Gå til innhold

Hvor fort vokser kantareller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var i skogen i dag og fant noen fantastiske kantarellsteder. Desverre var nesten alle soppene for små til å plukkes, så nå lurer jeg på hvor mange dager jeg bør vente før jeg prøver meg igjen. Hvor mange dager tar det fra en kantarell kommer opp gjennom jorden og til den er plukkeferdig?

Det er godt med fuktighet i jorda og drøyt 20 grader om dagen.

Skrevet

Jeg trodde kantarellene var modne rundt September jeg? Mulig jeg tar feil. Prøv igjen om noen uker:)

Skrevet

Jeg trodde også det var mer vanlig, men fant da en halvliter av OK størrelse i dag + utrolige mengder av bitte, bitte små kantareller. Spørs om jeg våger å vente så mye som et par uker. Da er det nok en viss fare for at andre har vært der før meg ;-)

Skrevet

Hehe, sant det. Du er heldig da, som har tilgang på så fin sopp! Hvor i landet bor du?

20:12

Skrevet

Prøv igjen om en uke eller så ;)

Kantareller kan man finne fra midten av juli og utover til frosten tar dem. Og man kan høste stedet flere ganger i løpet av sesongen :)

De dukker opp på samme sted år etter år siden de lever i symbiose med trær og "sår" seg ikke hvorsomhelst.

Hvor fort de kommer på ettersommeren og hvor fort de vokser og eventuellt råtner avhenger av jordsmonn og fuktighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...