Gå til innhold

Hjemmefødsel, Østfold-området?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har du kontaktet fødsel i fokus? De pleier ha god oversikt over hjemmejormødre og ev. også doula. http://www.fodselifokus.no/

Jeg fødte hjemme i Bergen nå i juli, og hadde to jordmødre som begge kom innom etter tur den dagen jeg skulle føde.

Naboens datter ønsket å føde hjemme tidligere i vår, men endte på sykehus fordi lege/jordmor på ordinær svangerskapskontroll påsto at det ikke fantes et slikt tilbud i Bergen. Veldig synd at hun først i ettertid fant ut at hun hadde blitt feilinformert, hun hadde gledet seg og håpet på en hjemmefødsel for dette barnet.

Hei!

Cecilie Sommerstad i Moss tar hjemmefødsler, og jeg har hørt om mange som er fornøyd med henne. Hun jobber på noe som heter det gule huset, i tilfelle du ikke er kjent her i byen.

Ellers har Annett Michelsen, som holder til på Ås, stor radius. Henne har jeg brukt to ganger og vært veldig fornøyd med.

Jeg vet at det finnes flere også, tror tipset om Fødsel i fokus er veldig godt.

Lykke til, håper du får det som du vil:)

Hei!

Beklager, jeg vet ikke noe om pris idag. Men jeg tror vi betalte 5000 kroner for noen år siden.

Enig med deg, veldig synd at det ikke er gratis. Det heter jo at man selv skal få velge hvor man vil føde. En sykehusfødsel koster samfunnet mye mer, men er gratis. Vi er nok en marginal gruppe, og øver lite press for at dette skal ordne seg. Tross alt er det en begrenset tid der man er opptatt av dette spørsmålet, det gjelder jo bare rundt fødselen (eller fødslene).

Hos oss kommer tredjemann rundt juletider:)

Jordmødre er helsepersonell, og må nok holde seg til gjeldende satser. Det er pr. nå 5995,- for hjemmefødsel som tar inntil 24 timer, og 278,- pr. påbegynte time etter dette. Her er liste over satser: http://www.jordmorforeningen.no/jm/Hjem/Loenn-og-tariff/Takster-for-jordmorhjelp

Man får refundert litt i etterkant, kr. 1765,-

http://www.nav.no/Om+NAV/Satser+og+datoer/Satser%2C+familieomr%C3%A5det/805336954.cms

Jeg er "litt" provosert over de lave satsene, både for jordmor som tross alt er i beredskap i inntil 5 uker (2 uker før og 3 uker etter fødsel), og ikke minst den lave refusjonen man får fra NAV. Jeg vet ikke helt hva en ukomplisert fødsel koster på sykehus, men at det er langt, langt over 1765,- vet jeg sikkert...

Annonse

Ja, det er dyrt sammenlignet med sykehus. Netto blir det ca 4000 kroner.

Men har dere økonomisk mulighet til å klare det, bør du ikke la "gubben" bestemme dersom dette er viktig for deg. Ta en ordentlig prat med ham, og forklar ham hvorfor dette er viktig for deg.

Tross alt er 4000 kroner for en pølse i slaktetida å regne, når du tenker på hva det koster å ha barn gjennom et langt liv. Nå mener jeg ikke at det er det viktigste argumentet for hjemmefødsel, men kanskje noe en "gubbe" faller for?

Hvis ikke du allerede har gjort det, bør du lese tråden "Hvis jeg hadde valgt hjemmefødsel, ville ikke gutten min levd". Det er et par innlegg der hvor det er folk som er skeptiske til hjemmefødsel som skriver, men de blir veldig godt besvart av andre med god erfaring og masse fakta, pluss at det sier noe om hvor fint det er å ta i mot det nye familiemedlemmet hjemme hos seg selv.

Det er en helt egen stemning og ro rundt en slik opplevelse, å slippe å tenke på å pakke bag og reise noe sted når fødselen er i gang. Man kan heller ringe jordmora og andre hjelpere, tusle litt hjemme og vente på at de skal komme til deg.

Både du og far har kontroll på en helt annen måte, og eventuelle pauser blir ikke ren dødtid som på sykehuset.

Da vår nummer to ble født, husker jeg at vi hadde koselig lunsj på kjøkkenet med jordmora klokka halv to, og så var babyen der rundt fire. Storesøster så ham kort tid etterpå.

Lykke til, ikke gi deg hvis hjemmefødsel er viktig for deg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...