Gå til innhold

Når begynner barna å sitte fremme i bilen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt flere diskusjoner med min 5 åring der han mener han vil sitte fremme i bilen på vei til fra barnehage og butikk og diverse. NEI sier jeg det får du ikke. Hvorpå på han henviser til jevnaldrende som sitter fremme med foreldre i barnesete.. Sett mange har gjort dette fra ungen er 2 år. Jeg sier det der ikke er lov. Han har gitt seg på det. Mor er konsekvent iallefall der.

men hva er egentlig alderen når barn kan sitte framme i bil? 8 eller 10? eller hva?

Fortsetter under...

Skrevet

Om airbagen ikke er koblet ut skal ikke barn under 140 cm sitte i forsetet. Er den koblet ut skal det ikke være noe i veien for at barn sitter framme enten det er forover eller bakovervendt, om de sitter i godkjent bilstol. Ifølge Trygg Trafikk er det ikke nevneverdig farligere å sitte i framsetet,

Her finner du en lignende problemstilling der Trygg Trafikk svarer: http://www.tryggtrafikk.no/Koble+ut+airbag%2C+eller+ikke%3F.b7C_wtLO5K.ips

Skrevet

Vet det er flere som har koblet ut airbagen framme og har barnesete i framsete...men her har vi praktisert at ALDRI får barna sitte framme...de er 9 og 10 år gamle...

Mener "regelen" er at de bør være minimum 12 år og 150 cm for å sitte framme- de skal være "sterke" nok i kroppen til å ta imot en airbag...

Utsetter ikke ungene mine for en større fare enn nødvendig, så vi kommer til å fortsette å være konsekvent på dette..men nettopp derfor spør de heller aldri om det.

Skrevet

De skal vel være over 140 før de kan sitte framme i bilder med airbag i hvertfall. Så alderen spiller liten rolle, høyden man skal se på :-)

Skrevet

Ser det ikke slik at jeg utsetter ungene mine for en større fare ved å ha de i forsetet med avkoblet airbag, men det er jo bare meg da :) Hva skal man gjøre når man har to barn da, tvillinger, og mange mener at det er tryggest å sette barn på den ene siden av bilen (høyre side). "Utsette" den ene for mer fare enn den andre ;) For øvrig kan man gjøre hva man vil. Hurra det er sommerferie. God sommer til dere alle ;)

Skrevet

Hentet fra www.tryggtrafikk.no:

Bakovervendt i forsetet?

Vi har en datter på 9 mnd. Er det mindre sikkert å plassere henne et bakovervendt sete i passasjersetet foran enn i baksetet? Da med den forutsetning at airbagen er koblet ut. Det er veldig praktisk å ha henne i forsetet når man kjører alene med henne...

Svar:

Nei, så lenge airbagen er koblet ut kan dere la henne sitte i passasjersetet foran. Det er veldig liten forskjell i risiko mellom forsete og baksete. I tillegg er også hensynet til at man kan oppleve å bli mindre distrahert som bilfører ved å ha barnet der, er også et poeng.

Bakovervendt foran eller forovervendt bak

Hei! Jeg kjører en liten Golf personbil. Denne må jeg ha et barnesete i og jeg lurer på om det er tryggere å sitte bakovervendt i forsetet ( Kopler selvfølgelig ut airbag ) eller forovervendt i baksetet? Jeg har ikke plass til noe bakovervendt sete bak i bilen. Sønnen min er 10 mnd.

Svar:

Det er uansett tryggere å ha barn bakovervendt enn forovervendt. Så fremt kollisjonsputen er utkoblet er det flere fordeler med å ha barnet i forsetet. Kollisjonstester viser en noe lavere risiko for skader ved en frontkollisjon om barnet sitter i en bakovervendt stol lent mot instrumentpanelet foran, sammenlignet med en bakovervendt bilbarnestol i baksetet lent mot ryggen på forsetet. Ved en sidekollisjon er barnet mer beskyttet i midtsetet bak enn i forsetet. Sidekollisjoner er dog mer uvanlig enn frontkollisjoner. Fordelene med å ha barnet foran er dermed flere:

* Foran har barnet bedre plass til bena enn bak. Den ekstra plassen gjør at barnet kan sitte bakovervendt minst ett år lengre enn i baksetet.

* Sjåføren forstyrres mindre. Observasjoner fra USA tyder på at ulykkesrisikoen øker når spebarn eller barn er plassert i baksetet. En sammenligning viste at sjåføren ble distrahert fire ganger oftere av et barn i baksetet enn av en voksen passasjer på samme plass, og nesten åtte ganger mer av et spedbarn.

* Den sosiale kontakten blir bedre mellom sjåfør og barn, noe som har betydning når man kjører alene med barnet.

NB: Kollisjonsputen må alltid være utkoblet når barn under 140 cm skal sitte i forsetet.

:-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...