studentioslo Skrevet 19. juli 2010 #1 Skrevet 19. juli 2010 Gutten vår på 3 mnd. har nettopp hatt en ukes tid hvor han klarte å sove over det første nattmåltidet, dvs. han sov 5-maks åtte timer uten pupp! Nå er han tilbake igjen tilå spise hver tredje time om natta, sånn hardet vært siden han fikk 3 månedersvaksinen for fem dager siden. Er det vanlig at det går sånn frem og tilbake , og er dt noe vi kan gjøre for at han skal komme tilbae til den gode vanen med å sove enge av gangen uten mat om natta? Vi har prøvd å tenke om vi har gjort noe annerledes de siste dagene, men kommer ikke på noe.. han spiser forøvrig litt sjeldnere på dagtid nå, men har ikke så lyst til å tvinge i han mat heller, han sier godt i fra når han er sulten. han får alltid pupp før han sover. Takknemlig for hjelp:-)
Leona77 Skrevet 19. juli 2010 #2 Skrevet 19. juli 2010 Akkurat det samme har skjedd med min datter på 3 mnd. også. Min teori er at de begynner å bli klare for litt fast føde siden de blir mer sultne igjen, men det kan jo selvfølgelig gå litt opp og ned også. Eldste datteren min var på samme måte, da hun ble 3 mnd. begynte hun og våkne om natta igjen og da startet vi med middag (potet/gulrot) til henne. Den gangen (9år siden) kunne de spise grøt/middag fra 3 mnd. Denne gangen kommer vi til å prøve å holde ut litt til, men begynner nok med fast føde ved ca.4 mnd.
AneC88 Skrevet 19. juli 2010 #3 Skrevet 19. juli 2010 Her skjedde akkurat det samme. Hun har sovet fra ca 22-05 hver natt siden hun var 1 mnd gammel, men etter hun fikk 3mnd-vaksinen har hun våknet hver tredje time ca på natten. Er nå snart to uker siden hun fikk sprøyten, men har ikke blitt noe bedre. Men er vel sikkert som Leona77 sier, at de begynner å bli klare for litt fast føde.. Har desverre ingen tips, men vet hvordan det er=)
solstråle- g09 og ?12 Skrevet 21. juli 2010 #4 Skrevet 21. juli 2010 det samme skjedde med vår sønn... han sov rundt helt fra fødsel av men ved 3 mnd alder begynte han å våkne hver 2-3 time hver natt! jeg var utslitt kan en trygt si snakket med helsesøster og hun anbefalte og begynne med grøt, og det hjalp så anbefaler det er deres måte og gi beskjed om at de er klar for fast føde her har det samme skjedd når han var fem mnd og syv mnd, da byttet jeg bare til grøten som var for trinnet over og det løste seg lykke til
solstråle- g09 og ?12 Skrevet 21. juli 2010 #5 Skrevet 21. juli 2010 det samme skjedde med vår sønn... han sov rundt helt fra fødsel av men ved 3 mnd alder begynte han å våkne hver 2-3 time hver natt! jeg var utslitt kan en trygt si snakket med helsesøster og hun anbefalte og begynne med grøt, og det hjalp så anbefaler det er deres måte og gi beskjed om at de er klar for fast føde her har det samme skjedd når han var fem mnd og syv mnd, da byttet jeg bare til grøten som var for trinnet over og det løste seg lykke til
Gjest eelis+kian Skrevet 21. juli 2010 #6 Skrevet 21. juli 2010 Min er 9 mnd og sover enda ikke natta gjennom. Han hadde en periode på to uker hvor han sov hele natta (pluss en og annen natt, men det er sjeldent!), men så kom det en tann, og da brøt helvete løs. Jeg tror nesten bare du må belage deg på at det går litt i perioder, det der :-)
mamma og my Skrevet 22. juli 2010 #7 Skrevet 22. juli 2010 Mini her i huset er også tre mnd, og sover noen ganger natta igjennom, men som oftest blir det ett måltid mellom 12 og 6. Dersom han får nan eller mm på flaske sover han imidlertid pent hele natta.. Så det kan jo være et tips å prøve.
X10ne Skrevet 22. juli 2010 #8 Skrevet 22. juli 2010 Det samme skjedde med oss. Vi trodde hun trengte mer mat, men plutselig dukket det opp to tenner :-) Trengte nok puppen mest til trøst da.
#lela# Skrevet 24. juli 2010 #9 Skrevet 24. juli 2010 det er nok økedøgn!!! Måtte bare svare på dette. Vesla her begynte da hun var 6 uker å sove fra ca 20 til 06 uten pupp. Helt vannvittig og veldig bra;-) PLutselig,på dagen da hun ble 3 måneder, begynte hun å våkne ifte, og hun var sulten!! Tenkte ikke over det de første døgna og satset på at det gikk over,men da det fortsatte,begynte jeg å oppsøke litt info om dette. Leste da at økedøgn var hetl vanlig rundt både 3 og 5 måneders-alder, og at det kunne vare i opptil 2 UKER. Sto også at det var vanlig å da begynne å tro at man hadde for lite melk, begynne med fast føde etc,men rådene som gikk igjen overalt var: STOL på babyenm og HOLD UT. Så,da innstilte jeg meg på to uker med konstant ( ca annenhver time, døgnet rundt) med amming, og jaggu tok det ikke 13 dager. PLutselig, den 14.dagen, var hun tilbake til 3-4 timer mellom ammingene dagtid, samt sov ca 9 timer fra hun la seg og frem til første pupp. La seg 19, og våknet for pupp kl 04 og deretter 08. Så hold ut! Økedøgn er naturens måte å øke produksjonen på, og her førte det til at jeg kunne fullamme henne til hun var 6 måneder (var hvertfall derofr helsesøster mente jeg hadde nok melk,men trengeri kke nødvendigvis føre til fullamming.POenget er uansett at man ikke må misforstå, og begynnemed fast føde isrtedet for å hold eut økedøgna)
ellen-propellen Skrevet 25. juli 2010 #10 Skrevet 25. juli 2010 Lille mini her gjorde det samme når hun var ca 3,5 mnd.Begynte å spise 3 ganger pr natt isteden for en. Hun ble samtidig utilpass på dagtid,siden hun ikke fikk den gode søvnenhun trengte på natta. Hun er flaskebarn,så jeg ble anbefalt å gi henne velling om kvelden. Det virket kjempebra,og nå spiser hun bare en gang om natta:-)
Maigutt07 + maijente10 Skrevet 25. juli 2010 #11 Skrevet 25. juli 2010 Enig med "lela", dette høres ut som økedager. Babyen får behov for mer melk ved 3 mnd, og da er den eneste veien til det og amme oftere for å få opp melkeproduksjonen. Synes det hørtes sykt ut at en helsesøster anbefalte mat fra 3 mnd alder, må være en gammeldags hs... (og udugelig og lite oppdatert, slik som vår hs er...) Vet at babyer som får mme kan begynne med grøt ved 4 mnd, men 3 mnd var da tidlig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå