Gå til innhold

gravid og må evt si opp jobben

bolla10

Anbefalte innlegg

Hei håper noen her inne kan hjelpe meg litt.

Jeg skal egentlig begynne i jobb om 14 dager, etter endt svangerskapspermisjon. Datteren min skal begynne i barnehage no til høsten. Men arbeidsgiveren min vil ikkje gå med på at jeg bare kan jobbe 9-15 pga levering/henting i barnehagen. Så det ser ikke mye lovende ut. Må vel si opp jobben da. Og evt få sykemelding i oppsigelsetiden. Og i tillegg til dett så er jeg nå gravid igjen, termin i mars.. Vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre..

Skal sette meg på liste som vikar i barnehager og skoler, og håper at jeg f.eks kunne fått meg en helgejobb sånn at jeg har noe opptjent med tanke på foreldrepenger..

Frustarasjonen overtar snart alt her. Håper noen kan hjelpe :)

Fortsetter under...

Hvis du må si opp jobben så kan du kanskje søke om arbeidsledighetstrygd/dagpenger. Da har du en inntekt mens du søker på ny jobb. i tillegg kan du jobbe inntil 50% ved siden av dagpengene uten at de faller bort. De blir redusert etter hvor mange timer du jobber.

Sykemelding i oppsigelsestiden? Mulig jeg misforstod, men for å få sykemelding må du jo være syk og ute av stand til å være i jobb. Du er vel ikke det om du kan ta vikarjobber?

Du kan søke om å få gå redusert stilling basert på at du har småbarn. Arbeidsgiver kan ikke nekte dette. Men du må søke før din nåværende permisjon går ut..

aml § 12-5 (2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her.

var det forståelig? Eller trenger du mer info? Hvordan permisjon evt. fordeles må du jo avklare med arb.giver.

• 3 måneder senere...

Sikkert er dumt spm. men har du virkelig ungen din i en barnehage med så dårlig åpningstider at du kun kan jobbe mellom 9 - 15?

Og man sier ikke opp jobben pga det, det er jo mye bedre å søke om f.eks 20 % permisjon. Mindre utbetalt men bedre utsikter for fremtiden med tanke på ny gradivitet.

Og det du skriver om "Må vel si opp jobben da. Og evt få sykemelding i oppsigelsetiden." kan ikke akkuratt si at det er gode holdninger.

Håper selfølgelig det ordner seg for deg, men av og til er det lov å tenke utafor boksen :)

• 4 måneder senere...

Annonse

Er du fast ansatt, så har du alle rettigheter på din side, for arbeidsgiver kan ikke tvinge deg til å si opp, eller i det hele tatt si deg opp .... for du er faktisk gravid. D er ikke lov å si opp pga graviditet..!! Ring nav og prat med dem... bare senk skuldrene og gå til angrep... for du har lover og regler på din side, mener nå jeg da:)

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...