Gå til innhold

Skuffet over jordmor sin holdning... Flere der ute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos jordmor på 24 ukers kontroll på fredag. Fikk beskjed om at jeg måtte passe meg vektmessig, om jeg ikke ville få en diger unge..

Har gått opp 6 kg.. Er det så fryktelig mye når jeg er kommet så langt som jeg har da?

Hun fikk meg til å føle meg feit, og jeg fikk den leksa om at jeg måtte holde meg unna: brus, sjokolade, godteri, for mye frukt og andre tomme kalorier.. Pluss at jeg måtte trene!

Herregud sier jeg bare! Skal jo ikke kunne kose meg i det hele tatt i følge henne!

I tillegg har jeg fått beskjed om å holde meg i ro av legen, pga premature rier. Ikke så lett å være fysisk aktiv da... :(

Nå er jeg bare lei meg og har det kjipt pga hennes holdning...

Noen flere som har opplevd det samme, eller har synspunkter å dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har heldigvis ikke opplevd det samme, og håper virkelig ikke jeg gjør det heller! Ikke akkurat måten å snakke til en gravid på synes jeg!

Og om du har hatt premature rier vil jeg så absolutt henge meg på det legen din sier om at du bør holde deg i ro!!! Barnet ditt trenger all den tid det kan få inni magen, og det er mye viktigere enn om du går opp litt mye i svangerskapet!

Så får du heller prøve å spise sunt og variert som regel og kose deg med graviditeten! Prøv å glemme jordmor og vær glad for den lille i magen!

Lykke til, og håper humøret stiger litt snart:)

Skrevet

Hei

Jeg er også ganske fortvilet etter å ha vært hos jordmor. Var så fornøyd med forrige jordmor, men vi har nå flyttet og det ser ikke ut som jordmødrene vokser på trær her.

Jeg var hos jordmor rundt uke 19, er nå i uke 23. Da jeg var der begynte hun så spør hvor mye jeg gikk opp forrige svangerskap, og hvorfor jeg veier mer nå enn jeg gjorde forrige gang jeg ble gravid. (3 år siden ca). Hun begynte også å regne ut bmi på meg å snakket masse om hva jeg ikke skulle spise osv. Følte det nesten som et angrep på meg. Sårt å snakke om vekt, vet jeg har litt for mye. Veier nesten 80 kg (utenom graviditet) og er ca 165 høy.

jeg følte jordmor konsentrerte seg lite om babyen og slikt, men bare på vekten min og slikt. Vil nesten ikke gå dit mer... Blir helt deprimert..

Skrevet

Uff, det høres jo fælt ut, det skal jo være kjekt hos jordmor!

Jeg har motsatt erfaring, jeg følte meg som en elefant, og kommenterte det selv da hun spurte om vekta(har lagt på meg 8-10 kilo). Hun svarte at jeg tross alt var over halvveis (24uker) og at for mange ville det stagnere noe.

Er det mulig for dere å bytte jordmor?

Skrevet

Ikke gå til jordmødre som får dere til å føle dere elendige!

Bytt, eller bare gå til lege, og les dere opp selv på det dere lurer på. Er masse fine svangerskapsbøker der ute, pluss masse å finne på nett. Snakk med venninner, mødre eller andre dere kjenner om svangerskap og fødsel.

Jordmødre har en tendens til å være alt for generelle, og ser ikke deg, de ser bare at du er gravid. Jeg har selv gått til 4 jordmødre, og kun vært fornøyd med 1 av de, men hun var helt fantastisk! Jeg gikk heller til lege, og syns det var helt greit.

Husk å ta det de sier med en klype salt, spesielt hvis de sier ting som du reagerer på eller som føles fryktelig hysterisk for deg.

Skrevet

Jeg er så glad for at jeg har valgt bort jordmor og kun drar til lege for kontroll. Jeg var der én gang og det er det mest nedbrytende jeg har vært med på. Kostholdet mitt var ifølge henne udugelig, jeg rørte for lite på meg og i det hele tatt. Som om jeg ikke har dårlig samvittighet for den minste ting i livet fra før, så satt hun og fikk meg til å føle meg hundre ganger verre.

Jeg prøver å minne meg selv på at kostholdet vårt er helt normalt, men det sitter litt fast det hun sa. Nå er jeg i ganske sjaber form, så jeg er knapt utenfor døra for tiden - jeg klarer knapt å dra på matbutikken. Så nå har jeg konstant dårlig samvittighet og er livredd for å få en enorm baby fordi jeg rører for lite på meg :( :( :(

Skrevet

Det er da absolutt ikke mye å ha lagt på seg 6 kilo i uke 24. I mitt forrige svangerskap hadde jeg i uke 24 lagt på meg 8 kilo tror jeg og ingen kommenterte det. Og så vidt jeg vet kan de ikke se en klar sammenheng mellom at mødre som legger på seg mye får større barn enn de som legger på seg normalt eller lite.

Skrevet

trodde ikke det hadde noe sasmmenheng..... jeg gikk opp 30 kg sist svangerskap, mens jenta mi var 2654 gram.... merkelig å si av jordmor... :-(

Skrevet

Jeg hadde noe ala samme opplevelsen forrige svangerskap.

Jeg veide 68 kg, og var 165 høy da jeg ble gravid.

Jeg gikk opp hele 0,5 kg det svangerskapet.

Jeg la fullstendig om kostholdet, gikk turer, spiste sunt og kuttet sukker. Jeg raste ned i vekt, og ble så sunn og frisk.

Jordmor trodde nesten ikke på meg, satte opp ekstra kontroller, maste om matinntak.

Jeg fortalte om alle måltidene jeg spiste, sunn næringsrik kost. Men hun trodde ikke på meg, og fortsatte å mase.

Det var så sårt!

Jeg visste jo at jeg var verdens beste mor som var så bevisst, men følte jeg bare fikk pes.

På sykehuset fødte jeg en velskapt gutt på 4010 gr med perfekt morkake og selv var jeg normalvektig og flott da jeg hadde født.

Så mitt råd: følg din egen følelse!!

Skrevet

Tusen takk for alle svarene!

Godt å høre at det ikke er jeg som er "unormal", men heller er i samme spor som dere!

Synes det er trist å høre at det er flere der ute som opplever det samme fra sin jordmor som meg.. Vi får gjøre som det sies ovenfor her, bytte jordmor eller gå til legen istedet. For akkurat nå løper jeg på vekta hele tida, i frykt for å legge på meg mer.. Og sånn skal det jo ikke være!!!

Jeg er 173 cm og veier nå 69 kg. Veide 63 ved første kontroll. Er i uke 25 i dag. Alle sier at jeg ikke har blitt for tjukk, og nå skal jeg begynne å høre på dem, istedet for henne!

Nå går vi sammen jenter, og lar de dustete kommentarene gå inn det ene øret vårt og ut det andre! Vi får heller støtte hverandre her inne!

Stor god klem til dere!

Skrevet

Var på kontroll selv i går (24 ukers kontroll) og har gått opp 5 kg hittil - noe min jordmor syntes var en fin og normal vektoppgang sålangt.

Forrige gang gikk jeg opp total 20 kg og var generellt aktiv og sunn (trente moderat + gikk turer m/hund og spiste som før svangerskapet, men bare mindre godteri da det ikke fristet særlig). Fikk en lang, tynn gutt 2 dager før termin (3130gr og 52cm) og var i god form helt frem til fødsel.

Hun kommenterte heller ikke noe vedr vektoppgang da, utenom at hun sa at den da var riktig for MIN kropp.

Alt kommer jo an på hvordan man er før graviditeten også - hvis man har "mye og ta av" til vanlig så anbefaler man jo at man går minimalt opp i 1.-2. trimester, men hvis man lever normalt så regulerer jo dette seg selv.

Synes du skal være såpass tøff at du går til en annen jordmor/får annen oppfølging siden hun kommer med såpass krasse bemerkninger til deg! Håpløs dame!!

Skrevet

Her er det litt omvent. Var hos jordmor i går. Jeg har siden jeg ble gravid gått ned 3 kg. Ingenting opp. Var hos jordmor da jeg var 11+2 første gangen. I går var jeg 2 kg lettere enn forige gang... er nå 17+3. Jordmoren min syntest det var merkelig at jeg går ned i vekt. Har jo ikke hatt noe oppkast, bare kvalme. Jeg tror selv at vektnedgangen min kommer av at jeg ikke liker noe særlig godt sjokolade, brus og generellt godterier nå. Har fått litt avsmak på sånt. Jordmora mi er mest bekymra for tid etter fødselen, for at jeg da ikke har nok å ta av... Babyen får jo det den trenger uansett.

Jordmora mi er heldigvis ikke veldig opphengt i vekta( bare når man går "feil veg"...). Hun var delv det hun kalte for en elefant da hun gikk gravid:-)

Skrevet

Hadde også litt samme opplevelsen :(

var på 24 ukers kontroll og ple pepret med råd om lavkarbo, null sukker, kutte frukt og øk trening :(

Jeg sliter masse med bekkenløsning og har til tider store gangvansker, er også veldig svimmel og uvel mye av tiden. Jeg har også begynnt å få en del vann i kroppen og kan ikke engang gå meg forlovelsesringen flere dager etterhverandre innimellom enda det ikke er veldig varmt her.

Jeg veier riktignok litt mye, greitt nok, men jeg gikk ned 3 Kg i første trimester, så nå ligger jeg ca 6 kg + i forhold til startvekten.

Ifølge jordmor så har man vanligvis lagt på seg ca 1/2 av det man totalt vil legge på seg, så hun tippet at jeg ville ende på mellom 14 og 16 kg...

Er det så mye da?????

Skrevet

6 kg er vel ikke mye??? I uke 24? Hmm..

Var selv på 24 ukers kontroll i går og var gått opp 6 kg. Jordmor nevnte ingenting.

Veide 50 kg i utgangspunktet og er nå 56. Synes det høres rimelig ut.

Ikke ta det innover deg! Er absolutt ikke noe å bry seg med :)

Skrevet

hmm..

jeg vet ikke helt hva jeg skal si jeg..får dårlig samvittighet av å lese om dere her..klaget jordmor på at 6 kilo var for mye vektoppgang i uke 24???

jeg har gått opp snart det dobbelte!! og har heldigvis ikke fått noe time hos jordmor. står på venting..er i uke 26 nå..

huff..spørs om det er like greit å droppe jordmor visst det er sånn det er å gå der..

Legen min har ikke sagt noe på vekten min da...men det er kanskje i meste laget ser jeg her når jeg sammenligner med dere andre...

:(:(

Skrevet

Jeg hadde det nesten motsatt. Gikk opp 20kg sist (hadde da lagt på meg 6,5kg i uke 20). Hverken lege eller jm sa noe på det...

Men prøvde å ta opp dette med vekt med jm når jeg var der i uke 10. Sa som det var at jeg ønsker ikke å gå opp 20 kg denne gangen (spes. siden jeg er tung fra før). Men siden jeg ikke hadde noen problemer med å ta de av (det tok 2-2.5mnd), fikk jeg beskjed om å leve sunt å IKKE tenke på vekt! Jeg trenger tydligvis kg når jeg skal amme, for jeg gikk ned yttligere 8kg...

Ville byttet jm eller kun brukt lege om jeg var deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...