W29 Skrevet 22. juli 2010 #1 Skrevet 22. juli 2010 jeg trenger tips til hvordan jeg kan innføre andre rutiner. jeg er førstegangs og *grønn* på det meste. babyen min sover aldri mer enn 45min om gangen på dagtid,og er trøtt igjen etter 1.5timer våken, for så å bare sove 45min,og så 1,5time våken og så dupp på 45min... og slik holder vi på. leggetid kl 21.30, blir han lagt så mye som et kvarter tidligere enn det våkner han etter 45min og ikke snakk om å få han til å sovne igjen. skulle ønske han kunne sove lengre og sjeldnere, men det virker håpløst å få til. Har prøvd å holde han våken lengre men da hyler han bare og er overtrøtt og sover bare 45min når han sovner da også... noen som har noen godt tips til hva jeg kan prøve? han sover i vogna på dagtid og det hjelper ikke å bysse når de 45min er gått for å forlenge duppen.
abella Skrevet 23. juli 2010 #2 Skrevet 23. juli 2010 Sånn hadde vi det også. Ved 4 mnd sov han 3 ganger om dagen, 30 min hver gang. Jeg prøvde ALT. Og konkluderte med at det ikke var noe jeg kunne gjøre... :-) Det ble litt bedre når vi gikk fra 3 til 2 sovinger. Knerten var nok klar for dette ved 5 mnd ca, men høres ut som det kanskje blir litt tidlig for dere.
W29 Skrevet 23. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 23. juli 2010 ja jeg tror ikke det er noe jeg får gjort med det, vært enklere om han kanskje sov et par timer i slengen og mindre dupper, men er vel denne rytmen han har behov for sikkert. tror ikke det vil funke å droppe ene duppen foreløpig, blir bare overtrøtt og masse sutring hvis jeg prøver å drøye tiden mellom.
Gjest Skrevet 23. juli 2010 #4 Skrevet 23. juli 2010 Skrev nettopp om dette i et annet innlegg. Hva med å innføre f. eks kveldsbad/stell, ha det mørkt på natten/kvelden.. Her samsover vi på natten og da sover babyen veeeldig godt, men sover nesten ikke på dagtid.. Men det skal sies at dette er mitt 2. barn og dette har fungert med henne, mens med storebror så virket INGENTING før han var nærmere 5 mnd, da begynte det å bli skille på dag og natt.. Kanskje det er tilfeldig, men det er iallefall verdt et forsøk..! Den gang gjorde vi ikke noe forskjell på dag og natt da vi hørte at det var for tidlig å begynne med rutiner for dag/natt før 3-4 mnd. Har barnet noe sted det sover bedre/sovestilling? Min første sov "ingenting" første tiden, begynte å sove 5 t sammenhengende for første gang når han var 5 mnd og vi begynte med rutine for legging + prøve at han skulle finne søvnen selv (tok han opp og ned 1 mill ganger og etter 1-2 uker begynte han å sovne selv). Begynte også å gi velling i flaske på kvelden (som jeg laget av mm som jeg pumpet med litt grøtpulver oppi).. Det sies at når barnet sovner selv vil det sove mye bedre fordi når det har lett søvn så kan det "merke" at du f.eks ikke lenger bærer eller bysser på det og dermed vil det våkne pga dette.. Her har vi også tillatt mye soving på siden, og etterhvert på magen da dette gjorde at han endelig begynte å sove, og når han ble mindre overtrett og fikk sovet sammenhengende, ble søvnen bedre..! Søvn avler søvn! Selv om de er veldig små så tror jeg at gode søvnvaner starter allerede fra de er liten.. Fra egen erfaring og snakk med andre, så viser det seg at det er dem som har hatt barn som sov lite fra fødsel av, som også sliter med søvn når barna blir eldre.. helt til 2-3 års alderen..! "Lærer" barna å sove godt når det er lite så syns jeg det virker som om barnet også sover godt når det blir større..! Eventuelt er det bare slik at noen barn liker å sove fra fødselen av, mens andre rett og slett ikke liker å sove og dette vedvarer når de blir eldre..! Lykke til!
W29 Skrevet 23. juli 2010 Forfatter #5 Skrevet 23. juli 2010 natta er null problem, sover som en stein ved siden av meg. er på dagtid det er en utfordring..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå