Gå til innhold

Dere som har født før - hva tenker dere om smertelindring?

Anbefalte innlegg

Jeg brukte badekar og akupunktur opp til 8 cm sist, og så ble det akupunktur og lystgass frem til pressveene begynte. Jeg syns selve utdrivningn var sinnsyk vond, og på første jordmorsamtale jeg hadde så sa hun at jeg kunne jo vurdere pudental (?) bedøvelse denne gangen, altså lokalbedøvelse i skjeden.

Egentlig så hadde jeg tenkt å prøve meg på noe ala det jeg gjorde sist, men jeg tenker mer og mer på den lokalbedøvelsen. Har ikke lest så veldig mye om den enda, men mener å huske at den ikke skal gå over i fosteret i noen særlig grad. Og så skal den vel ikke ha noen særlige bivirkninge. Er det da noen vits i å gå igjennom noe som er så smertefullt?

Dere som har født før og vet sånn ca hva dere går til (i den grad det er mulig...), hva tenker dere om evt smertelindring denne gangen? Satser dere på det samme som sist hvis det ikke skjer noe uforutsett, eller tenker dere mer eller mindre smertelindring?

Fortsetter under...

Hei!

Jeg hadde på forhånd bestemt meg for å ikke ha noen smertelindrene medisiner med første. Og det hadde vel ikke blitt aktuelt heller da jeg hadde 7 cm åpning da jeg kom til sykehuset. Det gikk jo veldig greit!

Med andre tenkte jeg jo at jeg ikke viste hva jeg gikk glipp av så da valgte jeg å skippe det den gangen også! Jeg følte at det å presse ut ungen denne gangen var helt andreledels enn første.Gøy og lett!!

Nå med tredje på vei, vil jeg gjenta suksessen..hehe..så langt alt går like bra som de andre, men vil høre om jeg kan få et drag lystgass når ungen er ute, bare for å ha prøvd det liksom.

Men syns jo det med bedøvelse i underlivet hørte artig ut, og så slipper ungen også å bli påvirket også!!

Lykke til:)

Var også i badekar så lenge jeg fik sist. Og fikk god smertelinding av det. Jeg synes pressriene var helt ok, når jeg presset kjente jeg ikke smertene så godt. Men etter 4 timer med pressrier måtte ungen taes med vakum og jeg ble "lempet" i senga på rygg, og smertene ble store! jeg mistet helt fokus og hylte som en stukken gris... flau :-S Det var heldigvis fort gjort!

Håper å faktisk greie å føde i vann neste gang. Skal "titte" på hypnobaby, har stor tro på at det mentale har mye å si i fht smerte!

Lykke til med valget!

Gjest *Jan/febKommerGullNr.2*

Epidural om jeg rekker det denne gangen også. Beste jeg har opplevd.. Fra helvettet til himmelen på få minutter. Angrer ikke et sekund og er ikke et sekund i tvil om at jeg ønsker det igjen. Håper bare det går!! hehe... Badekar hjalp ikke særlig mye..

Skjønner ikke at man på død og liv skal klare fødselen helt uten smertelindring i 2011?

Har født 3 barn uten smertelindring, og satser på det samme med nr.4.

Bruker pusteteknikk; sakte og rolig "inn gjennom nesen, ut gjennom munnen"... er helt i min egen verden ;))

PS. Så godt som all smertelindring har en eller annen negativ effekt for mor eller baby.... Men folk skal heller ikke lide...

Annonse

Sist var jeg fast bestemt på at jeg skulle ha alt av smertestillende, men siden fødselen gikk så fort, ble det ikke tid til verken det ene eller det andre av smertelindring. Så hvis det blir på samme måten denne gang, så det blir det uten smertestillende. Klart det var forferdelig vondt når det gikk så fort, men det var over på et blunk og da går det greit uten. Eneste er at jeg har lyst til å prøve litt lystgass om muligheten dukker opp :P

Hvis jeg får en langtekkelig fødsel denne gang, så er jeg åpen for det meste. Jeg vet ikke hvor stor tro jeg har på akupunktur, men jeg sier neppe neitakk til epidural :) Også kommer det selvsagt an på smertene. Det er umulig å si på forhånd egentlig, jeg tar det som det kommer. Jeg krysser egentlig fingrene for samme fødsel som sist. hehe :)

har ingenting med at man nødvendigvis "på død og liv skal klare fødselen helt uten smertelindring" å gjøre, iallefall ikke for min del. For meg dreier det seg om at jeg ikke ser nødvendigheten i å putte medisiner i kroppen når jeg selv ikke føler at jeg trenger det. folk er da forskjellige.. Jeg skjønner veldig godt at mange andre ikke ønsker å gjøre det uten smertelindring, og det får da være opp til hver enkelt å avgjøre...

Jeg kom inn med 8 cm, og fikk hverken akupunktur eller badekar, men brukte lystgassen flittig, selv om jeg er usikker på hvor stor effekt den egentlig hadde..

Denne gangen har jeg ingen planer, tar det som det kommer. Håper egentlig å unngå epidural, har hørt mange som har ubehagelige opplevelser med den, men sier ikke nei til litt akupunktur og badekar om jeg får :)

Gjest MariRari

Første gang varte det i over 40 timer. Badekar hadde null effekt, fikk så første epidural som heller ikke hjalp noe. Fikk etter mange mange timer en epidural til. Opplevde det overhode ikke som "himmelen", som enkelte gjør, det var mer snakk om hjelp til å i det hele tatt overleve.

Andre gang tok fødselen fem timer og jeg hadde ingen form for smertelindring.

Satser på den siste versjonen denne gangen også.

Jeg syns det er flott at man kan velge det som passer en best... Så klart, noen ganger rekker man ikke å velge en gang, hvis det går veldig kjapt...

Jeg brukte lystgass og epidural med førstemann. Husker da jeg forsøkte første "drag" med lystgass så trodde jeg riene var blitt borte! Hehe... Det tok så absolutt toppen av riene en stund. Etter hvert ble det mest stress med den maska...

Fra jordmor sa det var ok med epidural til anestesilegen faktisk kom, tok det halvannen time, og det var det verste med hele fødselen. Epiduralen var for meg fantastisk! Da klarte jeg slappe mer av og jobbe MED kroppen...

Fikk et godt råd av en jordmor før jeg skulle føde:

Vær åpen for alt i forhold til smertelindring. Hun mente at de som var mest skuffet etter en fødsel var de som hadde bestemt seg på forhånd for å ikke ta smertelindrene, men som ombestemte seg under fødselen pga smertene. Hun sa at mange da følte at de ikke "sviktet". Hun var veldig bestemt på at vi ikke behøver å være "superwoman", men gjøre det som fungerer best.

Jeg selv tok epidural på 4 cm. Fikk ikke mye, men det tok bort toppene. Hadde en fantastisk fødsel og skal absolutt bruke epidural neste gang, om je rekker det;-)

Ved forrige fødsel var jeg helt bestemt på at jeg skulle ha ALL den smertelindringen jeg kunne få! Jeg ser ingen vits i f.eks gå til tannlegen uten å ta bedøvelse der, gå med vondt i hodet uten å ta Paracet..osv..

Jeg hadde avklart ved jordmor på forhånd om først akupunktur og så epidural. Fødelsen holdt på i 22 timer, og de første 20 timene var helt greie! Jeg har nok høy smerteterskel, for jeg hadde åpning på 10 cm før jeg skjønte at selve fødselen var i gang og jeg tilkalte jordmor. Når først ting begynte å skje, så gikk det så fort at de verken rakk akupunktur eller epidural. Må jo si at selve fødselen gjorde akkurat så vondt som jeg trodde...

Har tenkt litt på hva jeg skal gjøre denne gangen. Har ei venninne som skal føde i vannbad, og jeg er litt spent på tilbakemeldingen hennes. Skal vurdere det! Men, har nok lyst på epidural denne gangen..........

Annonse

Har ingen som helst ide om hva jeg skal gjøre denne gangen jeg :S

Men, har god tid til å finne det ut da :)

Forrige gang fikk jeg epidural, og det gjorde fødselen kjempeflott, så heller mest mot det denne gangen og. Men, har hørt så mye flott om badekar...Så vurderer det og..Lystgass prøvde jeg såvidt forrige gang, og ble bare uvel og ekkel av den, så kommer ikke til å vurdere det en gang til hvertfall

Det dumme med meg er at jeg er så veldig redd for smerte, selv om jeg alltid viser meg å takle det flott, etter tre operasjoner, trekking av visdomstenner, piercinger(en med etterfølgende alvorlig betennelse), tattoo, og en tidligere fødsel skulle en tro jeg stolte mer på egen smerteterskel, men det gjør jeg dessverre ikke :P

Men, finner vel ut av det etterhvert :)

jeg var helt åpen for bedøvelse når jo kom på sykehuset.. hadde gått på yoga for gravide i svangerskapet og var også åpen for å bruke det..

jeg brukte; lystgass men fikk ikke dreisen på det...

akupunktur prøvde jeg men de syns jeg bare var plagsomme og vonde..

det som jeg likte var å sitte de timene i badekaret som jeg gjorde.. fikk slappet av og var en enorm smertelindring..

var aldri prat om epidural og hadde nok takket nei til det også, da jeg har venner og bekjente som fortsatt har merker etter nåla, selv flere år etter. og jeg er igrunn livredd for nåler..

jeg brukte også yoga pusteteknikk, og har meldt meg på yoga for gravide denne gang også..

lurer også på muligheteten for å føde i vann... det må jo være helt fantastisk...

Jeg tenker at en bør gå inn i det med åpent sinn, og med den innstillingen at alt kan skje.. Etter en indusert fødsel og en fødsel som begynte naturlig men sluttet i keisersnitt, så vet jeg at det ikke alltid blir slik man ser for seg..

Denne gangen blir ikke noen av disse tingene aktuelt for meg, siden jeg skal ha keisersnitt. Men hvis jeg kan gi råd, spesielt til dere som ikke har født før, så vil det være å lytte til hva din kropp klarer og ta det som det kommer! Det er uansett en fantastisk opplevelse, helt for jævelig smertefull, men likevel fantastisk:)

Jeg gjorde en god erfaring som jeg håper jeg får like god nytte av denne gangen!

Tidlig i åpningsfasen var riene fryktelig vonde. Vegen til sykehuset og alle undersøkelsene jeg skulle gjennom og ikke minst alle jeg måtte snakke med gjorde at jeg slet fryktelig. Jeg ba forsåvindt ikke om noe smertestillende, for jeg tenkte det var litt tidlig.

Men så kom redningen. Det ble kveld, jeg ble lagt på et helt mørkt rom, og det ble helt stille rund meg. Ahh.. Det var en drøm.. Fremdeles uten smertestillende gikk vegen til full åpning som en lek. Endelig fikk jeg bruke tankene mine på å fokuserte på å tenke positivt eller å slippe å tenke på noe i det heletatt! , Og jeg husker at jeg tenkte at "hallo, dette går jo egentlig helt greit". Mannen min sovnet i senga ved siden av meg og alt var vell.. De gangene lege eller jordmor var innom for å se om meg, ta på meg og snakke til meg, kjente jeg at smertene kom tilbake...

jeg fikk ikke åpning sist og stod stille på 4 cm åpning i 5 timer, med skikkelig vonde rier som kom hele tiden følte jeg... pusta som en gal i den lystgassmaska, kjæresten min skrudde den til og med opp, men da jordmor kom tilbake og fikk se det skrudde hun den ned igjen :-) hehe... Det var så mange fødseler den natta jeg fødte så jeg hadde ikke jordmor... jeg strammet hele kroppen hver rie og hadde ikke sjanse til å slappe av.. så da jeg endelig fikk tak i en jordmor og fikk skreket på epidural så var det den beste følelsen jeg noen gang har hatt (bortsett fra siste pressrie og ungen var ute). med andre ord, jeg gidder ikke slite meg gjennom smerter i flere timer uten at jeg kommer meg noen vei, når jeg er et nålestikk unna himmelen :-) jeg holdt på i 5 timer uten at det rikka seg en millimeter, da jeg fikk epidural tok det en time så hadde jeg full åpning :-) Herlig .-)

Jeg er også blandt dem som synes det er best med fødsel uten smertelindring. Jeg hadde bestemt meg for IKKE å ha det sist av den grunn at jeg rett og slett blir redd av smertelindring. Liker ikke å miste kontroll over kroppen min mer enn nødvendig, og har egentlig aldri hatt problemer med å tåle smerte.

Og så regnes det jo faktisk for å være en risikofødsel med en gang man får epidural, så hvis man kan klare seg uten er jo dette som regel det beste for barnet. Å føde skal jo ikke være behagelig!

MEN ikke tro jeg nå kritiserer de som virkelig har trengt epidural altså! Noen blir jo anbefalt det med tanke på det beste for barnet og andre har så fødselsangst at epidural er det som gjør hele fødselen mulig! Det jeg mener er bare at vi bør tenke på det beste for barnet først, ikke bare om hvor behagelig vi selv vil ha det.

skal jeg holde på i over 30 timer med nr 3 som jeg gjorde med nr 2 så satser jeg på epidural igjen.. kun for å få litt hvile.. Og fikk loklabedøvelse i skjeden pga vakum på slutten.. Det tok ikke all smerte..men veldig mye av den..

Jeg er ikke i tvil hva jeg vil ha epidural under fødsel. Etter mange timer med rier, fikk jeg epitdural..og det var som å komme til himmelen. Håper jeg rekker denne gangen også. Er jo lenge siden jeg har fødd og må vel regne meg som førstegangsfødende. Jeg sier i hvertfall ikke nei takk til smertelindring..hvorfor pine seg gjennom en fødsel når en kan få det bedre..:-)

Dette blir min 3. fødsel.. Førstemann fikk jeg epidural på 2 cm, legene som bestemte det, jeg sa nei, men de insisterte på at jeg skulle sove noen timer.. Det ødela hele fødselen, alt stoppet opp, måtte settes i gang kunstig dagen etter, og det endte i akutt ks.

Men nr 2 var jeg veldig klar på at jeg skulle føde vanlig. Da smertene ble for intense fikk jeg epidural på 5 cm. Smertene ble bare verre og verre, og jeg prøvde å si ifra at noe ikke stemte. Jeg fikk ikke gehør før etter 4 timer, da fant dem ut at jeg ikke hadde epidural alikevel, slangen hadde sklidd vekk fra epiduralrommet..

Så skulle dem sette slangen på nytt, det var igrunn mye verre enn riene, og jeg rakk aldri få noe effekt før det ble 10 cm og han skulle ut..

Når jeg tenker tilbake på denne fødselen, så var det jo forferdelig vondt, men det gikk jo faktisk an ;)

Jeg ble også lovet at selvom jeg fikk epidural, så skulle jeg få lov å bevege meg, men det var ikke snakk om, jeg måtte ligge i sengen under hele fødselen. Det vil jeg ikke denne gangen, da jeg har mye bedre effekt av riene om jeg er i bevegelse, og det er smertelindrende..

Så denne gangen skal jeg føde på fødestue, der det ikke finnes smertelindring bortsett fra badekar, akupunktur og lystgass.

Aldri mer epidural for min del, synes det er verre enn fødselssmertene...

Hadde en mildt sagt jævelig fødsel som varte og rakk i halvtannet døgn. Begynte tøff i trynet på "fødeloft" med badekar og akupunktur, men der lå jeg i flere timer til ingen nytte og ble sendt ned på føden og drypp ble satt i gang. Så fikk jeg lystgass før legen kom med epidural *herlig* Så denne gang skal jeg ha epidural så det holder og rekker :-)))

hadde en fin fødsel sist og det med epidural og har absoliutt INGEN planer om å presse meg selv inni unødvendig smerte så lenge hjelpen er nær....

vil gjerne ha en like rolig og udramatisk fødsel som sist:) xxxxxxxxx

var vel fra 1cm til 10 cm på litt over 5 timer...ingen revning eller sying eller dårlige minner:)

Jeg var heldig å fikk rom med badekar sist, det fungerte veldig bra. Hadde ikke behov for annen smertelindring enn det. Da fødte jeg på Ahus.

Denne gangen har jeg søkt med til ABC Ullevål, og det kun fordi jeg vil ha badekar denne gangen også. På Ahus er jeg ikke garantert å få det.

Så vann holder (forhåpentligvis...) for min del :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...