Anonym bruker Skrevet 21. juli 2010 #1 Skrevet 21. juli 2010 Har vært og plukket "rips" nå og de var veldig store og fine. nesten unaturlig fine. men smaker rips og bladene like. (har på jobb å, men mindre) d kom en dame som lurte på om jeg var sikker på at d var rips og ikke de giftige bærene... nå ble jeg jo i kjempe tvil.. men jeg er nesten 100 % sikker. hva er forskjellen på disse bærene??? noen som vet??
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2010 #3 Skrevet 21. juli 2010 Hvis du har plukket bærene der du har plantet ripsbusker i hagen din, eller hos noen andre som har fortalt deg at det var rips er du nok ganske trygg. Hvor vokste de?
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2010 #4 Skrevet 21. juli 2010 vi bor i terasseleiligheter og de vokste i blokken siden av våres. de vokste med noen andre busker. ved gangstien og i en hjørne sti inn mot et dukkehus. ikke langt fra en lekeplass.. synes d er helt absurd hvis de skulle plantet giftige bær der liksom.. ingen som har sagt til meg d er rips. men som sagt d ser ut som rips:)
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2010 #6 Skrevet 21. juli 2010 Bladene på en ripsbusk ser slik ut: http://2.bp.blogspot.com/_qI3BVkV-Yus/So6El0q2aRI/AAAAAAAAAJA/EMtYNJ7fRUM/s400/Ripsbusken+utsnitt.jpg Ripsbærene har en svart prikk nederst (der blomsten har falt av antar jeg). Det fins en vanlig hagebusk som heter berberis, som har røde bær. Men den er et nåletre og bærene har ikke svart prikk, men et lite "hulrom" nederst. Mange vanlige hagebusker har giftige bær, så det er ingen god ide å spise bare fordi det er bær. Men tror ikke det kan ha vært berberis du spiste, for noen nåler av den kan ta livet av en hest. Og da ville du nok ikke vært i stand til å lage denne tråden?
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2010 #7 Skrevet 21. juli 2010 Det går vel ikke an å blande sammen rips og beriberis? Jeg vet det finnes noe som ligner veldig på rips som er giftig, men tror ikke det er verre enn at man får skikkelig magesjau. Er du i tvil HI så ringer du giftsentralen!
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2010 #8 Skrevet 21. juli 2010 tusen takk for svar og link:) vi er i god form begge to. så regner med d var rips. jeg er greit kjent med ripsbær så jeg var ganske sikker.. bare den dama som skremte meg:P men takk uansett, da fikk jeg litt info om den andre sorten:) den kjenner jeg ikke. takk:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå