Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skal dere gjøre det? Er dere forberedt på mye besøk?

Sitter igjen med litt blandede følelser fra forrige gang. Da havnet jeg på operasjonsstuen etter fødselen (morkaken ville ikke ut) og låg på intensiven i 7 timer etterpå. Da jeg kom opp og fikk se tulla mi for første gang kom allerede mine foreldre og søsken på besøk selv om sambo hadde sagt at jordmødrene ikke anbefalte besøk. Jeg var jo selvfølgelig stolt, men VELDIG sliten etter 13 timer lang fødsel + 2 liter med blod mistet etterpå og alle timene på intensiven uten sambo eller tulla mi..

Så når vi kom hjem rant det inn besøk hele dagene, når noen gikk kom noen andre. Og det er stygt å si det, men svigerinna mi var på besøk i 8 timer i strekk to ganger på en uke..og jeg blir kvalm når jeg tenker på det for jeg var så utrolig sliten. Jeg måtte be henne om å gå, men hun gikk jo ikke likevel..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er ikke noe serlig når besøket renner inn med en gang nei. Når min første kom, var det folk på døra støtt. Jeg satt der i morgenkåpe, ammet og bleia full av blod.. skikkelig ufresh som man er de første dagene etter fødsel. Og folk ville komme å se.. Jeg ba de bare om å gå! Jeg sa klart ifra når noen stod på døra at nei, ikke nå. jeg ringer selv å invitrerer når jeg er klar. Sånn at jeg har fått funnet frem kaffen, tatt en dusj osv... Og om det er 1 elr 2 uka, måtte de bare rette seg etter assa..

Å det veit alle denne gangen å. Her ringer å inviterer vi når vi orker besøk. Kommer det folk uanmeldt, om det er svigers, mor, elr venner... nei da får de gå. Uten å fa titte på nye bebi.. Vi har da et liv, og vi må hente oss litt inn etter fødsel, komme igang med amming osv. Så Gi beskjed om hvordan du vil ha det =) Alle får hilse på, når det er tur for det.

Skrevet

Vi har sagt at ingen får komme med mindre vi har bedt de om det. Vi ligger på sykehuset nå med 6 uker for tidlig født baby, og jeg er sjokkert over folks dårlige evne til å forstå hvor tungt det er, og hvor mye det krever av oss.. Vi har satt foten ned nå og sagt at INGEN får komme med mindre vi sier det er ok.. Vi trenger tid på oss til å bli vandt til den nye tilværelsen. Siden vi også har prematur så blir det for mye stimuli for gullet vårt.. så vi begrenser det iallefall.. Jeg ville anbefalt andre å gjøre det samme..

Skrevet

åh, det hørtes veldig slitsomt ut.Folk må jo ha vett til å skjønne at man trenger litt ro til å hente seg inn igjen etter fødselen.

Selv venter jeg egentlig ikke så mye besøk i begynnelsen siden det er ferietid. Jeg har termin om 1 uke! Mamma bor langt unna, og kommer kanskje ikke før i august, og svigers er på ferie fram til 30.juli. Ellers er de fleste vennene våre også på ferie. Min søster kommer nok veldig snart etter fødselen, men hun er selv gravid og vi har snakket masse om hvordan vi ønsker at barseltiden skal være, så det blir nok ikke noe problem.

skulle det skje at det allikevel dukker opp masse folk helt ut av intet, kommer sambo til å sette ned foten og skjerme oss:-)

Skrevet

Når vi fikk første mann, var jeg nok litt for dumsnill. Skulle lyttet mye mer til kroppen, og lagt meg mer ned for å hvile innimellom. Selvfølgelig er det koselig med besøk, men jeg vil anbefale å ikke si ja hvis du er usikker på om du egentlig orker. Det er jo ingenting en heller vil enn å få vise frem det lille vidunderet.

Det jeg tenker denne gang er at selvfølgelig skal folk få komme på besøk hvis de ber om det, men skal lytte mer til kroppen, og si i fra om at de kan komme men bare en liten tur. Noen satt i flere timer sist gang, og jeg syns det var vanskelig å si i fra om at nå burde de gå. De besøkende vet jo heller ikke hvordan formen din er....

Så lytt til kroppen, og ikke vær redd for å være ærlig når folk spørr. Det er ingen skam å drøye besøkene til et par uker etter fødsel, det vet jeg mange gjør....

Skrevet

Huff, rart at folk ikke tar hensyn når det er premtur i tillegg. Blir sjokkert.

Jeg har gitt ansvaret til sambo denne gangen, han får si ifra.

Skrevet

Jeg ser for meg at det skal renne inn folk her hele tiden. Mulig jeg er innbilsk. Men av søsken, foreldre og venner. Da jeg oppdaget at jeg hadde termin i juli jubla jeg litt, for da er folk på ferie.. så for men en rolig mnd å få barn i.. - men i år er det visst ikke alle som skal reise på ferie !! (ikke pga meg altså)

Jeg har så si sagt og gitt beskjed om at det er fint folk SPØR om de kan komme bortom en tur .. - det som er det dumme er at folk vet ikke hva SVIPPTUR er, mange blir sittene, nesten så jeg griner av å tenke på det, ser for meg venninner som ikke har lappen som sitter å trøkker her lenge som mulig. - det gjør meg kvalm! ender nok med at jeg eller sambo må kjøre de h j e m...

Hmm.. Vi får la hormonene snakke snakke, og si nei, og nå tror jeg det er best du går. (veldig lett når det går buss en gang i timen og siste buss har nettopp gått... - og de bor en halvtime- og en time unna! <- venninner)

Skrevet

jeg forstår de som ikke vil ha besøk med en gang,jeg bor 9timer kjøring fra mine venner og familie,mens svigers bor kun 20min unna. familen vil komme med en gang,men samboern min har satt ned foten å sakt i fra at de får vente en uke etter fødselen med å komme pga jeg er nok sliten og vi vil ha tid med ungen selv og vene oss til alt som er nytt. jeg synes det er bra at han ser det på denne måten og sier i fra.

min mor sier ho skal komme å være hos oss i en uke for å hjelpe meg med ungen snilt men tror det blir slitsomt oxo,noe vi må si i fra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...