Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har svangerskapsforgiftning?

Jeg har vært inne på sykehuset en gang pga av dette, men ble sendt hjem igjen. Var på kontroll i går, og hadde fortsatt alt for høyt blodtrykk, og litt proteiner i urinen, men det var ikke noe forverring siden forrige sykehusbesøk, så det ble ikke gjort noe mer.

Men jeg fikk beskjed om å kontakte legevakt ved det minste ubehag.

Som f.eks hovne bein, hodepine, svimmelhet etc.

Nå i kveld merker jeg at jeg har litt hovne bein. Men det er vel helt normalt i varmen er det ikke det?

De er ikke skikkelig ille. Ser det ikke så godt, men jeg merker at jeg blir sånn "urolig" i beina.

Hva tror dere? Bør jeg dra på legevakta?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ville dratt på legevakta ja.. det er jo normalt å få hovne bein i varmen, men i og med at du har alle disse andre symptomene også , så ville jeg ikke nølt med å ta meg en tur på legevakta. i det minste ringt FØDEN å snakket med de ( ikke ringe legevakta, de sier så mye rart der, og oftest har de ikke peiling på hva de snakker om.. hvertfall det jeg har erfart!!!)

LYKKE TIL :)

Skrevet

Jeg bestemte meg for å drøye det til i morgen tidlig jeg. I alle fall se det an utover natta. Føler jeg at det blir verre reiser jeg med det samme. Gidder liksom ikke å bli overhysterisk heller, da skremmer jeg bare opp meg selv. Jeg bar jo på kontroll i går, det er ikke så veldig lenge siden. Og det HAR vært veldig varmt og klamt i dag, og jeg har sittet mye rolig. Jeg tror hovenheten på beina har sin helt naturlige forklaring. Jeg ligger med beina høyt om natta. Det pleier alltid å hjelpe. Hvis de er sånn i morgen som de er i dag så reiser jeg med det samme. Men høyst sannsynlig er dem ikke det altså...

Hadde jeg vært veldig hoven hadde jeg jo dratt. Men dette er nesten ikke synlig. Jeg prøvde akkurat skoene mine, og de satt ikke så mye strammere enn normalt. Derfor seg jeg ingen grunn til bekymring akkurat nå. Jeg bare synes det er litt vanskelig. For man får beskjed om å ta kontakt hvis det er noe som helst som er unormal. Men hvor går liksom grensene?

Man vil jo nødig vente for lenge med å ta kontakte, men samtidig ønsker man ikke å fremstå som totalt hysterisk heller. Blir liksom bare teit om vi reiser på legevakten og de bare gliser og sier dra hjem igjen.

Gjest frøken_førstegangsprøver
Skrevet

Jeg har sangerskapsforgiftning, og har forstått det sånn at hovne ben skal tas alvorlig, MEN, som du sier selv, vet du at det er noe som vil gå over over natten, eller det skyldes varmen, kan man se det ann selv :)

Jeg får skikkelig hovne bein på kvelden, mens morgenen etter er de tilbake til "normalen" igjen, og da gidder jeg ikke ringe hver kveld! Men hadde en kveld hvor de ble usedvanelig hovne, anklene var liksom tykkere enn leggene, og da ringte jeg gitt, hehe.

Ta det litt på følelsen som du sier selv :)

og lykke til da :)

Skrevet

Da har vi det helt likt da. Jeg har en ulmende svangerskapsforfigtning som de sier, dvs. høyt blodtrykk og proteiner i urinen, men det går ned til et akseptabelt nivå ved hvile. Har ikke hatt ødemer før nå. Sitter her og ser praktisk talt føttene vokse!!! Men har ikke noe i hendene eller ansiktet, kommer det plutselig der også så skal man visst iallefall ringe til føden. Jeg velger å se det litt an siden det tross alt er et litt trykkende vær og sånt..

Skrevet

Dere som har fått konstantert svangerskapsforgiftning..

Hvordan fant dere ut at dere hadde det?

Merker dere egentlig noe til det?

Hvordan forholder dere dere til det?

Hvor høyt blodtrykk har dere (eller hadde ved forrige kontroll)?

Gjest frøken_førstegangsprøver
Skrevet

Jeg var veldig slapp og sliten, så var en tur på legevakta, hadde da,etter en time venting, en puls på 106-som ikke har noe med sv.forgiftninga å gjøre :P Målte blodtrykk,- 146/94, proteiner i urinen-+2 og ødemer: 3

Fikk beskjed om å kontakte fastlegen dagen etterpå, samme greia der, og samme resultatene på prøvene. Fikk beskjed om å ta det heeelt med ro, ikke no husvask og andre ting hvor man må ta i et tak, sitte mye med beina opp, og komme til kontroll annenhver dag!

Etter myyye hvile og et liv fylt med latskap har ødemer gått ned til 1-2, blodtrykket går aldri over 146/94, og proteiner har det ikke blitt mer av, heldigvis!

Har sjekket at alt er bra med babyen, ( fødselen startet prematurt, men de stoppet det da de så hvor bra babyen hadde det) og foreløpig ser det ikke ut til å påvirke junior i det hele tatt :)

Skrevet

Fant det ut på jordmorkontroll da jeg hadde proteiner i urinen og høyt blodtrykk. Har vært lagt inn til observasjon over natten et par ganger, men det er ikke så høyt at de vil gjøre noe mer enn å medisinere meg.

Jeg må bare hvile masse og gå på vekstkontroll hver uke...

ved forrige kontroll hadde jeg 145/102..

Skrevet

Jeg har nokså høyt blodtrykk 145/105

også hadde jeg 1 på proteiner og 1 på ødemer.

Jeg har vært en tur på sykehus, men bare for en halvtimes blodtrykksjekk og diverse målinger. Fikk også ultralyd, og alt ser ut til å stå bra til med Dragen vår :)

Har ikke fått noen medisiner og er til kontroll bare en gang i uka.

Er det vanlig at vi føder før termin?

Og kan vi regne med en normal fødsel eller er sjansen stor for at jeg må ha keisersnitt?

Jeg er 33 uker på vei nå.

Skrevet

Godt å høre at det er flere. Jeg har vel egentlig ikke fått konstatert svangerskapsforgiftning men går til legen for ktr pga høyt blodtrykk og proteiner i urinen. Har fått beskjed om å ringe føden dersom noe forandrer seg.Har også litt hovne føtter men tenker som deg at det er varmen og dersom ting forandrer seg drastisk så ringer jeg. Har også litt hodepine, men igjen så er det varmt å trykkende ute og er ikke veldig ille hodepine. Er vanskelig å vite hva man skal gjøre når man ikke har noe å sammenligne med.

Skrevet

Man kan føde som vanlig selv om man har svangerskapsforgiftning, forutsett at man ikke blir akutt dårlig da og utvikler HELLP eller eklampsi, da blir det hastekeisersnitt. Det er ganske stor sannsynlighet for at man vil få epidural under fødselen fordi det setter ned blodtrykket, og det er jo bra. Hvis trykket stiger over 110 i undertrykk så får man ikke presse så hardt så det er en økt sjanse for forløsning med tang eller vakum.. Ellers blir det som for alle andre.. Man slipper sannsynligvis også å gå mye over tiden men vil bli satt igang rundt termin hvis det ikke skjer noe av seg selv før det. Hvis helsetilstanden gjør slik at barnet har det bedre utenfor magen så blir man satt igang før, eller hvis mor blir skikkelig dårlig så er det også aktuellt, men helst ikke før 34 fullgåtte uker. Selv har jeg fått en litt halvveis beskjed om at jeg kan bli satt i gang i uke 38, men får bare vente og se hvordan det utvikler seg..

Skrevet

Men jeg har lest så mye om dette nå, og ikke et eneste sted har jeg lest om noen som har gått tiden ut (til termin) hvis de hadde fått påvist svangerskapsforgiftning tidlig i svangerskapet.

Betyr det at det bare er de som har født for tidlig man hører om, eller betyr det rett og slett at de aller fleste med svangerskapsforgiftning blir satt i gang før tiden, fordi situasjonen tilspisser seg slik at det blir nødvendig å forløse barnet?

Skrevet

det jeg ha fått til svar angående å gå til termin er at joda man kan gå til termin, men veldig ofte så blir man betydelig verre i formen de siste ukene og man blir derfor satt igang litt før, men hvis det ikke utviklet seg mer enn jeg hadde nå så ville de ikke gjøre noe mer enn å avvente det hele...

Skrevet

Rundt uke 35-36 fikk jeg proteiner i urinen og høyt blodtrykk. Hadde også gått opp 6 kg på mindre enn 14 dager, og sykt hovne ben "over natta". Fikk ikke konstatert svangerskapsforgiftning, men fikk beskjed om å ta det heeelt med ro. Fikk beskjed om å ligge på senga/sofaen som en dronning og ringe på sambo hvis jeg trengte noe hihi..

Blodtrykket har blitt noe bedre men har fortsatt hovne ben og proteiner i urinen så har gått til kontroll 1 gang i uka. Hadde termin i går og er ikke blitt nevnt å sette i gang fødsel...

Skrevet

Snartmamma: så rart at det ikke har blitt iverksatt noen tiltak da!

Dette syntes jeg faktisk hørtes litt skummelt ut. Høyt blodtrykk, proteiner i urinen og SÅ mye vannansamling trodde jeg skulle ført til igangsetting -eller i de minste mye hyppigere kontroller.

Hvor høyt var blodtrykket ditt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...