Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #1 Skrevet 19. juli 2010 Har bestilt sommerferie til Italia og er nylig blitt gravid (jippi). Har pcos og forsøker å holde en fornuftlig lavkarbo-kosthold. Men nå som jeg skal til Italia og pga toxoplasmose anbefales å holde meg unna salater og frukt o.l. - hva gjør man da? Kokte grønnsaker og gjennomstekt kjøtt, sa legen. Kan bli litt kjedellig i lengden... Jenter med pcos har opptil 40% større sjanse for å spontanabortere, med med metformin og lavkarbokosthold kan man holde "sykdommen i sjakk". Hvor farlig er det å spise karbohydrater i en uke? Pizza og pasta og brød? Noen som vet? Eller tror noe? ;o)
-EMMA- Skrevet 20. juli 2010 #2 Skrevet 20. juli 2010 Først og fremst gratulerer så mye med svangerskapet:) Du kan nok spise karbohydrater ei uke uten at du tar noen skade av det. Jeg fikk beskjed om å holde et vanlig kosthold under svangerskapet og heller fikk ikke lov av gynekologene og bruke metformin, og både jeg og jenta vi kom igjennom det. Så ei uke tror jeg virkelig du tåler;) PS: Jeg fikk høre at det er ikke økt fare for spontanabort, at de hadde gått bort fra det. Jippi, leger og enighet = umulig.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2010 #3 Skrevet 20. juli 2010 Som hun over her sier er det mye uenighet om disse tingene. Men jeg tilhører dem som tror lavkarbo er viktig for å unngå abort for PCOS-damer. Jeg ville gjort mitt aller beste for å holde kosten lavkarbo også under ferie! Brå overgang fra lavkarbo til høykarbo tror jeg er spesielt uheldig, mange som lever lavkarbo opplever at de påvirkes mye mer av høykarbo når de først får det. Hva med å spise mye kokte/stekte grønnsaker? Og variere typer kjøtt og fisk. Yoghurtfrokost, evt med egennhedig skylte frukt/bær? Ta med fiberrikknekkebrød og spis med ost? Ha med nøtter og frø i en liten matboks. Lykke til og god ferie:) Hilsen en som mistet på høykarbokosthold og nå er mer enn halvveis gravid med lavkarbo + metformin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå