Gå til innhold

Hvordan "kjenne" livmoren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nå 11+4 og har lest div steder at "i denne uken kan du kjenne livmoren over bekkenbenet eller bukhulen" eller noe liknende...

Men jeg føler ikke at jeg kjenner noe.. Kanskje om morningen, men det tror jeg bare er blæren... Hvordan skal det kjennes ut liksom.. Som en hard klump??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, litt som en klump eller kul. Livmoren virker større på morgenen fordi blæra presser den litt opp.

Hvis du presser fingertuppene fra navlen og nedover, så vil du etterhvert kanskje kjenne en kant litt over skambenet.

Skrevet

Mange kjenner den ikke før i uke 13, så bare slapp av.. ;))

Skrevet

Hmm vet ærlig talt ikke helt "hva" jeg skal kjenne etter.. Er den hard som en stein liksom *ler.. Når jeg presser nedover kommer det til et punkt der det er hardere, om jeg kan forklare det slik.. Men det kan vel være så mangt... Stresser litt med å finne et sted hvor jeg kan få priv UL. i og med virker som ALLE har tatt ferie....

Tror ikke jeg helt klarer å nyte graviditeten før jeg har vært på UL, bare for å se at alt er som det skal.... rart med det der... Burde vel egentlig være overlykkelig over at jeg føler meg fresh igjen...

Eneste symptomer jeg har på at jeg faktisk er gravid - er kjempe såre brystvorter og litt murringer innimellom.. Fler som ikke merker mer??

Skrevet

Jeg merker faktisk så og si ingenting lenger. Ingenting i puppene. Ingenting på kroppen, ikke kvalm i det hele tatt. Eneste forskjellen er at jeg går på do hele tiden (natten også, og det har jeg ikke pleid å gjøre ellers) også er jeg mye mer sulten.

Deilig å føle seg "normal" igjen, men litt skummelt også, for nå er det jo bare å vente på at magen kommer, og er ikke så veldig gøy å bare måtte gå å vente... skulle gjerne hatt noen fler "tegn" på at det faktisk er noen der...

Er 13+0 i dag, var på ul 12+0 og da var alt i skjønneste orden, så regner med at det er det nå også, men allikevel, jeg vil ha mage snart!!!! ;)

Skrevet

Som om jeg skulle skrevet det selv, Ostepopp!!

Venter vedlig på symptomer selv... noe som sier at jeg fremdeles er gravid.

Snart titter magen frem på oss.... og snart klarer vi forhåpentligvis å kjenne denne berømte livmorkanten!

Er 13+2

Skrevet

Ja jeg er helt enig.. Og ihvertfall etter jeg har lest så mange "skrekk-inlegg" så blir jeg jo en smule nervøs... Hadde vært så betryggende å fått tidlig UL og se at alt er bra!!

Alt er nok bra. hvorfor skulle det ikke være det.. har ikke hatt blødninger eller noe.. Men jeg som har vært såå kvalm fra morgen til kveld, går til og pluttselig føle meg "normal" bortsett fra ømme brystvorter, murringer av og til, masse småutslett på panne & bryst og fortsatt veldig oppblåst...

Skrevet

.....glemte å skrive at jeg også går mye på toalettet.. Men så drikker jeg mye vann og det renner jo rett igjennom liksom.. på natten har jeg kunne gått opptil 2 ganger. men nå de siste dagene hvis jeg ikke drikker noe før jeg skal sove, så er det ikke hver natt jeg må opp :)

Skrevet

Jeg merket ikke noe på puppene. Men var slapp, trøtt og hadde uteblitt mensen, så sånn sett var jeg rimelig trygg på at jeg var gravid.

Men rundt uke 11/12/13, så var jeg også i tvil om jeg kjente livmoren. Det som står om utvikling og størrelse på ditt og datt under graviditeten er kun et gjennomsnitt. Noen kjenner livmoren før, andre senere.

Det er ikke sikkert så lett å kjente, men ja, du kjenner noe litt hardt, og en slags kant, hvis du presser magen litt ned med fingrene.

Skrevet

Dette lurte jeg også fælt på.. kjente en hard kul, litt sånn eggeformet, om morgenen, noen ganger litt på siden av magen, men jeg skjønte ikke da at dette var livmoren. Nå som den har blitt mye større (uke 18) er det veldig tydelig, men mest når musklene strammer seg, særlig om morgenen. Jeg skjønte ikke før uke 16-17 hvordan livmoren kjentes ut, så det kommer nok!

Skrevet

Den er som en myk forhøyning...

Jeg kjente den ikke så godt til å begynne med...nå kjenner jeg overgangen fint... uke 24...

Skrevet

jeg venter nr3 og kjente så vidt livmor i uke 10.. Det er lettere å finen den når man vet hva man leter etter. Nå er jeg 14+4 og kjenner den godt når jeg ligger på rygg.. Toppen ligger faktisk rett under navlen allerede. MEn den vokser fortere tidlig når man har fått flere..

Med første klarte jeg fint å finne den i uke 20..

Vent litt til.. så popper den nok godt over bekkenet og den blir veldig synlig.. =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...