Gå til innhold

når kan man slutte å koke flasker???

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei alle sammen ;-)

jeg har en sønn på snart 6mnd, og lurer på, når kan man slutte å koke flaskene? jeg har hørt det at når ungene begynner å putte alt de finner i munne og lignende, er det ikke lenger nødvendig og koke flaskene lenger, da holder det å bare vaske de? om dette stemmer eller ikke vet jeg ikke, men er det noen av dere som vet noe, så gi meg gjerne svar :-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :-)

Grunnen til at man skal koke flaskeutstyret er for å sikre at man blir kvitt alle skumle melkebakterier. Så argumentet om at man kan slutte når ungen slikker gulvet gjelder dessverre ikke (der er det bare skitt, og ikke melkebakterier...).

Det mest konkrete svaret jeg har kommet over fant jeg på www.flaskeposten.org. De har fått til svar på dette spørsmålet fra helsedirektoratet at man bør koke flaskeutstyret min. til barnet er 3-4 mnd, deretter er det tilstrekkelig drapseffekt å vaske flaskene i oppvaskmarskin på et program som holder minst 65 grader. Flaskesmukkene annbefales å kokes i hele flaskeperioden.

Selv følte jeg ikke at flaskene ble skikkelig rene i min gamle oppvaskmarskin, så jeg forstatte vel å koke til ca 8 mnd...da røk askoen og jeg kunne flotte meg med en nye en med 70 graders program der alt ble gullende rent :-)

Skrevet

Og gale meg steriliserte flaskene i microen i 12 mnd. (hele flaskeperioden)

c",)

• 3 uker senere...
Skrevet

Infoen jeg har fått er at en må iallefall koke/sterilisere smokkene på flasken så lenge dere gir mme. For faren ved den bakterien i melkepulveret er der uansett hvor gammel ungen er. Men selve flasken kan vaskes i oppvaskmaskinen ja :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...