Irose Skrevet 20. juli 2010 #1 Skrevet 20. juli 2010 Alle sier at "du vet det når riene kommer". Gjør man virkelig det? Jeg har hatt masse kynnere nå på slutten og mange av de har til dels vært veldig vonde. Men ikke "vonde nok". De har også vært både regelmessige og uregelmessige. Jeg var en tur på føden for en uke tilbake med regelmessige rier, men de var bare modningsrier og ikke fødselsrier. Jordmor trodde vi kom til å komme tilbake relativt kjapt, men det roa seg i løpet av natten. Nå har jeg en ny runde med slike regelmessige rier, men jeg tror ikke de er vonde nok til å være fødselsrier denne gangen heller. Men jeg blir jo litt redd for at jeg tar feil og plutselig så har jeg ventet alt for lenge hjemme. Hva sier dere som har født før? Var det virkelig ingen tvil når det begynte?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 20. juli 2010 #2 Skrevet 20. juli 2010 Hos meg var det ingen tvil nei, ikke i det hele tatt;) Var så vondt at jeg stod på alle fire i senga, og pustet og bannet om hverandre- husker at jeg ropte ut "auu, hvis ikke dette er fødsel, så skjønner jeg ingenting!!!". Og sånn holdt det på i ca 6 timer, før vi dro avgårde på sykehuset. Hadde da 3-4 cm åpning og var i aktiv fødsel=)
Mamma til*2 jenter* Skrevet 20. juli 2010 #3 Skrevet 20. juli 2010 Her kan jeg nok hjelpe deg litt... Fødte min 2 datter for 3 mnd siden å jeg kan med hånden på hjerte si at jeg ikke skjønte at jeg var i aktiv fødsel. Mine rier begyndte hjemme rundt kl.01.00 midt på natten den 16.april. Jeg var overbevist om at det kun var teite kynnere som ikke kom til å utvikle seg(med nr.1 hadde jeg kynnere fra uke 30-38 før jeg fødte å var alt for ofte på sykehus med regelmessige "rier" men hver gang var falsk alarm) Vi reiste innover på sykehuset kl.06.00 etter at datteren vår på 2 ble hentet av mine foreldre. Hadde fortsatt ikke vonde rier å stod å pratet å pustet meg gjennom det jeg trodde var kynnere. Veien til sykehuset er ca 20 minutt + vi stoppet for å fylle diesel på bilen. Hadde på denne tiden 4 rier med variabelt mellomrom. Entret sykehuset(gikk hele veien selv uten problem å hadde 2 rier på veien opp som jeg hadde mens jeg gikk) Kom opp på føden å 2 snille jordmødre viste oss inn på et føderom(tror de så på meg at jeg var igang selv om jeg nektet på det selv) Kledde av meg å la meg i sengen å jordmor sjekket ståda å sa: 5 cm åpning,dette her kommer til å gå fort. Hadde min 1 VONDE å intense rie rett etter hun sa dette å det var først da jeg skjønte alvoret selv. Jenta var ute 1 time og 15 minutt etter at vi ankom sykehuset. Hadde vi ventet hjemme som jeg ville hadde jenta komt i bilen på vei inn. Hadde det ikke vært for mannen min å jordmor sin bruksanvisning på hvordan vi sjekket åpningen selv hadde vi ventet til eldstedatteren vår skulle på barnehagen.
Irose Skrevet 20. juli 2010 Forfatter #4 Skrevet 20. juli 2010 Bruksanvisning på sjekk av åpning hørtes kjekt ut! Jeg går bare og ønsker at vannet skal gå, for da er det i hvert fall ingen tvil!
2 boys & now pink Skrevet 20. juli 2010 #5 Skrevet 20. juli 2010 vannet mitt har aldri gått før jeg har vært noen timer på sykehuset....
Melkerullen Skrevet 20. juli 2010 #6 Skrevet 20. juli 2010 Vel, ved mine første 2 fødsler var det aldri tvil for hadde aldri kynnere eller noe-det var rett i fødsel, så trodde heller ikke jeg kom til å være i tvil...men denne gang har jeg hatt masse kynnere og falsk alarm 2 ganger, hvor jeg har trodd ting var igang, regelmessige rier etc. men var visst bare kynnere - så nei, det er ikke lett å si alltid. Men en merker det nok godt på at intensiteten tiltar! I tillegg til at kynnere skal forsvinne om en skifter stilling, men nei...jeg må nok innromme at jeg er blitt litt lurt selv denne gangen...men det beste er jo å ringe Føden når en er i tvil - de er ekspertene:)
Irose Skrevet 20. juli 2010 Forfatter #7 Skrevet 20. juli 2010 Ja det skal tydeligvis ikke være enkelt dette. Føler jeg ikke kjenner kroppen min... Har ringt føden et par ganger, men det føles litt som om jeg maser på de. Jeg vet jo at de er der for meg, og at det ikke er noe problem at jeg ringer, men likevel... Fikk høre at denne latensfasen som jeg sannsynligvis er i nå kan vare ganske lenge. Skal prøve å sove litt nå og se om det skjer noen endring eller ei. Tusen takk for alle svar.
Jippiajajee Skrevet 20. juli 2010 #8 Skrevet 20. juli 2010 kynnere varer lenge(noen ganger flere minutter) og kommer uregelmessig.. kjennes mest i magen:) rier varer kortere.. under minuttet kommer regelmessig og kjennes også som regel i ryggen:) Magen blir enda hardere!! hehe.. lykke til:)
♡Mamman&Rockebolla♡ Skrevet 21. juli 2010 #9 Skrevet 21. juli 2010 Jeg henger meg på de andre her.. det er ikke alltid du kjenner det i begynnelsen.. Men når det er ordentlig i gang, så er det ikke tvil..
Gjest Skrevet 21. juli 2010 #10 Skrevet 21. juli 2010 Har ikke noe svar til deg, men vil bare si at det er som om jeg kunne skrevet det selv. Det er litt slitsomt og fortvilende syns nå jeg. 22 timer hadde jeg murringer med innslag av diverse vondter og harde kynnere, men så dabbet det av og her sitter jeg i dag helt fri for dette. Vanlige kynnere til stede, men det har jeg hatt i rundt 20 uker nå. Forstår deg veldig godt, bare det jeg ville si! Lykke til Håper det tar seg opp hos deg
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 21. juli 2010 #11 Skrevet 21. juli 2010 Synes dere er heldige dere som er i tvil om riene i starten, hos meg var det PANG supervondt fra første rie.. (hadde da hatt regelmessige, svake sammentrekninger dagen i forveien, men ikke særlig vonde i det hele tatt). Når det begynner å bli skikkelig åpning (aktiv fødsel) vil de aller, aller fleste ikke være i tvil, for da vil det som oftest gjøre skikkelig vondt også..
Corneliuss Skrevet 21. juli 2010 #12 Skrevet 21. juli 2010 Signerer lykkeli på dette. Selvsagt kommer fødsler i alle former, Men for de aller fleste så er det så smertefult at man vet når det er skikkelig i gang. Jeg har hatt mange kvelder og netter med mye kynnere uten at det bekymrer meg nevneverdig Denne gangen - det går over i rier når det gjør det. Ikke noe jeg kan styre uansett. Sist gang var det kynnere og tiltakende vondt fra morgenen. På kvelden kl 22 så merket jeg at det var skikkelig i gang - og da var jeg ikke i tvil. hele dagen prøvde jeg å tenke minst mulig på det ettersom det kunne være modning. Jeg var ikke i tvil kl 22 selv om de værste riene ikke startet før en gang mellom 24 og 2 på natta. Tipset er vel å ikke prøve å kjenne etter så mye hele tiden; lett at man blir både utålmodig og paranoid. :-)
Amy85 Skrevet 21. juli 2010 #13 Skrevet 21. juli 2010 Har født en gang tidligere (2007) da gikk vannet på natta, og riene begynte en halv time senere. Ikke så ulike kynnnerene jeg hadde vært plaget av leeeenge, men disse riene kjentes nedover innsiden av beina. Altså fra vagina og på innsiden ned mot knærne. Litt verking liksom. Så det kan man jo tenke på hvis man får sterke kynnere med smerter andre steder enn der man pleier når man har kynnere., Ellers ble de veldig fort VELDIG vonde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå