med nr 3:) Skrevet 19. juli 2010 #1 Del Skrevet 19. juli 2010 jeg venter barn i okt og har gått på stemplingspenger, siden jeg tidligere var lærling så utgjør det kun 2970kr hver 14 dag, altså ca 6000 i mnd. nå såm jeg skal ut i perm, lønner det seg og ta ut foreldrepenger eller engangsstønad? fikk ikke helt til og regne ut dette på nav. noen her som kan vær så snill å hjelpe meg?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142107107-usikkers-hva-ville-du-ha-gjort-pliiis-svar/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sognerosa Skrevet 19. juli 2010 #2 Del Skrevet 19. juli 2010 Nå er ikke jeg noen ekspert her, men dersom du har rett på foreldrepenger i permisjonstiden, så tror jeg det vil lønne seg. Engangsstønaden er på 35 263 kroner, og jeg tror du da vil få mere med foreldrepenger. Få noen på NAV til å hjelpe deg å regne ut totalsummen på utbetaling på foreldrepenger ved 100% og 80% permisjon, så får du et godt bilde av hva som vil lønne seg:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142107107-usikkers-hva-ville-du-ha-gjort-pliiis-svar/#findComment-142107327 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 19. juli 2010 #3 Del Skrevet 19. juli 2010 Så lenge du har rett på foreldrepenger, så lønner som regel dette seg fremfor engangsstønaden. Engangsstønaden er vel i utgangspunktet beregnet på de som ikke har hatt høy nok inntekt til å kunne få foreldrepenger. Når det gjelder utregning, så kan du selvfølgelig kontakte NAV og høre om de kan hjelpe deg med å regne ut, men man skal nok i utgangspunktet bruke info på nav.no til å få oversikten selv, så ikke bli overrasket om det er lite de kan gjøre med det, tror de har en sånn kalkulator der også som du kan prøve på nett... (du får helt sikkert hjelp på NAV med å finne frem informasjonen du trenger på nettsider, brosjyrer osv om du synes det er trøbbelsomt å finne frem i informasjonsjungelen:) Om de så hadde sittet sammen med deg for å regne ut hva du kan få utbetalt, kan du uansett ikke få helt konkret og bestemt før du har søkt og fått et vedtak ettersom ulike ting tas med beregning, f.eks. inntektsgrunnlaget, de kan velge å bruke siste tiden eller gjennomsnitt av siste 3 år som grunnlag for utregning (om du har hatt jevn inntekt har ikke det noe å si- men for deg som lærling har det mye å si hvis ikke du har vært i arbeid tidligere før du ble lærling). Så synes det er rart om de "tør" å gi deg noe svar på dette uten at du har fått behandlet søknaden siden dette ikke nøvendigvis trenger å stemme med virkeligheten. Reglene er ikke helt klare, det brukes skjønn. Står ulike eksempler på nav.no hvordan sånn ca man tenker at dette skjønnet skal brukes. Regner med de bruker siste tiden for deg som er lærling og antakeligvis ikke har hatt lønn siste tre år, og for meg også som er nyutdannet og akkurat startet i jobb og nesten ikke har tjent noe de siste årene, men det får vi vel ikke vite før vi har kommet langt nok i svangerskapet til å kunne søke og så få vedtak. Vedtaket skrives nok ikke av saksbehandler på nav-kontoret heller, men på en egen enhet som bare sitter med slike saker hvis jeg har forstått det rett. Hvis de regner ut pengene fra det du har tjent siste tiden, så får du omtrent det samme som du får i lønn nå per mnd (6000 kr) hvis du tar ut korteste permisjon med 100% lønn, og da litt mindre om du tar ut 80% fordelt på en lengere periode. Og dette blir sikkert en del mer enn engangsstønaden uansett Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142107107-usikkers-hva-ville-du-ha-gjort-pliiis-svar/#findComment-142107809 Del på andre sider Flere delingsvalg…
med nr 3:) Skrevet 19. juli 2010 Forfatter #4 Del Skrevet 19. juli 2010 takk for svar. ble litt klarere. men skal ta en tur til nav for og få dette helt konkret:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142107107-usikkers-hva-ville-du-ha-gjort-pliiis-svar/#findComment-142107889 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå