser ikke løk, kål (blomkål, brokkoli etc. ink.), cola/kulsyre Har også vært litt forsiktig med appelsinjuice (1-2 glass dagen). Drikker ikke melk, og rene melkeprodukter, men bruker melkeprodukter til mat, men prøver å ikke lage det med mest melk i (hvit saus etc.). Har ikke spist reker etc. og passer på mengden av jordbær, moreller og sitrusfrukter.. (men dette har med allergi å gjøre og ikke luft såvidt jeg vet). Drikker en kopp kaffe og sjokoladepålegg innimellom.. Vet ikke om babyen reagerer, men jeg tar ikke sjansen.. orker ikke å teste det ut enda, venter til hun er over 3 mnd før jeg begynner å innføre det igjen.. Hun er urolig og sover lite på dagtid så tar ikke sjansen på å gjøre det verre..! Passer også på krydder i mat, ikke for mye pepper, chili etc. Og så vet jeg at timian, oregano og basilikum visstnok skal virke mot melkeprod. så prøver å bruke minst mulig av disse..
W29 Skrevet 23. juli 2010 #6 Skrevet 23. juli 2010 kok opp 1dl vann og rør i 1ss sukker, ikke anbefalt at man gir mer enn 2.5ml 5ganger daglig. dosen kan dobles med 2ss sukker hvis det er ekstra ille. jeg ga det med en medisinsprøyte, og det har umiddelbar effekt. det virker ved at sukkeret løser opp luften som står å forårsaker knip, men det har ikke forebyggende effekt. jeg pleide å lage nytt hver morgen og hadde det romtemperert i boks med lokk på.
Budeia82,m/4 jenter:) Skrevet 23. juli 2010 #7 Skrevet 23. juli 2010 hmm skal vi se, je holder meg unna: løk apelsinjuice jordbær kål brus, kan drikke litt, men ikke mye. sterk mat sitron Er det jeg kommer på i farta, har ikke testa ale tinga på vesla, men vet at ho reagerer på brus og sitron. Vet om mange små som får vondt i magen av ferske jordbær og apelsinjuice.
McCall Smith Skrevet 23. juli 2010 #8 Skrevet 23. juli 2010 Kaffe. Det er det eneste. Spiser løk. kål. chili og annen sterk mat uten problemer.
LittLykkelig Skrevet 23. juli 2010 #9 Skrevet 23. juli 2010 Jeg spiser det meste jeg.. I moderate mengder. Merker ikke noen forskjell, han har litt luft uansett om jeg lever på vann og knekkebrød. Bruker å kjøpe posete (fennikkel) på helsekostbutikk og koke. Avkjøler det til romtemperatur og gir han noen ml på medisinsprøyte ved behov. Fungerer kjempefint for oss, han er minimalt plaget med luft etter vi begynte med teen. Da både raper og promper han uten problemer Synes forresten det virker nærmest umulig å si hva barna reagerer på, ettersom man ikke vet når maten går over i melka. Både barselhotellet og helsesøster har sagt at man kan spise det meste i moderate mengder, så jeg forholder meg til det. Men holder meg unna alkohol selvfølgelig Og det man skal holde seg unna i graviditeten.
Venter tvillinger Januar13 Skrevet 23. juli 2010 #10 Skrevet 23. juli 2010 Melkeproduker holder jeg meg langt unna.. Det reagerer vesla på her.. Appelsin juice er ikke bra,så drikker ikke det,ikke brus. Spiser ikke kål,løk eller sterk kryddret mat.. Det jeg kommer på i farta her.. Trøkte nett i meg en sjokolade her så spent på om den gir noe utslag på snuppa..Håper ikke det.. men man må bare prøve seg frem
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. juli 2010 #11 Skrevet 23. juli 2010 Denne er bra; http://www.babyverden.no/Tema/Temakategorier/Mors-kosthold/I-ammeperioden/Amming-og-kosthold---hva-bor-du-vare-forsiktig-med/ Ammende kan stort sett spise hva man vil. Drikke er imidlertid en annen skål. Ammende mødre får ofte høre at sommerfristelser som jordbær og reker er forbuden frukt. – Så klart man kan spise jordbær! Bare ikke i enorme mengder, sier Elisabet Helsing. Helsing har arbeidet med amming i hele sitt yrkesliv. Hun startet Ammehjelpen, har skrevet flere bøker om temaet, og har også en doktorgrad i ernæringspolitikk. Saken er at kvinners brystmelk er ganske lik, uavhengig av kosthold. Men hvis man spiser veldig mye av én ting, kan det gå over i melken. - Ikke spis to kilo druer på en gang, men spis variert og med måte. Nyt sommerens fristelser, og ikke la deg plage av velmente råd som ikke stemmer, sier Helsing. Som ammende er det nemlig mye man får høre at man bør holde seg unna. Jordbær er en klassiker. Andre ting medsøstre, svigermødre og mødre er ivrige på å advare mot er reker, blåskjell, løk, kål og blåskimmelost. – Bør man styre unna disse matvarene når man ammer? – Svaret er egentlig enkelt: Ingen mat er dømt bort i ammeperioden, sier fødselslege på Rikshospitalet Gro Nylander, som står bak flere kjente bøker og filmer om amming. – Hvor bør man starte opprullingen hvis barnet man ammer plages av mageknip eller utslett? – Som regel er det ikke maten mor har spist som er årsaken til babyens magesmerter, men hvis barnet skriker veldig mye kan man spørre seg om det likevel finnes en sammenheng. Og det finnes mat som kan gjøre at babyen får vondt i magen, det stemmer at kål er en god gammel "magekniper", sier Elisabet Helsing. ...les mer her: http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/babytid/amming/article276098.ece
snurretassa Skrevet 23. juli 2010 #12 Skrevet 23. juli 2010 Jeg må holde meg unna nøtter, hvitløk, brokkoli+alle typer kål. I tillegg til alt det "vanlige"... Ellers tror jeg at smågodt med mye e-stoffer er fy-fy, orker ikke teste det ut...
Gjest Kira06 Skrevet 23. juli 2010 #13 Skrevet 23. juli 2010 Jeg har spist og drukket (ikke alkohol selvfølgelig!) alt jeg ønsket mens jeg ammet. Nå skal det sies at jeg hadde en datter med kolikk, så kuttet ut nesten ALT en periode.. uten at det hadde noen innvirkning på skrikingen. Når kolikken gikk over etter ca 2,5 mnd, så har hun kun reagert to ganger. Og begge gangene er dagen etter at jeg har vært ute og spist på Big Horn. Aner ikke hva det er hun har reagert på, ettersom det kun var biff og pommes frites jeg spiste der. Men hun har aldri reagert på hvitløk, krydder, jordbær og slike ting man vanligvis sier at de kan reagere på.
BikkjeBisk Skrevet 23. juli 2010 #14 Skrevet 23. juli 2010 Snuppa vår hadde kolikk, men den sluttet brått når jeg sluttet med alt av melkeprodukter med laktose i seg. Jeg kan drikke laktosefri melk, men ikke annen melk eller produkter av melk. Er så trist når jeg er så glad i melk:( Vi brukte også sukkervann når vi ikke skjønte at hun var laktoseintolerant. Men også må jeg holde meg unna for mye appelsiner (er frykteli glad i appelsiner). Spiser jeg for mye får hun utslett..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå