Gå til innhold

Komplikasjoner under fødsel

Anbefalte innlegg

Er intr i å høre fra dere 90+ere som har født om hvordan fødselen var. Da jeg har lest at overvektige kvinner kan få en tøffere fødesl en normalvektige. Har dere feks fått svangerskapsdiabetes, født store barn osv... Er bare nysgjerrig, og skjønner at det er forskjell på oss. Håper også å høre noen positive historier da det meste man leser på nett om overvektige gravide er negativt.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142108056-komplikasjoner-under-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er alt for mye styr rundt overvekt! Damer har i tusenvis av år født, tjukke, tynne og det som er! Likevel er det bare de siste årene det er livsfarlig å være gravid og overvektig! Blir gal i hode!

Med mitt første barn, la jeg på meg alt for mye, men hadde en fantastisk fødsel, ingen komlikasjoner verken før eller etter!

Men med mitt andre barn, så var det utrolig mye oppstyr med jordmor og føden! Måtte testes for det ene og det andre, men kunne likevel bare gni i trynet på jordmor at det ikke var noe gale med meg!

Når fødselen endelig kom, så gikk det 5 timer og min 4 kilo tunge baby var ute :)

Ingen komplikasjoner!!!

Sånn, no har du hørt fra en overvektig! :)

Hei!

Da jeg fikk sønnen vår for snart 4 år siden, var jeg vel over 100kg ved fødsel. Hadde ikke lagt på meg så veeeldig mye ifht før svangerskapet.

Uansett, min graviditet samt fødsel, var helt problemfritt! Har aldri følt meg så bra som da.

Fødselen var helt normal, uten medikamenter el noe slikt og normal varighet.

Han var 53cm og 3735g. Ganske normal, bare veldig lang ;)

Ikke bekymre deg. Dette kan gå hipp som happ, uavhengig av din egen vekt :)

Lykke te :)

Første svangerskapet så gikk jeg opp 30 kg og fikk svangerskaps diabetes, men det var min egen feil, hadde vondt og trengte "trøst" nesten hele graviditeten :P fikk en unge på 4 kg men tok keisersnitt pga at han ikke gadd og snu seg riktige veien.

Så nå blir det andre boller.... SKAL være sunn resten av graviditeted....

Jeg har slitt med bekkenløsning i mine svangerskap.

Fra uke 18 med nr 1 og fra uke 7 med nr 2..

Nå med nr 3 merker jeg enda lite 14+4

Dette har vært den eneste komplikasjonen under grvaiditet.

Begge mine har kommet 6 uker før termin.

nr 1 vannavgang og KS 3 døgn senere pga barnet satt i seteleie og fare for infeksjon.

nr 2, vonde modningsrier i 30 timer, for så å oppleve en normal fødsel i 1,5 timer. fikk epidural for å klare å sove etter å ha vært mye våken de siste døgnene pga eksamenslesing. Han ble tatt med vakum påslutten pga de mistet pulsen på ham . Navlestreng rundt halsen.

Spent på fødselsforløp med nr 3. HÅPER HÅPER jeg får lov til å komme nærmere termin denne gang.. XXX

Da jeg var gravid med førstemann startet jeg på 119 kg og endte på 132 ved fødsel. Jeg gikk ned alt i løpet av to uker etter fødselen, men, kremt, mye har sneket seg tilbake senere...

Svangerskapet var helt greit, det. Jeg var mye sliten, manglet energi, og fikk bekkenløsning mot slutten, men tror neppe det var verre enn for noen andre. Jeg tok glukosebelastning, som var helt fin, og hadde alt i alt et flott svangerskap. Selve fødselen startet med svake rier en søndag ettermiddag. Det tok seg opp, slik at jeg ikke fikk sove, og ble først ordentlig vondt neste dag utpå dagen. Ble lagt inn på føden ca kl 16:00. Like før midnatt ble han født. Jeg hadde vel altså en relativt lang fødsel, men det føltes ikke sånn... Sydde to pyntesting, var i god form etterpå, men hadde ingen matlyst på lenge. Ammingen gikk dessverre dårlig, så i løpet av første uka måtte vi begynne på MME, noe som fungerte utmerket.

Gutten min veide forresten 3800 da han ble født. Jeg var på flere vekstestimeringer, de såg visst for seg en enorm unge, men det ble han altså ikke...

Det gjenstår å se hvordan dette svangerskapet blir, men jeg startet denne gangen dessverre (!) på 127 kg. Jeg merker jeg er mer bekymret for vekta denne gangen, samtidig som det er vanskeligere å spise sunt fordi jeg er så vanvittig kvalm denne gangen... Håper det bedrer seg....

Lykke til!

Annonse

Jeg var 84 kg da jeg ble gravid, men bikket vel rundt 110-112 ved fødsel.. Hadde svangerskapsforgiftning fra uke 34, og ble da sykemeldt. Grunner til svangerskapsforgiftning forskes jo enda på, men en klar årsak kan være overvekt i følge flere av disse foskingdstasjonene - blandt annet mor&barn :-) Uansett. Så ble jeg satt i gang 6 dager før, pga alvorlig svangerskapsforgiftning der ungen måtte ut! Fødselen, der jeg både veide gått over hundre, hadde svangerskapsforgiftning med høyt blodtrykk oooG ble i gangsatt føltes for meg helt grei :-) Førstegangs, så aner ikke hva annet den kunne vært for meg. Har hverken fødselangst eller gruer meg for en eventuell ny fødsel... Fra vannet gikk, 7 timer etter at pillene ble satt i sjeden, og til ungen var ute tok det hele 18 timer - men med goood hjelp av epidural. Pressrier på tilogmed 1 t og 45 min (mye!) og ungen ble tatt med vakum de siste 4 minuttenene (lite!). Komplikasjoner den siste timen kansje (pga langdryge pressrier og den korte tiden med vakumhjelp), men om det kom pga min overvekt, min svangerskapsforgifning ELLER at jeg ble igangsatt - er det ingen som vet ;-) Min jordmor sa "du hadde en typisk igangsatt-førstegangsfødsel".. Så deeet ;-) Jada. Men grue seg bør man aldri gjøre, for man aner ikke hvordan det blir å gå hverken 2.,3. eller 4. gang heller :-P Og som sagt, jeg syns min fødsel var helt grei :-) Sitter ikke igjen med noen vonde følelser og føler meg bare så ivaretatt!! Nå er jeg nede i 86kg igjen og satser på ny baby snart forhåpentligvis :-) Lykke til ;-)

Forrige gang startet jeg på 80 og endte opp med å veie 114 kilo da jeg skulle føde 13 dager på overtid. Fødselen startet kl 2.00 om natta og jenta mi på 4290 gr kom kl 11 dagen etter så gikk relativt raskt synes jeg. Nå skal det sies at jeg var i god form før jeg ble gravid(vært toppidrettsutøver), men opererte 2 mnd før jeg ble gravid og la på meg enormt mye pga inaktivitet i svangerskapet. Tror fødselen gikk såpass greit fordi jeg er vandt med å presse meg selv. Det påstås at det ikke finnes noe værre enn å føde, men etter min mening var det like vondt å ha skuldra ut av ledd i 3 timer, så det er vel indiviuelt det også;)

Eg har enno ikkje født store barn, kun normale barn. Og inga av dei i dag har heller teikn på overvekt. Venter no nummer 3, så eg er spendt på korleis dette barnet blir.

Eg har i vertfall bestemt meg for å holde meg mest unna salt og søt mat.

Men, ha ellers eit normalt kosthold. Så rett etter fødsel, så skal det slankast... I vertfall mykje fysisk trening. :D Og i løpet av dette svangerskapet.

Takk for alle svar:) Startet selv på 85 og har gått opp ca 10 kg. Spiser sundt og skal følge ett GR kurs til høsten. Regner med at jeg går opp litt mer, men håper at med sunne vaner så er det enklere å gå ned igjen etterpå.

På sv.kontroll har verken lege eller jormor sagt noe negativt om vekta og alle prøver er fine. Men leste litt om fødsler og overvektige på nett og det var ikke mye positivt å finne. Så det var godt å lese innleggene fra dere som faktisk har født!

Heisann. Det tok lang tid før jeg ble gravid, men bortsett fra det hadde jeg et veldig uproblematisk svangerskap og en fin fødselsopplevelse. Jenta vår kom 10 dager før termin og var 3620 g og 51 cm lang. Jeg var 92 når jeg ble gravid og 94,5 ved fødsel. Også gikk jeg ned ca 10 kg i løpet av noen få uker. Når mannen min sa til barnepleieren at han synes det gikk veldig greit under fødselen, sa hun at det regnet hun jo med for jeg hadde jo en sånn fødekropp. (Tror hun mente at jeg er brei over hofta og sånn). Det tok ikke mer enn 20 minutter fra jenta vår var ute til jeg sa til mannen min at dette kan vi gjøre igjen, og nå er jeg gravid med nummer to og har hatt et veldig bra svangerskap fram til nå.

Lykke til! Klem:)

Hei

Jeg startet på 113 kg, veide 124 siste uke av svangerskapet. Mitt lille gull kom en uke etter termin veide 3290, og var 50 cm lang. Jeg hadde verdens mest normale svangerskap, var kvalm mellom uke 10 og 14. Min størrste komplikasjoner var å spy 5 ganger. Var i kjempe form, trengte bare mye søvn. Fødselen var (vond) men det var over på noen få timer. Fikk rier på sånn i sju tida, hadde 10 cm klokken halv elleve. Og klokken 03.05 var lille gullet i mine armer.

Ultralyd gikk kjempe fint, ikke noe problem å se barnet. Diabetestesten, hadde jeg lavere blodsukker etter en time enn før vi startet.

Kunne vel ikke vært mer normalt;)

Var 120+ sist jeg fødte. Hadde en kjempefin fødsel og ingen komplikasjoner knyttet til vekt. Gutten var 3130g da han kom 5 dager før termin. Fødselen var så rask at jeg ikke rakk annen smertelindring enn lystgass. Tok bare 3 timer fra jeg merket første antydning til rier til han var født. Vannet gikk ca en time før riene startet. Gutten måtte taes med vakum pga dårlig fosterlyd, men det kom av at han hadde laget knute på navlestrengen.

Så alt i alt hadde jeg en flott fødsel. Håper neste blir like "lett".

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...