Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er ikke spesielt glad i grøt, men hun elsker brødskive. Hun spiser en hel skive, men med grøt blir det bare noen få skjeer. Må babyer ha grøt, eller kan jeg gi henne brød istede? Hun er 7 mndr.

Hun spiser mye frukt, sviskemos og får mme i tillegg. Middag er hun ikke spesielt glad i ennå, men vi prøver litt hver dag :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ifølge mamma nektet jeg å spise grøt, så jeg startet med brødskive i en alder av 7 mnd.

Men vær obs så hun får i seg nok jern. Barnegrøten er tilsatt det, men hvis hun ikke vil ha grøt bør du passe på at hun får i seg jernrike matvarer/pålegg utenom.

Skrevet

Tror vesla også bare var 7 mnd når vi gav opp grøten. Hun liker rett og slett ikke babymat, og middag på glass har vi aldri fått i henne. Hun vil ha biter og mat med smak på, så hun har fått hjemmelaget middag hele veien som hun spiser selv, da går det ned. Kanskje det vil fungere for deres også? Lag en basis av kokt gulrot og potet i biter, og bland i litt av det dere spiser når det er mulig. Mer og mer jo eldre hun blir. Så får hun det på et fat og får spise selv. Bare putt en avis eller noe under stolen hennes. Som hun over sier så er det viktig å passe på at hun får i seg nok jern, så ha gjerne et tykt lag med leverpostei på minst 1 skive for dagen og få i henne litt brokkoli, rødbeter ol utenom.

Skrevet

Takk for svar :) Hun elsker leverpostei, så hun får det på skiven. Skal begynne å lage babymat snart, har ikke hatt anledning til det tidligere. Hun er veldig nysgjerrig på det vi spiser, så tror nok hun vil synes det er spennende :) Jeg skal prøve andre grøttyper også, kanskje hun finner en hun liker litt bedre enn den vi har nå.

Skrevet

Du behøver ikke lage babymat slik jeg ser en del andre her inne styrer på. Skrell 1 potet og 1 gulrot, del i terninger og det tar maks 5-6 minutter å koke dem møre, sleng evt i en bit brokkoli, blomkål, kålrot el. Til og med jeg med 4 barn fikk tid til dette hver dag ;-) Nå spiser vesla alt vi spiser, men hun er jo nesten 1 år da. Når hun var 7 mnd blandet jeg i litt av vår mat. Hadde vi f.eks fiskekaker, fikk hun på den alderen 1/2 fiskekake i små biter og bitte litt brun saus på, hadde vi kylling og ris, fikk hun litt kylling i strimler og litt ris og bitte litt saus, lasagne og salat: små biter av tomat, paprika osv og bitte litt av lasagnen osv. Det trenger ikke være vanskelig. Husk at de kan spise krydret mat, det er saltet man skal være varsom med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...