neste*gang Skrevet 18. juli 2010 #1 Skrevet 18. juli 2010 Jeg har hatt flere diskusjoner med min 5 åring der han mener han vil sitte fremme i bilen på vei til fra barnehage og butikk og diverse. NEI sier jeg det får du ikke. Hvorpå på han henviser til jevnaldrende som sitter fremme med foreldre i barnesete.. Sett mange har gjort dette fra ungen er 2 år. Jeg sier det der ikke er lov. Han har gitt seg på det. Mor er konsekvent iallefall der. men hva er egentlig alderen når barn kan sitte framme i bil? 8 eller 10? eller hva?
Babyønske �� Skrevet 18. juli 2010 #2 Skrevet 18. juli 2010 Om airbagen ikke er koblet ut skal ikke barn under 140 cm sitte i forsetet. Er den koblet ut skal det ikke være noe i veien for at barn sitter framme enten det er forover eller bakovervendt, om de sitter i godkjent bilstol. Ifølge Trygg Trafikk er det ikke nevneverdig farligere å sitte i framsetet, Her finner du en lignende problemstilling der Trygg Trafikk svarer: http://www.tryggtrafikk.no/Koble+ut+airbag%2C+eller+ikke%3F.b7C_wtLO5K.ips
Mamma+2 Skrevet 18. juli 2010 #3 Skrevet 18. juli 2010 Vet det er flere som har koblet ut airbagen framme og har barnesete i framsete...men her har vi praktisert at ALDRI får barna sitte framme...de er 9 og 10 år gamle... Mener "regelen" er at de bør være minimum 12 år og 150 cm for å sitte framme- de skal være "sterke" nok i kroppen til å ta imot en airbag... Utsetter ikke ungene mine for en større fare enn nødvendig, så vi kommer til å fortsette å være konsekvent på dette..men nettopp derfor spør de heller aldri om det.
Ugl@ Skrevet 18. juli 2010 #4 Skrevet 18. juli 2010 De skal vel være over 140 før de kan sitte framme i bilder med airbag i hvertfall. Så alderen spiller liten rolle, høyden man skal se på :-)
De to sjarmtrolla og guttspira Skrevet 18. juli 2010 #5 Skrevet 18. juli 2010 Ser det ikke slik at jeg utsetter ungene mine for en større fare ved å ha de i forsetet med avkoblet airbag, men det er jo bare meg da Hva skal man gjøre når man har to barn da, tvillinger, og mange mener at det er tryggest å sette barn på den ene siden av bilen (høyre side). "Utsette" den ene for mer fare enn den andre For øvrig kan man gjøre hva man vil. Hurra det er sommerferie. God sommer til dere alle
melkekua™ Skrevet 18. juli 2010 #6 Skrevet 18. juli 2010 Hentet fra www.tryggtrafikk.no: Bakovervendt i forsetet? Vi har en datter på 9 mnd. Er det mindre sikkert å plassere henne et bakovervendt sete i passasjersetet foran enn i baksetet? Da med den forutsetning at airbagen er koblet ut. Det er veldig praktisk å ha henne i forsetet når man kjører alene med henne... Svar: Nei, så lenge airbagen er koblet ut kan dere la henne sitte i passasjersetet foran. Det er veldig liten forskjell i risiko mellom forsete og baksete. I tillegg er også hensynet til at man kan oppleve å bli mindre distrahert som bilfører ved å ha barnet der, er også et poeng. Bakovervendt foran eller forovervendt bak Hei! Jeg kjører en liten Golf personbil. Denne må jeg ha et barnesete i og jeg lurer på om det er tryggere å sitte bakovervendt i forsetet ( Kopler selvfølgelig ut airbag ) eller forovervendt i baksetet? Jeg har ikke plass til noe bakovervendt sete bak i bilen. Sønnen min er 10 mnd. Svar: Det er uansett tryggere å ha barn bakovervendt enn forovervendt. Så fremt kollisjonsputen er utkoblet er det flere fordeler med å ha barnet i forsetet. Kollisjonstester viser en noe lavere risiko for skader ved en frontkollisjon om barnet sitter i en bakovervendt stol lent mot instrumentpanelet foran, sammenlignet med en bakovervendt bilbarnestol i baksetet lent mot ryggen på forsetet. Ved en sidekollisjon er barnet mer beskyttet i midtsetet bak enn i forsetet. Sidekollisjoner er dog mer uvanlig enn frontkollisjoner. Fordelene med å ha barnet foran er dermed flere: * Foran har barnet bedre plass til bena enn bak. Den ekstra plassen gjør at barnet kan sitte bakovervendt minst ett år lengre enn i baksetet. * Sjåføren forstyrres mindre. Observasjoner fra USA tyder på at ulykkesrisikoen øker når spebarn eller barn er plassert i baksetet. En sammenligning viste at sjåføren ble distrahert fire ganger oftere av et barn i baksetet enn av en voksen passasjer på samme plass, og nesten åtte ganger mer av et spedbarn. * Den sosiale kontakten blir bedre mellom sjåfør og barn, noe som har betydning når man kjører alene med barnet. NB: Kollisjonsputen må alltid være utkoblet når barn under 140 cm skal sitte i forsetet. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå