Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ho våkner 04.30-05.00 hver morgen nå, noe som er alt for tidlig for mor. Hva bør jeg gjøre for at ho skal sove litt lenger om morgenen? Jeg ser jo at ho fortsatt er trøtt, men nekter å legge seg ned igjen for å sove. Noen tips? Jeg legger ho ca sju om kvelden. Og ho sover 3 lurer i løpet av dagen, disse tre kan vare fra 20 min til 1,5 time. og det er vanskelig å ikke la ho få disse lurene, da ho er kjre4mpetrøtt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde gitt henne tutten og så gått ut igjen...Det fungerer her i hus! Mini sover 1 time ekstra da.

Kanskje du bør prøve å legge henne seinere på kvelden? Høres ut som hun ikke trenger så mange timers søvn på natta.

Skrevet

Problemet er at ho ikke har eget rom så ho reiser seg i sengen og ser at jeg ligger i sengen ved siden av. Og smokken bare har ho i munnen mens ho står der å roper og klager. Har tenkt på å legge ho senere på kvelden, men da må vi opp i 4 lurer i løpet av dagen. Vi sliter med å holde henne våken frem til sju på kvelden.

Skrevet

Et veldig konkret tips er å lime opp svarte søppelsekker på innsiden av vinduet slik at det blir bekmørkt i rommet. Har gitt oss en time eller to ekstra søvn om morgenen her.

Skrevet

Når mini her var 10mnd gikk vi over til en dupp på dagen. Han sover fra ca19:00-09:00 og ca12:00-14:00 Nå er han snart 13mnd, men har hatt denne rytmen siden 10mnd.

Når sover hun på dagen? Høres ut som du ikke kan kutte noen dupper endå siden hun er så tidlig oppe, men kanskje forskyve første dyppen, så hun bare har to dupper på dagen?

Men det kan også sies at minien her sover ikke like godt hvis vi sover på samme rom som han, vi er avogtil på besøk til familie som bor ett stykke vekke og da sover vi på samme rom som mini, da våkner han i syvtiden.

Ellers er det et must og ha det så mørkt som mulig på rommet :-)

Skrevet

Skulle gjerne ha lagt henne på eget rom, men siden vi bor i en leilighet med bare et soverom blir jo det litt vanskelig :/

Hvis vi står opp fem på morgenen blir ho trøtt igjen kl halv sju, og jeg klarer ikke å strekke det lenger enn til sju. Så den første duppen blir jo ganske tidlig, det er da ho sover den lengste duppen som som regel varer i en time, noen ganger bare en halv time. Ho blir trøtt igjen ved halv ti tiden, men prøver å strekke det så langt jeg klarer. I dag har ho faktisk ikke sovet den andre duppen enda og nå er kl 12.00. Ho kryper rundt her og sutrer veldig. Den tredje duppen pleier ho å sove ved ett- to tiden. Det hender faktisk ho må ha 20 min på øya etter det en gang også.

Jeg forstår jo at dette er alt for mange dupper i løpet av en dag, men hva skal jeg gjøre da, når jentungen vil sove så ofte?

Skrevet

For oss har det hatt veldig god effekt å ha helt lystette rullegardiner nå om sommeren. Hvis han sover et sted det ikke er det, våkner han rundt seks. Men dersom han får et soverom som er helt mørkt sover han til syv - halv åtte hver dag. (Ikke først natta kanskje, men etter to - tre netter) Han er 8 mnd og legger seg halv åtte om kvelden.

Ser at du ikke har mulighet til å legge han på eget rom, det har vi også god erfaring med, men da får det vente... :-)

Også enig med de som skriver at du kan prøve å kutten en dupp. Prøv å være systematisk og drøye litt lenger med legging for dupp hver dag. Det burde gå i løpet av maks en uke. Blir kanskje litt sutring, men når de kommer inn i ny rutine går det fint.

Skrevet

Solstrålen- Jeg bare lurte, begynte mini å sove lengre på dagen etter at dere kuttet ned til en dupp, eller var natten like lang, bare at den ene duppen ble lengre?

..vurderer å gjøre det samme selv skjønner du... Men vi har akkurat kuttet ned fra tre til to dupper da, så det kan vel bli litt vanskelig.

Skrevet

Og forresten angående å få henne til å være våken lenger om gangen: Når vi skulle kutte ned fra tre til to, så hadde vi samme problemet, men når småen ble så trøtt at jeg ville legge ham, tok jeg han med på trilletur i vogna i stedet (sittende såklart). Da holdt han faktisk ut en god stund ekstra, sikkert en time

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...