Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som hadde det, og har lyst til å dele litt erfaringer?

jeg fikk svangerskapsforgiftning i uke 28, og utviklet hellp i uke 29+2, så da ble lillegutt forløst med keisersnitt på lille julaften.

noen her som har hatt det flere ganger? er så redd for at det skal skje igjen ,visst vi skal ha et barn til..

Vi var 3 mnd på sykehuset, junior lå med cpap til uke 36, og sleit med å spise selv. i dag er han en aktiv liten 7 mnders baby :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Vi fikk en liten gutt i uke 29 pga svangerskapsf. Han veide 990 gram. Vi var på sykehus i 8 uker. 3 dager i respirator, etter det cpap i endel uker. I dag er han en frisk og rask gutt på 17mnd (kor). Siden vi fikk hjelp til å bli gravide med gutten vår og fikk beskjed om at vi ikke kunne bli gravide på egenhånd startet jeg ikke på p-piller igjen.

I juni i fjor begynte jeg å kaste opp, var uggen i magen og ikke i form. Viste seg at vi var gravide på nytt. Mange tanker og følelser kom tilbake. Var utrolig redd for at vi skulle få en prematur baby til. Fikk utrolig god oppfølging, gikk på blodfortynnende tab fram til uke 20. Var på kontroll hos lege og jordmor med 14 dagers mellomrom i tilegg til ul hver 14 dag. Alt gikk utolig greit og lille jenta vår kom tilverden 2 uker før termin. Var et utrolig tøft svangerskap for meg med masse tanker og bekymringer. Klarte ikke helt å glede meg til at en ny baby skulle komme. Telte dager, timer og min. Satt meg hele tida mål, må komme til uke 32, så 34, så 36. Tøffeste perioden var fra uke 27-29. Var jo da jeg var så syk med gutten vår.

Så er mulig å ha et "normalt" svangerskap med nr 2 heldigvis. :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei!

Jeg fikk HEELP tidlig, min sønn ble født i uke 25+6. Det var kritisk der og da, men han har blitt 3 år i dag. Koser seg nå i barnehage, og alt går fint.

Legene vet lite om diagnosen, men jeg fikk beskjed om at jeg har høyere risiko for å få HEELP igjen, enn andre som ikke har hatt diagnosen. Men skulle man blitt gravid igjen så vil man jo bli nøye fulgt opp. Så det er jo en trygghet.

Fikk du noen senkomplikasjoner?

• 2 måneder senere...
Skrevet

jeg fikk heelp med nr en i uke 31.. var ganske dårlig da.. jeg fikk beskjed om at jeg ikke kom til å få det en gang til siden den er så sjelden.. legg merke til at dette er 8 år siden.. jeg ble gravid for 5 1/2 år siden og fikk god oppfølging av både min fast lege og sykehus.. jeg fikk heelp i uke 27 og ble dårlig.. lå 2 døgn på intensiven.. jeg klarte ikke å vokne.. var dårlig i lang tid etter det.. jeg fikk beskjed at noen barn til kan jeg ikke få.. jeg var og er liv redd for å bli gravid enda.. ble gravid for 3 år siden å men da var jeg dårlig fra første dag.. jeg valgte å ta abort siden jeg villa at mine 2 barn skulle ha en mor å vokse opp sammen med.. dette har ødelagt for sex livet vårt siden jeg har angst for å bli gravid.. jeg villa at dem skulle strerilisere meg når jeg skulle ta abort.. min lege sendte brev til sykehuset men dem villa ikke gjøre det.. jeg synes jeg har vært igjennom nokk i livet så min mann måtte under kniven.. men lell så har jeg angst.. jeg håper virkelig at ikke flere får det som meg... så snakk med legen før dere planlegger barn nr 2..

Skrevet

Hei Piksi

Så flott at alt har gått bra! Deilig med en aktiv liten krabat i heimen:)

Jeg selv utviklet HELLP, og ble akutt innlagt på sykehuset i uke 24. Og vår lille datter kom til verden i uke 24+2, kun 450gr, og 390gr på det minste. Hun lå 10uker på respirator og hadde hjerneblødninger, men disse trakk seg helt fin tilbake selv, uten å etterlate noen varige skader.

Hun har alltid spist godt, helt fra hun fikk mat i munnen.. noe de begynte veldig smått med ganske tidlig. Men hun har aldri lagt så godt på seg uten tillskudd, så hun får fortsatt tilskudd, i form som ernæringsdrikker.

Idag er hun 2,5år gammel, og er frisk, men vi hører lungene hennes. Det er det eneste så langt. Ikke er hun plaget av mye sykdom heller, så det er nå 1,5år siden vi var på sykehus sist:)

Jeg fikk beskjed om at kroppen min måtte få hvile, før jeg evt skulle sette nye barn til verden. Legen på sykhuset så ihvertfall 2år, siden kroppen fikk en sånn "trøkk"!

Nå har vi ikke tenkt til å sette flere barn til verden, siden jeg sliter sånn med bekkenet etter førstemann!

Masse lykke til Piksi:) Det høres ihvertfall ut som om han er frisk og fin:)

• 4 måneder senere...
Skrevet

Jeg fikk HELLP i uke 27 og fikk ei lita jente på 630 gr.

Jeg fikk ved en senere anledning tatt en blodprøve for å se om jeg var disponert for å få det igjen. Det var jeg ikke.

Om jeg hadde vært det hadde de satt meg på medisiner ved neste graviditet.

Sjangsen for å få HELLP i neste sv.skap er liten.

Annbefaler deg å ta kontakt med fødeavd på sykehuset du tilhører for en samtale og å få tatt denne blodprøven.

Skrevet

Denne artikkelen fra NHI (informasjonsdatabase som brukes av leger, ikke alt er tilgjengelig for oss.), beskriver sannsynligheten for å få HELLP igjen. Sjangsen for det er desverre ikke liten om man fikk det tidlig i forrige svangerskap. VIktig å få god informasjon av sykehusleger i en slik prosess. Lykke til alle dere som tør prøve en gang til. Tror ikke jeg gjør det.

http://nhi.no/foreldre-og-barn/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/hellp-syndrom-19437.html

Skrevet

Hei igjen

Jeg er til utredning på sykehuset nå, for å finne ut HVORFOR ting skjedde som de skjedde. Og må nok, dessverre, fortelle at legen nevnte det som anonym over meg forteller.

For; det slik at man ser på tidligere svangerskap når man skal vurdere det nye/kommende. Og dersom man har hatt HELLP tidligere, er sjansne der for å få det igjen, dessverre. Sjansen er mindre, dersom man ikke har hatt det før.

Skrevet

Jeg utviklet HELLP syndrom i uke 28 og ble forløst med haste ks. i uke 28+2. Lillegutt veide 996 gram og var 37 cm lang. Han ble respiratorbehandlet i tilsammen 2 uker (litt til og fra den første mnd.) og CPAP til han var 2 mnd (ukorrigert alder). Lå på sykehuset til han var 4,5 mnd ukorrigert. Han utviklet store spiseproblemer og han ble sondematet til han var 2 år gammel, med nesesonde til han var 9 mnd og PEG (magesonde) til han var 2 år. Hatt litt problemer med motorikken og endel på det sosiale planet. I dag er han 7 år og fungerer helt normalt. Han går i første klasse og trives bra. Han fikk utsatt skolestarten sånn at han nå følger det årskullet han egentlig skulle ha vært i om han ikke hadde blitt født fortidlig (født i november, men jeg hadde termin februar året etter).

Da lillegutt var nesten 3 år ble jeg gravid på nytt. Vi vill gjerne ha et bar til sånn at lillegutt fikk et søsken. Jeg fikk tett oppfølging i dette sv.skapet og jeg ble satt i kategorien Høyrisikosvangerskap. Fikk vanlig oppfølging de første 20 ukene. Deretter var det kontroll hos jordmor annenhver uke og UL på sykehuset annenhveruke, men motsatt uke av hverandre. Jeg gikk 2 uker over termin og fødte en stor datter på nesten 4,5 kg. Jeg hadde ingen antydning til sv.skapsforgiftning i det siste sv.skapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...