bitthen Skrevet 19. juli 2010 #1 Skrevet 19. juli 2010 Tar kosttilskudd og tran selv, så han får litt av det i morsmelka... Får han i seg nok da eller? Er redd det blir dårlig motatt på helsestasjonen, men jeg liker ikke proppe i han når jeg ser hvor dårlig han liker det. Dessuten stinker både han og jeg råtten fisk etterpå :-(
W29 Skrevet 19. juli 2010 #2 Skrevet 19. juli 2010 folk er så hysteriske med alt at vi mødre blir jo helt paranoide. det er kun i Norge det er vanlig å gi ungene tran, javisst er det sunt og bra for dem,men det er like bra med D-vitaminer. babyen min brekker seg og begynner å gråte når jeg gir h*n tran, så jeg sluttet med det og gir D-vitamindråper istedet.
Mamma-til-Sander&Sofie Skrevet 19. juli 2010 #3 Skrevet 19. juli 2010 Vi gir tran til småen,og det er litt grining på nesa først,men så går det seg til! Han grøsser jo når han får første smaken,men er noen ting her i livet som man må.. Og tran er ikke det værste ! Vi gir tran når han ligger i bleie/naken med smekke. Egne smekker til tran. Men d-dråper funker også helt fint! Det er mange som også gir dette. Lykke til
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 19. juli 2010 #4 Skrevet 19. juli 2010 Dersom alternativet er at han ikke får tran så ofte fordi det ikke er digg for hverken mor eller barn er det mye bedre at gutten får d-dråper daglig. Tror ikke helsestasjon bryr seg så mye med det, kommer veldig an på hvem man treffer xder i hvertfall.
Sweet Amber Skrevet 19. juli 2010 #5 Skrevet 19. juli 2010 Følte meg som en barnemishandler når jeg forsøkte å få i førstemann tran dag etter dag, til tross for at han viste med hele seg at han ikke likte det...Bytta til dvitamindråper og det gikk helt fint:) Ingen som sa noe på det på helsestasjonen heller. Det er jo ikke deres unge, men din! Nestemann får bare d-dråper uten at jeg gidder å ha dårlig samvittighet for det. Det går helt fint å gi d-dråper og å gi barna mat som gir de omega 3 fettsyrer naturlig når de kommer så langt at de begynner med vanlig mat:)
Gjest Kira06 Skrevet 20. juli 2010 #6 Skrevet 20. juli 2010 Vi har gitt D-vitatamindråper hele veien, aldri forsøkt tran. Når vi var på helsestasjonen, så fikk vi beskjed fra helsesøster om å ta en av delene. Det spilte ikke så stor rolle hvilken sa hun, så lenge barnet fikk en av dem.
ROFL Skrevet 20. juli 2010 #7 Skrevet 20. juli 2010 Grunnen til at du skal gi tran/ d-vitaminer, er at babyen ikke får dette gjennom morsmelken. Tran er anbefalt fordi omega-3 er bra for hjernens utvikling. Ikke ha dårlig samvittighet om du gir d-vitamin dråper istedet.
Mamma-til-Sander&Sofie Skrevet 20. juli 2010 #8 Skrevet 20. juli 2010 Og hvem er det som LIKER tran egentlig?? Jeg vet ikke om en eneste en, som liker dette! Man blir jo ikke barnemisshandler selv om man gir barnet tran, mener nå jeg!
Sweet Amber Skrevet 20. juli 2010 #9 Skrevet 20. juli 2010 Er det virkelig mulig? Kraftige overdrivelser er et helt normalt og velbrukt språklig virkemiddel. Tar du alt så bokstavelig må det være slitsomt å være deg. Noen velger å ikke tvinge i barna noe de synes er fælt, blir jo ikke bedre av at omtrent alle misliker det, vel...
Gjest Skrevet 20. juli 2010 #10 Skrevet 20. juli 2010 Her får den lille d-vitamindråper. Helsesøster sa det holdt i lange baner. Jeg tar tran og spiser mye fisk selv og da mente hun at han får det han trenger av omega 3 gjennom melken.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 20. juli 2010 #11 Skrevet 20. juli 2010 hm..men er du så sikker på at han virkelig HATER tranen da? De fleste babyer gjør rare grimaser når de får noe uvant og nytt i munnen, og tran smaker jo ganske ulikt morsmelk kan man si;) Jenta mi gjorde også en masse grimaser da hun fikk tran i starten, samme gjorde hun m den første grøten og fruktmosen også. Tok faktisk en liten stund før hun spiste grøt, tran osv uten å brekke seg, gjøre grimaser osv, det er jo snakk om en tilvenningsprosess det hele. Jeg ønsket å gi tran istedet for D-dråper siden tranen inneholder de viktige omega 3-fettsyrene i tillegg, for optimal utvikling av hjernen til de små. I starten ga vi tranen mens hun lå naken på stellebordet, med en engangssprøyte inn i munnviken. Da gikk det som regel ned uten for mye gris, og ble det litt søl så vasket vi det bare bort med en mesoft med litt babyolje på. Tranflekker på klær er ikke noe stas, derfor gjorde vi det alltid mens hun lå i bare bleia;)
bitthen Skrevet 20. juli 2010 Forfatter #12 Skrevet 20. juli 2010 Vel, nå har vi prøvd med tran i 10 dager, og han har også brekt seg ved et par anledninger... Synes ikke det er noe gøy i det hele tatt... Vil ikke ha i ungen min noe jeg brekker meg av selv heller. Det smaker død og fordervelse, noe mini uttrykker også. Tar kapsler selv jeg da, så han får jo litt i mm... Blir vel folk av de som ikke får tran så vel som de som får mme - selv om man pga all propagandaen om både tran og amming ikke skulle tro det :-P
allabarna Skrevet 20. juli 2010 #13 Skrevet 20. juli 2010 Får man kjøpt D-vitamindråper kun på apotek?
supersalg Skrevet 20. juli 2010 #14 Skrevet 20. juli 2010 man må ha omega3 for at hjernen skal utvikle seg opptimalt?!!!! jeg gir d vit dråper, nå fikk jeg dårlig samvittighet! Hva kan jeg gi i tillegg slik at mini får omega3 i seg?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 20. juli 2010 #15 Skrevet 20. juli 2010 hehe, ja jenta mi på snart 2 år ble flasket opp på MME fra 2 mnds-alder, og sannelig har det ikke blitt folk av henne også du- er vel ikke helt det det går på nei;) Generell info om omega 3; Spis mer fisk Og forebygg blant annet hjerte og karsykdommer, kreft og beinskjørhet. Som om ikke det er nok, blir barna dine smartere av det. Viktig for fosterets utvikling Fisk eller omega-3 tilskudd hos gravide og ammende er viktig for fosterets/barnets utvikling av hjernen og synet. Et lavt nivå av omega-3-fettsyrer under svangerskapet forbindes med lav fødselsvekt og for tidlig fødsel. For mor gir de lave verdiene økt risiko for fødselsdepresjon. Barn som ammes av en mor som spiste fisk under graviditeten, og som fortsetter med fiskespisingen etter fødselen, har statistisk høyere IQ. I tillegg får de en bedre utvikling av synet i tre-fire års alderen, enn de som har mødre som ikke spiste fisk. Tran anbefales som vitamin D kilde til alle spedbarn fra de er fire uker gamle. http://nhi.no/livsstil-og-helse/kosthold/fett/fisk-er-sunt-16933.html Ammer du, og spiser fet fisk/ tar tran selv, får jo barnet i seg litt omega 3 på den måten, og etterhvert som baby blir større kan man jo introdusere fet fisk i kostholdet deres. Det finnes også andre, mer "barnevennlige" tran-typer m god smak f.eks, som kan gis fra barnet er 1 år (her er Eskimo-tranen poppis, m tuttifruttismak:) Er Sanasol eller andre multivitamin-miksturer like bra som tran? Spørsmål: Barnet mitt liker ikke tran. Er Sanasol eller andre multivitamin-miksturer like bra? Svar: Alle spedbarn bør få et daglig tilskudd av vitamin D fra de er fire uker gamle. Det anbefales at spedbarn får vitamin D-tilskudd i form av tran. Barn som ikke får tran, bør gis vitamin D-dråper. Bruk av tran gir i tillegg til vitamin D et verdifullt tilskudd av omega-3-fettsyrer. Vitamin D tilførselen kan også være vanskelig å få dekket gjennom kosten etter spedbarnsperioden. Derfor anbefales tran, eventuelt vitamin D-dråper, til småbarn også etter ett-årsalder. For friske sped- og småbarn er et sunt og variert kosthold tilstrekkelig og det er da ikke nødvendig med tilskudd av andre vitaminer eller mineraler enn vitamin D. Det gis derfor ikke en generell anbefaling om at barn bør få et daglig multivitamintilskudd. Multivitamintilskuddene kan dessuten inneholde søtningsstoffer, konserveringsmidler og enkelte andre tilsetningsstoffer, og ifølge regelverket skal slike produkter ikke markedsføres som egnet til barn under 3 år. http://matportalen.no/artikler/2006/11/er_sanasol_eller_andre_multivitamin-miksturer_like_bra_som_tran
Mamma-til-Sander&Sofie Skrevet 20. juli 2010 #16 Skrevet 20. juli 2010 Hm.. Må slitsomt å være deg og, siden du tar alt så bokstavlig. Det er helt opp til hver enkelt forelder, hva man vil gi barna! Og ja, som du sier, alle misliker det! Men det er sunt, og barna vet ikke "bedre". Dem har kjempegodt av tran, og får alle de stoffene de trenger!
NostraStoria Skrevet 20. juli 2010 #17 Skrevet 20. juli 2010 Han syns nok tranen smaker fælt og hva er vitsen med å presse det i ham når han kan få D-vitamindråper? Like bra det! Jeg hater også tran og mini skal få slippe den fæle smaken når vi har alternativer som smaker bedre!
Tigerpote Skrevet 21. juli 2010 #18 Skrevet 21. juli 2010 Vesla mi likte heller ikke tran, og jeg var på vei til å gi opp, nettopp fordi jeg følte meg "slem" fordi jeg presset på med tran. Hs sa at jeg burde prøve litt til, for om jeg sluttet nå ville jeg mest sannsynlig aldri få i henne tran igjen. Jeg er glad for at jeg holdt ut! Nå synes hun det er helt ok, og lyser opp når jeg kommer med trana:D Hun gjør verre grimaser når jeg gir henne hjemmelaget middag, så det kan jo være slik noen over sier - babyer griner på nesa over det som er nytt. Nå ER jo tran veldig heslig da ... I følge hs liker imidlertid mange barn av en eller annen grunn tran! Nå LER hun til og med ofte når hun får tran. Det er nok en vanesak! Jeg hadde fortsatt om jeg var deg; d-dråper er "nestbest", men du får ikke i babyen omega 3 og de viktige fettsyrene den trenger. Spesielt er både d-vit og fettsyrer viktige for oss nordboere.
bitthen Skrevet 21. juli 2010 Forfatter #19 Skrevet 21. juli 2010 Jeg tar trankapsler (3 stk), spiser fisk og fullammer - får ikke mini det gjennom mm da?
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 21. juli 2010 #20 Skrevet 21. juli 2010 Det anbefales at de får ekstra D-vitamin fra 4ukers alder nettopp fordi de ikke får i seg nokk gjennom morsmelka. Det anbefales tran ettersom de da samtidig får i seg mange andre nyttige ting. Men det er ikke alle som har like lett til å få småttisene til å ta det. Vi var heldige og hadde en gutt som lærte å like tran. Da han var 2 kunne han gjerne komme til å si "namm namm, mer tran", eller å drikke noen gode slurker om han fikk tak i flaska. Så joda, tror nok han liker det ganske godt (og sikkert litt ekstra stas med reaksjonene han fikk) Klarer selv ikke drikke tran (får brekkninger og transmak i munnen hele dagen, så jeg tar kapsler) så synes jo det er veldig festlig at han faktisk LIKER tran. Lillesøster er nå 6mnd og reagerer ikke så mye når hun får tran lengre (før måtte den lures inn rett før puppen), og håper naturligvis hun kommer til å like tran like godt som storebror. Tilbake til spm ditt, bare gi Dvitamin dråper om du ikke får i babyen tran! Bare sørg for at du får i deg nok fet fisk, og babyen også etterhvert som den blir større.. Da får dere nok det dere trenger av omega3 også..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå