Satya Skrevet 20. juli 2010 #1 Del Skrevet 20. juli 2010 Jeg har bare vært "prøver" i 6 mnd, men beveger meg forsiktig inn her...hadde en "vannsonografisk" undersøkelse av livmor for en stund siden, og da mente gyn å oppdage en eller flere polypper i livmor. Jeg har derfor blitt henvist til nærmere undersøkelse og evt fjerning av disse ved hjelp av hysteroskopi i midten av september. Lurer på et par ting i forbindelse med dette. Har time til forundersøkelse 6. september og inngrepet er planlagt 15. september. Antatt IKM denne måneden er ca 13. september. Bør jeg droppe prøvinga denne måneden? Kan en vanlig GU skade evt graviditet? Skjønner jo at jeg må droppe selve inngrepet om jeg mot formodning skulle lykkes denne gangen, men det er vel nok tid til å oppdage evt graviditet med blodprøve på sykehuset 2 dager etter IKM? Jeg er jo på ingen måte i gang med utredning for barnløshet, men er det andre undersøkelser jeg burde be om å få når jeg likevel er i narkose (og hva er sannsynligheten for å få noe "ekstra" på offentlig sykehus)? Føler at jeg ikke har noen tid å miste, da jeg har fylt 37. Hvor mange dagers sykemelding er vanlig etter dette? Inngrepet skal skje på en onsdag, og jeg vet at jeg skal legges i narkose. Og til slutt: Er det noen som har positive erfaringer med å bli gravid etter å ha fjernet polypper i livmor? Takk for alle innspill! Gynokologen har ferie, så jeg brenner inne med alle spørsmålene... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142108559-hysteroskopi-i-september-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
MK73 Skrevet 20. juli 2010 #2 Del Skrevet 20. juli 2010 Jeg ville nok ha droppet prøvingen den måneden. Hvis du ikke gjøre det må du i alle fall avtale en HCG-prøve før inngrepet. Jeg synes ikke det er grunn til å begynne å be om flere undersøkelser når du først er inne, ettersom du ikke er i utredning enda. Dessuten er det ikke slik det fungerer. Du er henvist for hysteroskopi, og da er det det du vil få. Sannsynligheten for "ekstra" behandling er lav, ja. Du skal jo være henvist fra spesialist, og det skal foreligge grunnlag for alle evt inngrep. Sykehusene vurderer jo også henvisningen før de beslutter å gjennomføre inngrep, og enkelte klinikker har også en ekstra konsultasjon, så det er en del ledd i prosessen som må være på plass før man kommer så langt som til inngrepet. Da jeg hadde hysteroskopi ved Ullevål var prosedyren at man kan fikk sykmelding for dagen for inngrepet. Hysteroskopi er en enkel sak, som er fort gjort og som også endel steder gjøres uten narkose. Man trenger ikke mye tid for å komme seg etterpå. Såvidt jeg husker ba jeg om å få en ekstra dag pga hektisk, stressende jobb og det faktum at jeg tidligere har blitt dårlig av narkosen. Kan ikke huske om jeg fikk den ekstra dagen eller om jeg bare ordnet det med sjefen slik at jeg fikk jobbe hjemmefra dagen etter. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142108559-hysteroskopi-i-september-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-142109421 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satya Skrevet 18. august 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 18. august 2010 Følte for å legge inn en oppdatering i dette innlegget... Jeg snakket med min gyn i dag, og han syntes det var en god ide å ta laproskopi samtidig når jeg likevel skulle inn på sykehuset, så han vil rekvirere det i tillegg til hysteroskopien. Siden jeg var hos ham sist har jeg jo kommet opp i 9 måneders prøvetid. Gjenstår å se om sykehuset godtar det, men hipp hurra for den greie legen min! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142108559-hysteroskopi-i-september-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-142212105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MK73 Skrevet 19. august 2010 #4 Del Skrevet 19. august 2010 Heisan. Når det foreligger henvisning fra spesialist er det mest sannsynlig at sykehuset velger å gå videre og gjøre en "dobbel" :-) Det vil du uansett får beskjed om når du er inne til konsultasjon. Det er ikke noe problem å gjøre de to undersøkelsene samtidig, men du må regne med lengre fravær fra jobb pga laparoskopien og må ta mer hensyn etterpå pga operasjonssår etc. Du vil også ha noe ubehag etterpå pga lap'en. Tre dager sykmelding inkludert operasjonsdagen hadde jeg, tror jeg. Noen sykehus er opptatt av tidspunkt i syklus når det gjelder lap ifbm barnløshet, men det vil du også få informasjon om hvis det er aktuelt for deg (og du evt må få ny dato for inngrepet). Godt at du har en gynekolog du er fornøyd med. Det hjelper mye. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142108559-hysteroskopi-i-september-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-142215484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå