12.06.13! Skrevet 23. juli 2010 #1 Skrevet 23. juli 2010 Lurer litt på dette? Var til kontroll i dag og har igjen økt blodtrykk. forige uke lå det på 120/80 nå lå det helt opp i 155/110. Er ikke dette litt høyt, og rask økning på litt over ei uke? Har ligget på 110/65 tidligere hele tiden....i tillegg har jeg fått kraftig ødemer/vann i kroppen. Gikk opp 5-6kg på ei uke og har en litt rar smerte øverst i magen. legen mente alt detta var absolutt ikke noen fare for sv.forgiftning, men jeg føler meg ikke helt trygg. Legen henviste meg til sykehuset i dag for en kontroll der, men vet ikke når jeg kan komme inn der...må vente på brev! Jeg tenker at dette er for lenge å vente...Formen min har dalt en god del siste uka. Er forøvrig i uke 35. Noen som har opplevd lignende og har erfaringer? Kan jeg ta det helt med ro, eller bør jeg ringe sykehuset allerede mandag og forhøre meg om den kontrollen? Liker ikke legen min og føler meg ikke trygg....
Gjest Skrevet 23. juli 2010 #2 Skrevet 23. juli 2010 jeg går til jordmor, og hun har sagt at så lenge blodtrykket ligger på under 140 er det ingenting å bekymre seg for, men går det over må det undersøkes... Legen din vet sikkert hva han driver med, men er ganske sikker på at jeg hadde blitt sendt direkte til tester hvis mitt blodtrykk hadde økt så kraftig og blitt så høyt
Gjest Skrevet 23. juli 2010 #3 Skrevet 23. juli 2010 ikke for å skremme... men ramser ikke du opp alle symptomene på svangerskapsforgiftning? mangler bare protein i urinen. tror jeg hadde ringt føden eller jordmor jeg.
mamma til to prinsesser <3 Skrevet 23. juli 2010 #4 Skrevet 23. juli 2010 Jeg ville å ha fått sjekket det ut. Hadde det sist svangerskap og ble satt i gang. Det var kommet så langt at jeg var dårlig i over en mnd etter på og gikk til sjekk på sykehuset annen hver dag..
Nicoline3 Skrevet 23. juli 2010 #5 Skrevet 23. juli 2010 Jeg har bt på 125 over 90 og jm har meg på kontroll 2 ganger i uken for å følge med, og hun ba meg ha meget lav terskel for å ringe føden hvis det blir verre med symptomene du nevner!! SÅ JEG SIER RING DEM NÅ!!!!! Det du har er et veldig høyt undertrykk som absolutt kan være farlig for både deg og baby! Ta heller en sjekk for mye enn en for lite!!!
Mamma's Magic Skrevet 23. juli 2010 #6 Skrevet 23. juli 2010 Det er undertrykket som gjelder, har jeg hørt, og det skal ikke være over 90. Jeg ble sykemeldt for svangerskapsforgiftning med blodtrykk 130 over 86, selv om jordmor sa at grensen går ved 90. Legen din høres helt uansvarlig ut, og du bør kontrolleres! Ikke dermed sagt at det er noe farlig, men du har et kjempehøyt blodtrykk i forhold til det du vanligvis har, og det må kontrolleres minst et par ganger i uken, etter det jeg hart blitt fortalt. Hvis du blir kvalm eller får hodepine, kan det være farlig for både deg og babyen, så dette må taes på alvor. Ikke for å skremme deg, men jeg synes det er helt vilt at legen din ikke tar dette seriøst. Ring fødeavdelingen du! Lykke til!
12.06.13! Skrevet 23. juli 2010 Forfatter #7 Skrevet 23. juli 2010 Legen har jo henvist meg videre, men aner jo ikke når det blir time. Jeg synes også det er litt rart at jeg ikke blir sendt på sjekk med en gang, men ho sa jo det var helt ufarlig og ikke noe å være nervøs over...Dessuten trenger man vel ikke å ha alle symptomene for at det kan være noe i det? Hm, ja jeg bør vel ta en telefon kanskje selv om man skulle tro man kunne stole på legen sine ord.
Mamma's Magic Skrevet 23. juli 2010 #8 Skrevet 23. juli 2010 Det beste du kan gjøre tror jeg er å bare slappe av, også kommer du inn til sjekk så fort det lar seg gjøre. Det er vel ikke noe særlig de kan gjøre uansett, evt setter de fødelen i gang tidligere, men det er bare i ekstreme tilfeller, tror jeg. Det går helt, helt sikkert bra, jeg er f.eks i kjempebra form nå. Men det SKAL tas på alvor.
fiskelisken Skrevet 23. juli 2010 #9 Skrevet 23. juli 2010 Mitt blodtrykk går veldig opp og ned og ble sendt på sykehuset. Og da hadde jeg ikke så høyt undertrykk som deg. For syntes det var veldig høyt. Ble satt igang forrige gang med et blodtrykk på 160/100. Men hjelper masse å bare ta det med ro. Så legg deg på sofaen og ta det helt med ro!!
AO3 Skrevet 23. juli 2010 #10 Skrevet 23. juli 2010 Jeg ville ringt føden direkte og forklart dem situasjonen. Det har skjedd før at henvisninger forsvinner. Ring!
Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 23. juli 2010 #11 Skrevet 23. juli 2010 http://nhi.no/foreldre-og-barn/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/svangerskapsforgiftning-preeklampsi-2651.html Gå inn og les på denne linken og vær så snill å ringe føden med en gang! Blodtrykket ditt er for høyt og når det har økt så fort på så kort tid og i tillegg har du mange andre symptomer og SF kan gå sabla fort fra OK allmenntilstand til kritisk både for deg og babyen. jeg er helt seriøs nå; men noen timer kan være avgjørende så ikke sitt hjemme og vent på et brev fra sykehuset. legen din burde sendt deg til føden med en gang i dag for en ekstra oppfølging og ikke sende henvisning i post! Kjenner jeg blir utrolig irritert på dine vegne for dette er slapt av legen din syns jeg. Det trenger ikke å gå galt i det hele tatt og formen din kan så klart komme seg igjen, men her mener jeg føden og fagmenneskene bør ta avgjørelsen for behandlingen for deg; ikke en fastlege! Vær så snill å ringe føden og kom med en oppdatering da! Masse lykke til og god bedring!!!!!
lin76 Skrevet 23. juli 2010 #12 Skrevet 23. juli 2010 Enig med alle her som anbefaler å ringa føden direkte og INSISTERE på at du får ein sjekk! Fastlegar er veldig sjelden ekspertar på svangerskap - legen din høyres ikkje ut som han har full peiling. Svigerinna mi hadde det ca sånn som du, ringte føden, kom inn på kontroll, og blei sporenstreks satt igong fordi ho hadde blitt så mykje dårlegare så raskt. Eitt døgn etter var babyen fødd, i veke 36. Alt gjekk fint med ho, men legane meinte det var heilt rett å setja igong, for morkaka funka ikkje lenger, og ho var i ferd med å bli skikkeleg dårleg sjølv av blodtrykk/ødem. Så ring ring ring direkte til føden!
12.06.13! Skrevet 24. juli 2010 Forfatter #13 Skrevet 24. juli 2010 Ringte føden i dag tidlig og der sa dem at det var ikke så høyt, men at jeg burde nok ikke vente så lenge med å få komme inn. Så da skulle ho ringe meg på mandag for å ta meg inn da. Hvis jeg ble dårligere skulle jeg selvsagt bare ringe igjen før den tid. De hadde ikke mottat fax fra legen min i går, og det er slappe saker. Jeg sa selvsagt at jeg var noe bekymret for å vente på å få dette kontrollert, men jeg får vente til mandagen da og håpe at blodtrykket mitt ikke har gått mer opp fra i går. Det er jo umulig å kjenne det på kroppen....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå