Gå til innhold

Dere som jogger; er det vanlig å ha så høy puls, eller har det noe med dårlig form å gjøre...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg jogger (noe jeg har gjort i noen måneder nå), ligger jeg alltid på ganske høy puls. Etter oppvarming ligger jeg ca mellom 170 og 180. Har pushet meg opp til 190-196, men da er jeg helt ferdig og veldig nærme makspuls, tenker jeg. Har noen korte pauser innimellom for å få ned pulsen.

Eller har jeg en mye høyere makspuls enn normalt? Kan man ligge på ca 88 % av makspuls over lengre tid?? (hvis jeg har 198 i makspuls vil 174 være ca 88%)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange som trener med høyere puls enn det som er nødvendig. Hvis du skal løpe lengre distanser anbefales det å ligge rundt 60-70 % av makspuls.

Skal du trene intervalltrening bør du ha en puls på 85-95 % av makspuls under intervallene. Intervalltrening skal være kort og intenst.

Så ja, du trener med for høy puls.

Jeg gjorde det samme før når jeg jogget. Jeg var vant til å spille fotball og var ikke vant til å trene uten å kjenne blodsmaken i munnen. Jeg trodde ikke det var trening hvis jeg ikke pustet og peste.

Men der tok jeg feil gitt. Etter å ha lest litt fant jeg fort ut at jeg har trent på alt for høy puls. Gud, så mye artigere det var å jogge når jeg kunne senke tempoet litt, og etterhvert ble det bare lettere og lettere. Jeg kunne løpe lengre distanser uten å nesten kjenne at jeg ble sliten, selv om jeg hadde samme puls som da jeg startet å trene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...