Anonym bruker Skrevet 17. juli 2010 #1 Skrevet 17. juli 2010 Må man da si ifra seg plassen fra tidligere universitet, eller går dette av seg selv?
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2010 #2 Skrevet 17. juli 2010 Jeg hart kun studert vedUniversitetet i Bergen. Når jeg begynte å studere ble jeg inmatrikulert, ført opp i matrikkelen, det betydde at jeg har studierett til Universitetet i Bergen. Jeg kunne melde meg opp til eksamen i alle fag jeg hadde studierett til, alle åpne fag. Skulle jeg studere på lukkede studier måtte jeg søke med vitnemålet fra videregående, eller med eksamener fra universitetet jeg allerede hadde avlagt. Jeg antar at jeg den dag i dag kan melde meg opp i alle åpne fag, eller fag jeg har studierett til. Problemet i dag er at det ikke er så mange åpne fag igjen å velge mellom. Tror også at det er mye nye regler med opptak på de ulike fagene, at nye studenter skal prioriteres, at man ikke nødvendigvis får plass om man har en grad allerede etc. Nå er det jo master og bachelor det dreier seg om, ikke at man kan komponere sin egen utdanning etter fritt ønske slik det var før. Kan egentlig bare si at jeg ikke er noe tilhenger av den reformen for Høyereutdanning som ble satt i verk jeg tror det var i 1998. Kan ikke se at det har økt kvaliteten på utdanningene på noe som helst vis.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2010 #3 Skrevet 17. juli 2010 Takk for svar:). Men jeg tenkte mer sånn at dersom jeg har gått på et universitet (f.eks. Universitet i Bergen) i et år, og så søker et annet studie på UiO (f,eks.) gjennom Samordna Opptak og får studieplass der, er jeg da forpliktet til å si ifra meg plassen på UiB på en eller annen måte, eller går det av seg selv? Har jo som da sagt fått studieplass ved UiO, men har jo i praksis fortsatt studieplassen ved UiB da jeg ikke har sagt den opp...
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #5 Skrevet 18. juli 2010 Dette går av seg selv.. Gjorde hvertfall det da jeg flytta fra Høgskulen i Sogn og Fjordane til Høgskolen i Oslo.. Men det var mellom 1. og 2. studieår da.. Vet ikke om du er midt inne i et år?? Jeg fikk hvertfall beskjed om at dersom jeg bestod eksamen, hadde jeg plass, og da ordna det seg selv... Måtte bare si fra at jeg ville ha plassen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå