Gå til innhold

Hjelp en tøybleiemamma in spe! =)

Anbefalte innlegg

Gjest poäng

Mens jeg venter på at bollen i ovnen skal bli ferdig, så øver jeg meg på å brette bleier.

Er det altså slik at det først er brettebleie, så brillebukse, så sperrelag? Sperrelaget jeg har tenkt å bruke er hjemmestrikkede ullbukser.

Trenger jeg noen innlegg inni brettebleien til nyfødt? Har kjøpt rispapir, men hører at det bare er tull når babyen har flytende morsmelk-avføring. Kjekt å ha til babyen begynner med fast føde, kanskje?

Og brillebuksen, kan det være en vanlig bomullstruse fra hm til babyen?

Men hva med body? Eller bruker man ikke body når det er tøybleier, men heller sånn "omslagsskjorte"?

Mange spørsmål...:)

PS; noen av dere som har fine oppskrifter til hjemmestrikkede ullbukser?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142104729-hjelp-en-t%C3%B8ybleiemamma-in-spe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så gøy med baby på vei!

Bruk bleiene i denne rekkefølgen:

1.brettebleie

2.brillebukse

3.sperrelag

Hjemmestrikkede ullbukser ER det beste etter min mening. Lurt å få lanolinisert det skikkelig først!

Vi begynte med inlegg etter ca 1 måned. Kunne ha begynt før. Vi gikk for konvoluttbretten og 1 stk bambusinnlegg, ellers så går det ann å bruke en brettebleie til og brette den som ett innlegg. Funker fint til å begynne med.

Rispapir trengs ikke på en stund, nei;-)

Brillebukser er jo en underbukse. BAre en stor og lengre variant. Kna være litt vanskelig å få plass til tøybleiestumpen i en vanlig truse.

Det går også ann å kjøpe seg noen Snappi! Det har vi brukt istedenfor brillebukse.

Body er jo kjempefint uansett bleie. Bare husk at man må ha litt større størrelser, da rompa bli litt større enn med plastbleie!

Har ingen oppskrifter tilgjengelig.

Men anbefaler det å besøke tøybleieforumet på www.tettinntil.no

Masse lykke til!

Gjest poäng

Tusen takk for svar!

Jeg har kjøpt Snappi (tre stykk, faktisk, hehe), så da trenger jeg ikke brillebukse?

Har kjøpt lanolin, må bare strikke ferdig først. Har strikket noen vanlige "truser" og nå har jeg sånn smått begynt med woolies omslagsbleie, funnet nettopp på tettinntil :-)

Uff, det dumme er jo at jeg har strikket noen i Superwash-ull, tenkte ikke over det før jeg leste at det ikke var så lurt for at det ikke var så lett å få lanolisert dem ordentlig! Vil jo helst ikke ha noe som lekker! :/ Så da strikker jeg ekstra opp i ubehandlet ull i tillegg.

Har også kjøpt bambusinnlegg, heldigvis! :-D

Dette er gøy, gleder meg til å bli en tøybleiemamma! =)

Kjempegøy!

Ja,-tettinntil-der er det alt av informasjon man trenger når man skal være tb-mamma!

Du trenger ikke brillebukser når du har snappi, nei! Brillebuksene skal jo være der for å holde brettebleien på plass-men det gjør jo snappien, så da er det bare å dra ullbuksen over!

Kjedelig at du hadde strikket i superwash-ull. Men noen sier at det fungerer, bare at man må lanolisere det ekstra! Har ikke prøvd selv!!!

Tøybleier er kjempegøy-og det virker som du er godt forberedt!

Gjest poäng

Ok, tusen takk for svar! Så greit med den snappi-saken da, slipper det laget med klær!

Skal prøve å lanolisere superwash-trusene, hvis det ikke funker, så får jeg rett og slett bare strikke flere. Det er jo ikke store plaggene og det tar jo ikke lange tiden :)

Annonse

• 2 uker senere...

Hei!

Ser noen anbefaler snappi og det gjør jeg også, men brillebukse kan likevel være nødvendig får du en liten en som min som har en skikkelig eksplosjon hver tredje dag istedet for litt hver dag. Da er det vanskelig å få det tett med bare brettebleie. Jeg hadde ikke klart meg uten brillebukse hvertfall. Men dette kan du jo se ann, er jo ikke sikkert du trenger.

Innlegg brukte ikke jeg i begynnelsen, men dette er spørs på babyen og hvor mye den tisser.. Ved 2 måneder begynte jeg med litt innlegg.

Ellers vil jeg anbefale å kjøpe bodyforlenger! Finnes på vidunderbarn.no. Da slipper du at bodyen blir for kort eller at bodyen passer i lengden, men er lang i armene og pløsete. Du får to stk i en pakke til ca 130kr! Genial duppedings når du bruker tøybleier!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...