Gå til innhold

Igangsetting av fødsel, vondere rier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal legges inn til helgen og blir satt i gang med mindre fødselen starter av seg selv før den tid (noe jeg håper den gjør).. Er det drypp man får da eller? Har hørt at de riene man får ved drypp er mye vondere og mer intense enn de kroppen "lager" naturlig. Pga at man "tvinger" kroppen eller noe.. Er det noen som har erfaring med dette? Må si jeg gruer meg litt til den sonda i hånda også :)

Syns jo i grunn det er tidlig med igangsetting da, men glad til samtidig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen??

Skrevet

Siden du spør, riene fremkalt av drypp kan være ganske vonde og hyppige ja. Spesielt dersom du er umoden. Assosierte det litt med å ha en hel rullesteinsfjære i aktivitet innabords;) Håper det starter av seg selv til deg!

Skrevet

ups.... da gruer jeg meg.... men tvilen om epidural heller da mot epiduraL

kanskje jeg skal vaske vinduer ikveld...

Sier du hvordan det går, HI ?

Jeg håper for våres begges del at d starter av seg selv...

tvi tvi tvi

Skrevet

Når jeg ble igangsat i mit første svangerskap fikk jeg slkie tabletter som ble ført opp i kjeden. Fikk 4 slike tabletter før riene satte i gang. Jeg kjente ikke noe smerte før jeg hadde 6 cm åpning! Da var det bare å gå til fødestuen, da hadde jeg plutselig 10 cm å da var det bare å presse. Helt syk opplevelse. Hadde nesten ingen smerter! Håper på en lignende fødsel denne gangen også :)

Skrevet

Igongsetjing fungerer på ulike måtar, alt etter kor moden du er.

Er du heilt umoden, startar dei med tablettar/gele/kateter i skjeden.

Har du litt opning, hender det dei tek vatnet.

Er du mjuk i livmorhalsen, gir dei riestimulerande drypp. Det stemmer at riene då ofte blir meir intense - men til gjengjeld blir dei oftast veldig effektive, og fødselen treng ikkje bli så lang.

Eg blei sett igong med gele sist. Då sa legen at det ikkje var noko på gong, og at eg sikkert kom til å trenga meir gele pluss riedrypp. Men nei. To timar etter geleen var riene godt igong, utan drypp, og fire-fem timar etter første forsiktige, ikkje spesielt vonde ri, var ungen ute. Drømmefødsel!

Så ikkje gru deg for mykje. Legane er stort sett flinke, og veit kva dei gjer.

Skrevet

Takk for svar dere!:) Får håpe jeg får sånne "tabletter" da, for kjenner jeg ikke akkurat gleder meg til å få drypp... Men hvis riene er mer effektive er jeg glad til, har innstilt meg på at en' dag med smerte skal jeg klare!! :)

Lykke til til deg også:)

Skrevet

Ble igangsatt med drypp (hadde allerede litt åpning).

Jordmor sa i forkant at det kunne bli intenst og jeg fikk tilbud om epidural, men takket nei til den da jeg er mer redd for at noen skal pirke rundt i ryggen min;)

Gikk helt fint. Kan ikke sammenlikne smerter med hvordan det ville vært uten drypp, for det har jeg ikke prøvd. Men gikk kjempe fint og fødselen var unnagjort på 2 timer.

Lykke til.

Skrevet

jaja.. da skjønner jeg det er forskjell her også da... ingen fasit her heller..

håper d skjer av seg selv....:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...