Gå til innhold

Trenger mann mye fri fra jobb i IVF perioden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal på førsamtale hos klinikken 30. august. Er ferdig utredet. Tette eggledere hos meg.

Leser ulike jenters forsøk, hvor det står UL på flere dager, og mye frem og tilbake. Er det vanlig at man må ta UL før egguttak, flere ganger eller varierer dette?

Jeg starter i ny jobb denne høsten, og lurer derfor på om jeg ville trenge mye fri/ eventuelt sykmelding i perioden / syklusen man tar sprøyter/ uttak/ innsetting..

Alt dette får jeg sikkert svar på når vi skal inn 30. aug, men vil så gjerne vite mye nå..hehe :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hahaha... Ikke trenger MANN, men trenger man kanskje...

(går litt fort av og til....). Alså trenger JEG mye fri... ( jada, har sikkert fattet poenget nå, hehe...)

Skrevet

Du må inn til 1-2 UL-kontroller før uttak, så må du inn til uttak og innsetting.

Fra og med uttak til og med innsetting er det vanligvis tre dager, og da får du sykmelding. UL-kontrollene er bare en kort legetime, så om du bor i nærheten så er det fort gjort. Dersom du bor langt fra klinikken så er det en annen sak, da kommer det an på reisetid hvordan det er mest praktisk å gjøre det.

Vi som er i det private og har lang reisevei tar typisk UL på hjemstedet og så reiser vi bare til klinikken for uttak/innsetting.

Lykke til, dette blir spennende!

Skrevet

Jeg var helt klar til å skrive at mannen din trenger 1 formiddag fri:-)

Det er sikkert litt forskjellig fra sted til sted hvordan kontrollene legges opp. Jeg er på riksen, og da var vi begge på forsamtale/infomøte hvor det også var ultralydkontroll og jeg tok blodprøve.

Etter sprøytestart hadde jeg 2 kontroller med blodprøve og ultralyd. Hadde permisjon hele dagen ved disse kontrollene.

Jeg ble sykemeldt fra uttaksdagen og i 4 dager. Var på jobb igjen etter dette. Det gikk fint å gå på jobb etter 4 dagers sykemelding fordi jeg da hadde kontorarbeid. Jeg er muligens tilbake i mer fysisk arbeid ved neste forsøk, og er da litt skeptisk til å bare være sykemeldt i 4 dager fordi jeg var øm og stinn i magen lenger enn sykemeldingsperioden.

Tenker at det er litt avgjørende hva slags jobb du har, og hvordan du reagerer på behandlingen. Men sånn i utgangspunktet er det ikke behov for så veldig mye fravær.

Masse lykke til:-)

Skrevet

Her er hvordan jeg gjorde det:

Jeg var i akkurat samme situasjon som deg, at jeg hadde startet i ny jobb samtidig som vi skulle i gang med første forsøk.

1. Sykemeldt 1 uke etter uttak - Negativt

2. Sykemeldt hele rugeperioden tom testdato - Negativt

3. Sykemeldt hele medisinperioden (kort regime) tom testdato - Positivt

Min erfaring er derfor at det er viktig å ta det med ro hele perioden, jeg har en travel jobb (bhg), og det å slippe å stresse med sprøytene om morgene var bare helt fantastisk.

Masse lykke til:)

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Jeg er akkurat ferdig utdannet lærer, og starter i 100% jobb 13 august. Har undervisning hver dag, nesten alle timene ( 6,7, 9 og 10. klasse). I tilegg er jeg aktiv i organisasjonsarbeid/ politisk arbeid ved siden av jobben.

Tror jeg kommer til å være helt ærlig med min sjef/ gruppeleder om hva jeg skal i gang med. Føler at det da blir lettere og kanskje større sjans for å få forståelse for at jeg kanskje plutselig er borte noen dager. Vet jo at noen ikke reagerer på medisinene, mens andre gjør det.

Dette blir utrolig spennende! Håper virkelig det går. Jeg skal bruke FK i Porsgrunn, og har hørt at de er veldig flinke der. Håper jeg får kort regime, er jo veldig klar for at dette skal gå litt raskt! Samtidig vet jeg at man må være tolmodig og tenke at det kan gå flere runder før det går.

Håpe håpe ;)

Skrevet

Joess, maa si jeg er tydeligvis maa til mange flere ULer enn de fleste som ser ut til aa bare gaa to ganger..

Jeg maa foerst til UL for aa se om jeg er nedregulert, saa starter jeg sproyter, og etter det er det som regel UL 4-5 dager senere, og nesten annenhver dag etter det....

Jeg synes det er mye, men kanskje de er redde for at jeg skal bli overstimulert... ;-0

Skrevet

Hei

Kanskje snart?, legger merke til at du også skriver på tangentbord uten œ,ø og å. Er du i Norge eller i utlandet(som meg).

Jeg har også et litt tettere UL regime enn de fleste her(har førsøk på gang i England), men når jeg hadde et forsøk i Danmark i fjor så var det fœrre UL screeninger.Dette hadde litt å gjøre med at det var langt å reise så de minimerte hvor mange UL screninger som var nødvedig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...