Gå til innhold

Leggkramper om natta - gode råd mottas med takk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle dere i 3-trimester. Har nylig joinet dere og er i dag 28+3. Lurer på om noen her inne har gode råd mot leggkrampe. Jeg våkner hver gang jeg snur meg i senga (og det skjer ganske ofte for tiden) av fryktelige kramper i leggene. Jeg må presse hælen ned og tærne opp for å strekke musklene slik at krampene skal gi seg. Noen ganger virker det andre ganger må jeg opp og sette foten mot en vegg og tøye ut. Får også kramper når jeg skal opp av senga og skyndte meg på do.

Noen her som har gode råd utover det å tøye ut?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg var plaget med dette da jeg var på ferie i juni. Da hjalp det å ta en glassflaske iskaldt vann og legge under leggen. Så rullet jeg den litt frem og tilbake.

Ellers hjalp det å gå en kort tur, bli massert av sambo, tøye og strekke:)

Skrevet

Kjøp Magnesium på helsekost og følg doseringen på boksen

- livreddende mot leggkramper og restless legs! :-D

Skrevet

magnesium og støttestrømper...

gjerne spyle beina i iskaldt vann før du legger deg..

legene anbefaler også å ta en banan og et glass melk før man legger seg

Skrevet

Jeg tar kosttilskuddet nycomed aktiv med magnesium, kalsium og kalium som faktisk har hjulpet meg en del. JM sa at kramper har sammenheng med vann i kroppen, så kaldt fotbad/fotmassasje/ligge med føttene høyt/støttestrømper etc kan nok også hjelpe. Selv sverger jeg til Body Shops peppermint foot lotion på kvelden - mannen min smører meg inn mens vi ser på tv og så sitter jeg med bena høyt til jeg går og legger meg. Digg!

Skrevet

Drikk også mye vann i tillegg til magnesium!! :-)

Annonse

Skrevet

Jeg fikk tips om å drikke masse vann, spise banan og yoghurt og strekke ut musklene i leggene hver kveld. Funket for meg :-)

PS: jeg har slitt med en god del vann i kroppen så masse vann, banan og å være bevegelse hjelper mot det også ;-)

Skrevet

dobbel dose av magnesium, enkel dose calsium kapsler. Hvis du er litt lav på jern så kan det også gi kramper, så ta jerntilskudd, men ikke samtidig med calsiumet for det hemmer opptaket. Eller som det sies her, massage og stekking av leggmuskulaturen før du legger deg, og sov med beina litt høyt!! og husk å drikke en liter ekstra med vann hver dag, og få i deg passe med salt.. Bare så du er klar over det, effekten av magnesium og calsium kommer ofte ikke de første dagene, men ikke gi det opp likevel.

Skrevet

Når jeg ventet barn nr en fikk jeg tips om ulltrå rundt stortåa. Den falt bare av, og var ikke mye til hjelp... Nå venter jeg barn nr to, og rundt uke 27 fikk jeg kraftige kramper om natten igjen + når jeg kjørte langt med bil. Helt uutholdelig! Fikk tips om å feste ulltrå rundt ankelen, og det hjalp faktisk meg. Enkelt og billig kjerringråd! Her en natt glemte jeg å ta på ulltråden rundt anklene, og den natten fikk jeg krampe. men den forsvant når jeg fikk fikk på ulltråden. Bør være 100 % ull, og gjerne ubehandlet. Verdt et forsøk iallefall:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...