Gå til innhold

HVORFOR blander alle seg inn med meninger om amming og grøt!? (langt -samme som på skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fullammer gutten min på snart 4 mnd'er. Ammer som regel bare to ganger etter leggetid klokken 20. Ene gangen i 23-tiden og den andre mellom klokken 04 og 06. Sånn har det faktisk vært fra dag 1, og superhappy er jeg for det!! Føler ikke jeg mister noe nattesøvn, da vi samsover etter den siste ammingen og kan sove videre så lenge vi vil, avbrutt av amming ca hver 2-3 time. (Faktisk helt til kl 12 av og til *littflaut*;)

Ammer på dagtid hver 2,5-4 time. Noen ganger litt hyppigere, men aldri særlig lenger. Og dette er visstnok "for ofte" for mange. Får nå HYPPIGE kommentarer fra bla. svigermor, svigerinner, min farmor, mine tanter og til og med min egen mor. Alle maser om grøt og om at han sikkert trenger litt mer når han spiser "så hyppig" og er "så stor". (6500g og 63 cm på 3 månders kontroll - altså akkurat passe stor etter min mening!)

Jeg er egentlig ganske sterk i mine egne meninger, og har ingen problem med å si fra at når han spiser ofte øker han min melkeproduksjon og at han følger kurven sin helt fint - så vi TRENGER faktisk ikke noe tillegg med grøt enda. Men nå er det begynt å bli direkte SLITSOMT med alt maset.

Samboeren min hører selvfølgelig hva "alle andre" mener, og synest nå det hadde vært helt topp å begynne med annen mat enn bare mm. Svigerinnen min presterer gang på gang å si at HENNES barn fikk en hel grøtskål til kveldsmat lenge før de var 4 måneder. Svigermor prøvde seg med å ville gi småtten en skje med en ekkel semulepudding med saft (?!). Min mor synest at han burde klart seg lenger enn 3 timer mellom måltidene nå. Og andre jeg ikke er i familie med undrer seg også om jeg ikke vil begynne med grøt. JEG BLIR GAL!!

Fatter ikke at folk kan henge seg så mye opp i hva andre mener er best for seg og sitt barn. Jeg skal iallfall ALDRI pushe mine egne meninger om amming og mat på andre, om de ikke spør. Og det skal jeg huske til jeg så er 100! Det virker som folk glemmer hvordan det er å få meninger om småbarn påpraket, med en gang sine egne vokser ut av bleiene.

Om noen gir/ga sitt barn på 3 måneder grøt, så er da det helt greit! Men JEG HAR BESTEMT at vi ikke skal begynne før småtten trenger det, eller er fylt 6 mnd'er. Han skal dessuten få bittesmå smaksprøver av andre ting når han bare er blitt 4 mnd'er.

At det skal vere så vanskelig å forstå! Orker faktisk nesten ikke tanken på å besøke svigers igjen før de har skjønt det. Blir stresset av alle meningene som jeg ikke er enig i som kommer IGJEN OG IGJEN selv om jeg har sagt fra. (Min egen mor vet tross alt hvor hun har meg, og skjønner egentlig at det ikke er noen vits å mase!)

PUFF....det var dagens hjertesukk ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira06
Skrevet

Hehe, det beste rådet jeg fikk når jeg gikk gravid, var å ikke høre på alle de "gode" rådene jeg kom til å få når barnet ble født:)

Sannsynligvis mener alle det beste når de sier slik, men skjønner veldig godt at det er slitsomt. Tanten til mannen min var også slik, men jeg bør ikke klage, ettersom hun er her så sjelden.

Hvis du har bestemt deg for å fullamme frem til han er 6 mnd, så er det absolutt ikke noe galt med det. Det er jo det som anbefales av helsemyndighetene også. Tror heller det er et større problem med de som starter med all slags fast føde altfor fort.

Forsøk å overhør dem, og gjør det som passer deg best. Og når du føler at det er på tide (evnt blir lei av å amme!), så begynner du med grøt/grønnsaker.

Skrevet

Å, herregud som folk bryr seg, da! Og ikke skjønner jeg at det er så ofte med de ammeintervallene du nevner, min er snart 4 mnd og vi har det på samme måten.

Si klart ifra når folk maser, be de bekymre seg over viktigere ting!

Støtter deg!

Skrevet

Hahaha, det er jo du som gjør "det riktige" her etter hva helsemydighetene råder til (ikke misforstå dere som ikke ammer/gir mat før etc) - når mor har nok melk og trives med ammingen - og babyen har det bra - er jo fullamming det aller beste! Semulepudding og saft?? Hva er vitsen med det da? Og når man begynner med mat i tillegg er DET mye mer slitsomt synes jeg! Amming er jo rene ferien, nyt det mens du kan!

Jeg hadde et innlegg på anonym og den fremmede som sa til oss "Staaaaaaakar, får du ikke noe softis du da? Ikke en gang en liten dypp med smokken din?" Mens hun sendte med DET blikket...:) Jeg bare smilte til henne. Vesla viste ingen interesse for isen heller.

Jeg har/hadde masse melk og hadde planlagt å fullamme til hun var 6 mnd også, men fra 5 mnd begynte hun å bli så urolig og våknet så ofte om natta, så da begynte jeg med litt smaksprøver fra hun var litt over 5 mnd.

Men, prøv å ikke bry deg med alle "gode råd" - du vet best:)

Gjest JuniGull2010
Skrevet

Hmm.. Det heftet Elina viser linken til ovenfor fikk vi faktisk på første besøk hos helsesøster, da gutten var var ca 3 uker gammel. Det inneholder et kapittel om amming og der står det jo helt klart at det anbefales å amme barnet til det er 6 mnd gammelt!

Jeg er selv svært opptatt av kosthold, da det er overvekt i farens familie og jeg ønsker å gjøre det jeg kan for å unngå å oppleve det. Men grøt med saft i? Hjelpes meg.. Er det rart at man får dårlig kostvaner i tidligere alder nå enn før.. Og den softisen hun ovenfor nevner kjenner jeg meg igjen i. Jeg har selv en mor som syntes synd på barnebarna sine da de ikke fikk is. Men hvorfor i all verden gi barna søtsaker når de ikke vet hva det er og de ikke ber om det..?? Det kommer tidsnok en tid hvor barna ønsker lørdagsgodt uken rundt..

Jeg ammer hver andre time jeg også. Men så lenge jeg er i full permisjon fra jobben og vet jeg har mulighet for å ta en liten lur i løpet av døgnet, fortsetter jeg mer enn gjerne med det! Samme hva disse bestemødrene måtte mene etterhvert...

Lykke til videre! Stol på deg selv! :)

Skrevet

Vi fikk ikke det heftet før ved 5mnd så da er vl praksisen forskjellig:)

Men det står jo der at mm er best de første 6mnd uansett:)

Ja, og det med sukker. Det kommer tidsnok en tid vi trenger ikke å gi våre dårlige spisevaner med morsmelka:)

For meg er sukker gift, jeg bruker andre ting for å lage søte kaker osv. Naturlig søting vistnok:)

Skrevet

Helt enig!!!

Jeg fullammer og mater ca i 23 og i 5-6 tiden på natten...Guttebassen sover på eget rom og vi har en kjempefin balanse!

Jeg har tenkt å fullamme så lenge jeg kan, med noen smaksprøver etterhvert. Mini er 4mnd og virker meget fornøyd med det han får!!

Overse de "gode rådene" - verden, mennesket og fremfor alt KUNNSKAPEN er så mye mer utviklet bare på noen få generasjoner;

-Bare for 1 generasjon tilbake ble mødre anbefalt å amme hver 4.time (!)...= dette endte med at MANGE mistet melken raskt og måtte diske opp grøt og MME. I dag vet VI bedre!!

:-)

Skrevet

Enig!! Ikke bry deg om andre! Du kjenner ditt barn og vet hva han trenger! Du er flink som ammer! Jeg har også en stor gutt, 5 1/2 mnd nå, fullammer ennå, men starter med mat snart. Må amme oftere nå, men han vokser og trives som bare det:) Mange som har kommentert meg også...blir litt lei. Skjønner deg godt! Stå på!

Skrevet

Problemer med å skjønne hvorfor det skal være for ofte med hver tredje time. Dette er da helt normal intervall mellom måltidene også for et voksent menneske...

Skrevet

Stå på deg og det du syns er best for ditt barn!

Si klart ifra til de som mener noe annet, din man og!

Inget er bedre en mm så lenge du syns det fungerer fint!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...