1+1 :) Skrevet 20. juli 2010 #1 Skrevet 20. juli 2010 Har dere begynnt med grøt og/eller middag? Hvor mye og når spiser deres små? Hvor mye sover deres iløpet av døgnet? Hvor mange dupper? Hvor store er di og hvor store var di da di ble født? Min lille gutt va 3230g og 49Cm ved fødsel. Var for to uker siden 7840g Han er 6 mnd om en uke. Slik er våre dager: Frokost ca kl.9: Grøt (ca halv prosjon) og ca 140ml mme En liten dupp på ca 30-45 min Lunsj ca kl. 12/13: Frukt og ca 180ml mme en dupp på 30min - 1 time Middag Ca kl. 15/16: Middag 2-3 t-skjeer (ca 1/3del middags glass) middag og ca 140 ml mme Her varierer det som han sover, men vanligvis er han våken til kvelds. Kvelds ca kl. 18: grøt (ca halv porsjon) og ca 140 ml mme. Vi gir ogsp vann inni mellom til måltidene. Men dette varierer. Gir dere mye vann i løpet av en dag? Natten sover han og spiser eller drikker ingenting mellom kvelds og frokost. Takknemlig for alle svar =)
lioness* Skrevet 20. juli 2010 #2 Skrevet 20. juli 2010 Hei! Vår gutt er jevngammel - seks måneder om tre dager. Han var 53 cm og 3832 g ved fødsel, og ligger nå på omkring 8000-8200 g. Var 69 cm på 5-mnd.kontrollen for en måned siden. Slik er en typisk dag for oss: Mini våkner ofte ordentlig rundt kl 7, men varierer en del. Ofte er han mye av-og-på våken fra fem-seks. Vi har hatt store problemer med søvnen hans så vi har begynt å stå opp tidlig med han uansett hvordan han har sovet på natten og utover morgenen. Han våker fremdeles flere ganger om natten og får mat (jeg ammer) ca 5 timer etter leggetid (rundt midnatt) og deretter igjen i firetiden. Han sovner igjen raskt så det er ikke noe trøbbel. Havner ofte i senga vår i firetiden fordi vi sovner igjen begge to under ammingen.. Morgenpupp ca kl 7, i senga. Vi slapper av litt mer. Står opp ca 7.30-8, stell og påkledning, vi leker litt på matta hans Ca 9-9.30. Pupp og en god morgendupp. Dette kan være en ganske lang dupp på oppmot halvannen-to timer, eller noen ganger bare en kort halvtime. 12-13: Lunsj, pupp og trekvart glass med grønnsaksmos/gulrotmos. 13-14: Ny dupp, trekvarters tid eller mer/mindre avhengig av lengden på forrige dupp. Ca 15: Pupp 15-15.30: Ny dupp, halvtime-trekvarters tid. Hvis denne duppen er kort hender det inniblant at han må ha seg en halvtime til rundt halv fem. Ellers blir han helt rabiat og overtrøtt før leggetid. 17.45-18: Kveldsmat, risgrøt med sviskemos. Ca halv porsjon. 18.30: Pupp på senga, Mini er trøtt som ei strømpe og det er leggetid. Det varierer mye når han sovner, kan ta en halvtime eller opptil to-tre timer om han virkelig er urolig. Han våkner som regel en del ganger ila kvelden før vår leggetid men oftest handler det bare om å replugge smokken! Vi prøver å gi vann, men han drikker ikke mye. Han tygger på tutekoppen og tåteflaska, og får ikke i seg all verdens. Men han liker veldig godt å drikke av glass (våre), selv om det blir mye søl av det. Tror han bruker puppen for å stille tørsten, og ikke helt skjønner poenget med vannet. Når legger gutten din seg på kvelden? Virker som han sover mindre på dagtid, kanskje han sover bedre om natten siden han sover igjennom? Vår blir helt umulig om han ikke får sove nok på dagtid, da blir han så overtrøtt at han står i vinkel og hyler i timesvis i senga om kvelden. Lurer også på å innføre flere måltider (har gitt risgrøt til kvelds i en mnd samt grønnsaksmos til lunsj i et par uker). Kanskje litt frokost eller middag? Noen anbefalinger? Han spiser foreløpig alt han får uten å protestere (unntaket er jo hvis han er mett da).
1+1 :) Skrevet 21. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 21. juli 2010 Takk for svar =) Ang. Vann, vår vil ikke ha vannet iskaldt hvis vi gir han det på flaske. Men han tar d gjerne kaldt fra glass. Tuttekoppen gir jeg snart opp, den vil han ikke ha... Ang. middag. Som du ser har jeg gitt middags glass til middag. Begynnte med grønnsaksmos. Men nå har vi gått over til mormors lapskaus. D er litt større glass, åsså er di for 5-6 mnd. Han liker det veldig godt. Du kan jo prøve det i middags tider. åsså bytte ut grønnsaksmosen til lunsj med litt frukt mos? Jeg har nettopp kjøpt ett fruktnett på apoteket. I det kan jeg putte oppi frukt som han kan spise selv, som en eple bit, melon bit eller lignende. Dette kan bli litt grisete å bør ha på smekke, men han synes det er stas å få spise selv. Itillegg har han noe med smak å gnage på når han begynner med tenner, men så langt har vi ikke kommet her. Vi har også grøt til frokost, men ikke full porsjon. Men ikke begynn med alt på en gang. Jeg ville ha starte med middag til middags tider og frukt til lunsj først. Og etter en stund ville jeg gitt litt grøt til mornings =) Min gutt legger seg ca kl. 19 +/- og våkner ca 09 om morgenen +/- Han sover altså minst 12 timer om natta men somregel sover han rundt 14 timer.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 21. juli 2010 #4 Skrevet 21. juli 2010 Frøkna ble 6mnd for noen dager siden. Hun var 2760g og 47 cm ved fødsel. Nå har hun blitt 7100g og 68cm. Ikke så stor mao. men følger fint sin egen kurve. Her er det fruktmos til lunsj, middagsglas til middag (må tynne det ut litt vann slik at den blir litt mer flytende, ikke så flink å spise ennå) og grøt til kvelds. Hun får også smake på frukt i babyfeeder, kjempestas å spise selv, men blir mye søl Har fått smake litt på vann og sviskesaft, men har ikke innført noenrutiner på drikke (annet enn at hun alltid vil ha pupp i tillegg til mat) Har fortsatt ikke noe fast sovemønster. Vi legger henne ca kl 20, og kan sove til en gang mellom 07 og 09.30. Får pupp 1-3 ganger i løpet av natta. På dagen sover hun når hun er trøtt, og det blir som regel 2-3 dupper i løpet av dagen.
lioness* Skrevet 22. juli 2010 #5 Skrevet 22. juli 2010 Fruktnett med fruktbiter i er en stor suksess her hos oss også! Han smatter fornøyd på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå