gravid-81 Skrevet 19. juli 2010 #1 Skrevet 19. juli 2010 Sikkert mange som har spurt om dette før, men fant ingeneting nå... Gutten min er snart 8 mnd og har i det siste av og til begynnt å snu seg over på magen om natta.. han legger hodet til siden og ser ut til å ha dte veldig greit sånn (ligger ellers mye på siden..) Skal jeg snu han tilbake eller kan han ligge sånn når han er så stor?? Sikkert dumt spm men hva er gentlig grunnen til at de ikke skal ligge på magen (vet det er i forhold til krybbedød- men hva eksakt er det som gjør at det er "farlig"?
Romeren Skrevet 19. juli 2010 #2 Skrevet 19. juli 2010 Ikke helt sikker. Tror det har noe å gjøre med at de ofte sover bedre/tyngre på magen og at det dermed er lettere "å sovne inn", men er som sagt ikke sikker. Gutten min på straks 8 måneder har sovet på magen i to måneder nå, så mitt råd er å bare la gutten din sove som han selv ønsker! (Dreiv selv på å snudde han et par uker, men da våkna han jo og vi måtte styre med å få han til å sovne igjen - og når han sovnet tungt snudde han seg bare rundt igjen. Vet det sitter litt langt inne å la han sove på magen, fordi man har jo hele tiden blitt fortalt at det skal barnet IKKE gjøre, men helsesøstre sier jo også at når barnet snur seg selv er det greit. Har også lest et eller annet sted på nettet at også Landsforeningen for Uventet Barnedød sier det er helt ok. Så ikke stress! Bare ta bort lammeskinnet om han har det i sengen! )
Gjest Kira06 Skrevet 19. juli 2010 #3 Skrevet 19. juli 2010 Jeg var usikker som deg på begynnelsen også. Datteren min begynte å legge seg på magen/siden om natten når hun var 7-8 mnd. Nå sover hun konsekvent på magen (ihvertfall når jeg ser inn til henne hver kveld før jeg legger meg...), og jeg bekymrer meg ikke lengre. I tillegg legger jeg merke til at hun sover mye bedre. Så hvis han klarer å snu seg selv, så tenker jeg at det ikke er noe å tenke på. Men greit at han ikke har pute, lammeskinn eller andre ting som han kan "putte" hodet ned i. Vet dessverre ikke helt hva som er grunnen til at de ikke skal ligge på magen, men har hørt at det kan være pga noe bakterier eller syre eller lignende som kommer opp fra magen. Men ikke stol på meg her altså, fordi jeg er ikke sikker:)
X10ne Skrevet 19. juli 2010 #4 Skrevet 19. juli 2010 Tror ikke man vet helt sikkert hva det er som gjør det "farlig" å ligge på magen. Men man har sett en statistisk sammenheng mellom mageleie og krybbedød. Det året man konsekvent begynte å anbefale mageleie til alle på barselavdelingene så man en vanvittig nedgang i antallet tilfeller. Men den grunnleggende årsaken er fortsatt ukjent, så vidt jeg vet.
lille mini til mamsen Skrevet 19. juli 2010 #6 Skrevet 19. juli 2010 hei Min sønn har sovet på magen siden han var ca 3 mnd. Først lå han på ryggen, så på siden og så på magen. Jeg prøvde og snu han over på ryggen etter han hadde sovnet men han våknet med en gang. Jeg har fått så mye kjeft av jordmor, men hva skulle jeg gjøre? jeg gikk inn til hver andre time, Men det skal sies att han var utrolig sterk i nakken og ryggen så han kune snu seg selv. Nå er han 8 mnd og sover fortsatt på magen. Det jeg har hørt ang krybbedød er at det kan bli for varm, for babyer svetter jo ikke slik vi gjør. Ps. Han sover ikke på magen i vogn.
Trultetryne Skrevet 19. juli 2010 #7 Skrevet 19. juli 2010 Jeg har ikke tatt bort lammeskinnet.. bør jeg gjøre det?
Propellll ♥ Skrevet 20. juli 2010 #8 Skrevet 20. juli 2010 Jeg har hørt at det som er farlig når de ligger på magen er at de kan ligge med nesen såpass langt nedi / trykt i madrassen, slik at de puster inn og ut samme luften, og dermed kan kveles av det. Gutten min liker også å ligge på magen og jeg kan ikke snu han rundt hele natten. Jeg hører også mange si at så lenge de greier å snu seg slik selv så går det greit.
gravid-81 Skrevet 21. juli 2010 Forfatter #9 Skrevet 21. juli 2010 Ok:-) Takk for svar! Nå er lammeskinnet tatt vekk i allfall. Han legger alltid hodet til siden så er ikke bekymret for at han ikke får puste..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå